Komunikaty PR

Jak spełnić marzenia i napisać książkę?

2021-04-30  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karolina Kapusta
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-402 Warszawa
karolina.kapusta|goodonepr.pl| |karolina.kapusta|goodonepr.pl
+ 48 796 996 211
www.goodonepr.pl
Do pobrania poradnik ( 0.03 MB )

Jak spełnić marzenia i napisać książkę

Wielu z nas marzy o napisaniu i wydaniu własnej książki. Przedstawiamy krótki poradnik dla osób przed debiutem literackim. Podpowiadamy, gdzie szukać inspiracji, skąd czerpać wiedzę teoretyczną o pisaniu, na co zwrócić uwagę przy konstruowaniu fabuły i w jaki sposób znaleźć recenzentów pierwszej wersji utworu.

Skąd właściwie bierze się potrzeba pisania? Dzięki antropologom i kulturoznawcom wiemy, że od najdawniejszych czasów ludzie opowiadali historie, które często pełniły rolę edukacyjną, oswajały strach i racjonalizowały niewyjaśnialne zjawiska. Dziś część z nas również pragnie podzielić się swoją opowieścią, przemyśleniami i wrażliwością z szerszym gronem osób. Do tego potrzeba niemałej odwagi i wielu innych przygotowań, o których wspominamy poniżej.

Pasja i dyscyplina

Każda pasja i hobby, aby przynieść znaczący efekt, musi być ujęta w ramy dyscypliny. Pisanie nie zależy od weny, ani od antycznych muz i mistycznego natchnienia. Tworzenie to praca. Również w ten sposób o procesie kreatywnym myślał hiszpański malarz Pablo Picasso, trafnie ujmując te prawdę w słowach: “Gdy przychodzi natchnienie, zastaje mnie przy pracy.” Oczywiście zdarzają się momenty pisarskiego flow, kiedy czujemy się lekko i czerpiemy z pisania niesamowitą przyjemność i satysfakcję.

Utrzymywanie systematyczności w pracy nad książką może być jednak trudne. W ciągu dnia niełatwo się skupić, rozpraszają nas członkowie rodziny, domowe obowiązki do wykonania i wyskakujące powiadomienia na ekranach smartfonów. Warto odciąć się od wszystkich bodźców i powalczyć o dłuższą chwilę spokoju, nawet krótką. Na pewno wypracowanie nawyku codziennego spędzania czasu z tekstem zaowocuje pogłębionym spojrzeniem na powstający utwór, a z każdym dniem coraz łatwiej będzie nam utrzymywać pisarską dyscyplinę.

Oprócz tego pamiętajmy, że praca nad książką nie zaczyna się przed komputerem. Pomysły często rodzą się spontanicznie, w autobusie, na spacerze, a nawet pod prysznicem. Na takie okazje warto nosić przy sobie klasyczny notes lub skorzystać z pomocnej aplikacji. Na rynku jest wiele cyfrowych notatników, które synchronizują zawartość smartfona (który zawsze mamy pod ręką) z programem w komputerze, dzięki czemu nie będziemy musieli tracić czasu na ręczne przepisywanie notatek.

Gdzie szukać inspiracji?

Warto rozpocząć szukanie inspiracji u źródeł powstania opowieści, czyli wśród baśni, mitów i legend. Dobrze jest sięgnąć po historie mitologiczne niezwiązane z naszym kręgiem kulturowym, np. japońskie, indyjskie, indiańskie, nordyckie. Otworzą one zupełnie nowe drzwi w naszej wyobraźni i poszerzą pisarskie horyzonty. Mogą nas inspirować filmy, seriale, komiksy, sztuki teatralne, a nawet muzyka, pomocna przy zobrazowaniu nastroju, który chcielibyśmy zbudować w książce. Wielu autorów czerpie także ze swojego życia i osobistych przeżyć.

Równie silnie inspirujące są podróże, podczas których kosztujemy nowe smaki, jesteśmy otwarci na różne wyzwania, wsłuchujemy się w brzmienie obcego języka i rozmawiamy ze spotkanymi ludźmi. Emocje i wrażenia z wyjazdów warto zapisywać na bieżąco, żeby móc wrócić do nich w każdej chwili, nie tylko przy pisaniu reportażu, ale przy ogólnej pracy nad rozwijaniem pisarskiej uważności i zmysłu obserwatora – mówi Artur Owczarski, reportażysta i założyciel wydawnictwa self-publishingowego BookEdit.

Zastanówmy się, jakie są wspólne elementy wszystkich rezonujących w nas i poruszających historii. Czy to będzie cierpienie, romantyczna miłość, strata? A może pasja odkrywania, walka w słusznym celu i poświęcenie? Kiedy odpowiemy sobie na te pytania, będzie nam łatwiej zawrzeć w naszej książce takie elementy, o których napiszemy z prawdziwym, szczerym przejęciem, wskutek czego przeżyje je również nasz przyszły czytelnik.

Uczyć się od najlepszych

Aby dobrze pisać, trzeba czytać. To właśnie podczas lektury przyswajamy zasady pisowni oraz rozwijamy wrażliwość na styl autora i rytm zdań. Jeśli podjęliśmy już decyzję, w jakim gatunku i konwencji chcemy stworzyć książkę, powinniśmy sięgnąć po kanoniczne dzieła klasyków horroru, romansu czy kryminału. Dobrze najpierw poznać reguły gatunku, by następnie, jeśli zechcemy, móc je twórczo przełamać lub zmodyfikować. Dobrze jest też przeczytać rozmowy i wywiady z pisarzami, którzy zdradzają tajniki procesu twórczego. Zobaczymy, że istnieją różnorodne metody pracy i skorzystamy z wielu wskazówek od samych mistrzów.

Choć najwięcej publikacji dotyczących creative writing, czyli twórczego pisania, jest dostępnych w języku angielskim, to znajdziemy wartościowe tytuły także w rodzimym języku. Podręczniki z teorii pisania uświadomią nas o różnych aspektach technicznych pracy nad książką. Przed rozpoczęciem pracy powinniśmy podjąć decyzje dotyczące narracji – z czyjego punktu widzenia opowiadana jest historia, w której osobie i w jakim czasie. Musimy pomyśleć też o kompozycji: zarysować fabułę, poszczególne wątki, zwroty akcji i punkt kulminacyjny. Warto przyswoić sobie podstawową wiedzę z psychologii bohaterów i teorię archetypów, która okaże się pomocna przy stworzeniu wyrazistych i wiarygodnych postaci. Można też sięgnąć po profesjonalne poradniki dla scenarzystów – z wieloma podobnymi dylematami dotyczącymi rozwoju intrygi i drogi bohaterów zmagają się zarówno pisarze, jak i twórcy filmowi.

Znaleźć recenzentów

Zaufani pierwsi czytelnicy przydadzą się już podczas pisania. Możemy podzielić ich na profesjonalnych (zaprzyjaźnieni poloniści, wykładowcy uniwersyteccy) i amatorskich (rodzina, przyjaciele). Przy pierwszej redakcji i uwzględnianiu konstruktywnych uwag, z którymi się zgadzamy, spróbujmy spojrzeć na naszą książkę chłodnym okiem. Usuńmy zbędne fragmenty i porzućmy nieudane pomysły, nawet jeśli jesteśmy do nich emocjonalnie przywiązani. Jeśli piszemy książkę, której fabuła zahacza o nieznaną nam dziedzinę, np. thriller medyczny czy powieść historyczną, to oprócz przeprowadzenia dogłębnego researchu powinniśmy poszukać eksperta, który zgodzi się zostać naszym konsultantem. Pamiętajmy, by nie zrażać się krytyką, ani nie przywiązywać się zbytnio do pochwał. Trzeba wypracować w sobie odporność zarówno na jedne, jak i drugie.

Wysyłka propozycji do wydawnictw

Po przygotowaniu pierwszej wersji książki można ruszać z wysyłką do wydawnictw. Nie zrażajmy się – prawdopodobnie przed nami wiele miesięcy oczekiwania na odpowiedź. Warto przygotować się wewnętrznie na odmowę lub brak informacji zwrotnej – spotykało to nawet najwybitniejszych pisarzy.

Jeśli mamy wystarczające środki, możemy rozważyć opcję wydania książki własnym sumptem. Przez lata robili to znani twórcy, tacy jak Mark Twain czy Juliusz Słowacki. Choć w Polsce self-publishing jest jeszcze dość niszową działalnością, to warto zaznaczyć, że jest bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych. Do tego stopnia, że samopublikowanie stało się osobnym segmentem rynku, rozwijającym się dzięki targom branżowym i innym wspólnym inicjatywom. – Postrzeganie self-publishingu powoli zmienia się również w Polsce. Przez lata kojarzony był z niską jakością wydawanych utworów i niczym nieograniczoną autorską swobodą. Dziś jest opcją dla niezależnych pisarzy, którzy chcą mieć kontrolę nad całym procesem wydawania książki – mówi Artur Owczarski, założyciel Book Edit.

Na sam koniec warto podkreślić, że pisanie to przygoda i nieraz plan książki, który został wymyślony na początku, ulega różnym przekształceniom. Bądźmy otwarci na zmiany i pomysły, które pojawiają się w trakcie pracy. Dajmy się zaskoczyć – pisanie bywa żywiołem.

 

BookEdit to nowe wydawnictwo działające w modelu self-publishing, alternatywnym w stosunku do klasycznych wydawnictw. Współpracuje z doświadczonymi recenzentami, redaktorami i grafikami, wspierając autorów podczas wszystkich etapów pracy nad książką. W ofercie marki znajdują się książki drukowane, e-booki i audiobooki, a także profesjonalna korekta i redakcja, ghostwriting i copywriting. BookEdit działa w oparciu o takie wartości, jak jakość, niezależność i twórcza wolność. Oferta wydawnictwa skierowana jest do zawodowych pisarzy, debiutantów, blogerów i celebrytów, firm i korporacji, a także do tych wszystkich, którzy marzą o wydaniu własnej książki.

Nakładem BookEdit ukazały się m.in.: e-book Pokonać siebie Andrzeja Cichockiego, Paranoja Natalii Kostrzyckiej oraz Ósmy kontynent Mariusza Szeiba.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Hobby Fotoplastikon w Centrum Praskim Koneser. Zobaczysz w nim Warszawę z dawnych lat Biuro prasowe
2024-07-19 | 13:45

Fotoplastikon w Centrum Praskim Koneser. Zobaczysz w nim Warszawę z dawnych lat

Centrum Praskie Koneser wraz ze spółką Pałac Saski, odpowiedzialną za odbudowę zachodniej pierzei Placu Piłsudskiego przygotowało nie lada atrakcję dla wielbicieli
Hobby Caravaning, czyli urządzamy wygodny kamper
2024-07-17 | 12:00

Caravaning, czyli urządzamy wygodny kamper

Domy na kółkach cieszą się popularnością za sprawą wolności podróżowania, którą oferują. Obojętnie, czy kupujemy nowy, czy odnawiamy używany pojazd kempingowy,
Hobby W Fuzji bije wakacyjne serce miasta!
2024-07-10 | 12:00

W Fuzji bije wakacyjne serce miasta!

Każdy wakacyjny tydzień w Fuzji to kolejna dawka pozytywnej energii i świetnej zabawy. Nie inaczej będzie i tym razem. W najbliższy piątek Fuzja zaprasza na seans filmowy w ramach tme

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.