Jak notować, by zapamiętać więcej na dłużej? Myśl obrazami!
W pracy, na uczelni, w domu - codziennie odbieramy, przetwarzamy i zapisujemy mnóstwo informacji. Jak robić to szybko i skutecznie, by o niczym nie zapomnieć? Myślenie wizualne to jedna z metod efektywnego przyswajania treści. Czy wiesz, na czym polega?
Każdego dnia nasz mózg jest bombardowany ogromną ilością danych, które kodujemy w dwóch kanałach – werbalnym i wizualnym. Część informacji dociera do nas w postaci dźwięku, np. wypowiadanych słów. Część w formie obrazu, gdy np. przeglądamy posty na Instagramie. Wiele z nich to słowa zapisane na dowolnym nośniku. Oczywiście każda z tych form może się uzupełniać i przenikać. Ale którą z nich nasz mózg odczytuje i zapamiętuje najszybciej? Obrazy! W ułamku sekundy identyfikujemy znaczenie np. znaków ostrzegawczych czy różnych symboli.
Informacja wizualna dociera do nas praktycznie natychmiast i zawiera dużo więcej znaczeń, niż słowo mówione czy pisane. Jeśli prosty obraz połączymy z odpowiednim słowem – dostaniemy idealną metodę organizowania i zapamiętywania treści. Mowa o notatkach wizualnych. Nauczysz się ich, jeśli zaczniesz myśleć obrazami – dodając słowom graficzne dopełnienie.
Zasadniczo każdą treść można uprościć, sprowadzając ją do słów kluczy. Tym z kolei można przypisać prosty obraz – schematyczny rysunek czy ikonkę. Czasem wystarczy najważniejszą treść zapisać drukowanymi literami, innym kolorem, umieścić w ramce, opatrzyć wykrzyknikiem, czy podkreślić zakreślaczem. Najważniejsze to pozwolić sobie na swobodną, kreatywną i czytelną dla siebie formę wizualnego zapisu treści.
No tak, a jeśli nie umiem rysować? Notatki wizualne (inaczej sketchnotki) mają być przede wszystkim funkcjonalne i spełniać swoją informacyjną rolę. To nie dzieła sztuki, które powinny zachwycać estetyką i artyzmem. Jeśli potrafisz narysować kwadrat, koło, trójkąt, linię prostą i kropkę – poradzisz sobie z zapisem każdej treści. Dom to przecież kwadrat zwieńczony trójkątnym dachem. Kot – dwa koła, kilka kresek i kropek. Myśląc obrazami i upraszczając elementy do postaci schematu, możesz opracować własny zestaw ikonek, który posłuży Ci w organizacji treści.
Notatka wizualna nie musi być piękna, ale powinna uwzględniać elementy zróżnicowanego liternictwa i rysunku; może wykorzystywać strzałki, tabelki czy wykresy. Dlatego dobrze jest zaopatrzyć się w różnego rodzaju artykuły piśmiennicze, które można znaleźć np. w ofercie marki BIC Intensity, adresowanej do kreatywnej młodzieży i dorosłych.
Co na pewno Ci się przyda
- Markery permanentne w różnych kolorach – od intensywnych przez pastelowe po metaliczne (np. BIC Intensity Marking Intense, Pastel, Metalic), będą odpowiednie do zaznaczania tytułów, nagłówków oraz zapisu słów kluczowych.
- Cienkopisy ze średnią i cienką końcówką (np. BIC Intensity Fine) przydadzą się do rysowania drobnych ikonek i zapisywania cytatów.
- Pisaki z dwoma końcówkami – pędzelkową i zwykłą w różnych kolorach (np. BIC Intensity Dual Tip Pastel), idealne do brush letteringu i artystycznego zapisywania liter.
- Zakreślacze do zaznaczania kluczowych fragmentów. Świetnym wyborem jest zakreślacz i cienkopis w jednym, czyli najnowsza propozycja w linii BIC Intensity Dual Tip.
Znając podstawowe zasady, każdy może spróbować odmienić swój sposób myślenia i organizowania treści. Notatki wizualne sprawdzą się zarówno w pracy np. podczas prezentacji czy „burzy mózgów”, na uczelni i w szkole – do zapisu wykładów, streszczeń, opracowań. A nawet w domu! Plan dnia czy lista zakupów 4-osobowej rodziny to niezłe pole do popisu.
***
Linia BIC Intensity to szeroka gama narzędzi piśmienniczych w intensywnie żywych kolorach, które zachęcają do bycia kreatywnym na swój własny sposób. Asortyment obejmuje m.in. kredki, cienkopisy, flamastry do kolorowania, markery permanentne czy pisaki dwustronne z pędzelkiem. Ciesz się twórczą podróżą bez presji osiągnięcia „idealnego" rezultatu! Twórz tak, jak lubisz!
Więcej informacji na: https://eu.bic.com/pl-pl/stationery/intensity
***
BIC® – światowy lider w kategorii produktów szkolno-biurowych, zapalniczek i maszynek do golenia wnosi prostotę i radość do codziennego życia. Od ponad 75 lat zapewnia wysokiej jakości produkty w przystępnej cenie, które są dostępne dla konsumentów na wyciągnięcie ręki. Na przestrzeni lat BIC® stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek oraz znakiem towarowym zarejestrowanym na całym świecie. Dziś produkty BIC sprzedawane są w ponad 160 krajach świata, a wśród kultowych marek znajdziemy: BIC Kids™, BIC FlexTM, BodyMark by BICTM, Cello®, Djeep, Lucky Stationery, Rocketbook, Soleil®, Tipp-Ex®, Us. TM, Wite-Out® i inne. W 2020 roku sprzedaż netto BIC wyniosła 1627,9 mln euro. Spółka jest notowana na „Euronext Paris”, wchodzi w skład indeksów SBF120 i CAC Mid 60 i jest doceniana za swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój i edukację. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź about.bic.com lub śledź nas na LinkedIn, Instagramie, Twitterze, lub YouTube.

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Międzynarodowe mistrzostwa łączą świat szachów i finansjery

Majaland zauważony przez międzynarodowych inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.