Komunikaty PR

Rozpocznij nowy rok z nowym hobby

2021-01-05  |  11:00

Bywa, że stereotypowo uznajemy się za „ścisłowców” lub „humanistów”. Podział ten nie jest jednak w pełni jednoznaczny, a początek roku stanowi dobrą okazję, by spróbować swoich sił w czymś zupełnie dla nas nowym. Spełniać można się z sukcesami w bardzo różnorodnych dziedzinach, nawet zupełnie ze sobą niezwiązanych – dowodzą tego absolwenci programu naukowego ADAMED SmartUP, skierowanego do młodzieży w wieku 14-19 lat.

W minionym roku w ramach postanowień noworocznych 22 proc. Polaków planowało zdobyć kolejne umiejętności do pracy, a 16 proc. znaleźć nowe hobby[1]. Inspiracji w tym zakresie mogą dostarczyć nastolatkowie biorący udział w programie ADAMED SmartUP: choć specjalizują się przede wszystkim w naukach ścisłych i przyrodniczych, to prezentują też ogromną różnorodność innych zainteresowań – od gier planszowych, przez jazdę figurową na łyżwach i taniec towarzyski, po układanie kostki Rubika na czas. Największą popularnością wśród tych ambitnych uczniów cieszy się jednak czytanie książek (wskazuje je 81 proc.) oraz oglądanie filmów i spektakli teatralnych (odpowiednio 80 i 44 proc.). 

Umysł ścisły, dusza artysty

Co piąty młody naukowiec zadeklarował, że w wolnym czasie pisze – opowiadania, wiersze, felietony czy bloga[2]. Prawie co czwarty (23 proc.) wybrał odpowiedź „rysuję, maluję, zajmuję się grafiką komputerową”. Jeszcze więcej gra na instrumentach lub komponuje – bo prawie co trzeci z nich (32 proc.). 

Nastolatkowie korzystają też z pozytywnego wpływu aktywności fizycznej na ludzki organizm. Ponad połowa badanych ćwiczy na siłowni lub w domu (52 proc.), a aż 59 proc. deklaruje, że uprawia sport indywidualnie (biega, jeździ na rowerze, chodzi na ściankę wspinaczkową). Okazuje się więc, że „ścisłowcy” znajdują czas, by zadbać nie tylko o kondycję umysłową, ale także i fizyczną. 

– Jeśli chce się osiągnąć w jakiejś dziedzinie sukces, nie trzeba rezygnować z innych, różnorodnych zainteresowań.Sport lub gra na instrumencie mogą pomóc w wykorzystaniu naszego potencjału intelektualnego, także jeśli chcemy go ukierunkować na nauki ścisłe i przyrodnicze. Jako organizatorzy programu ADAMED SmartUP rozumiemy, jakie korzyści wynikają z uczenia się nowych rzeczy. Dlatego też na naszym corocznym obozie naukowym organizujemy szereg „nienaukowych” zajęć, a przede wszystkim zachęcamy naszych uczestników do dzielenia się swoimi pasjami – podkreśla Kierownik programu ADAMED SmartUP, Martyna Strupczewska.

Nowe wyzwania na 2021 rok

Pomocne w spełnieniu swoich postanowień może być świadome stawianie sobie celów i korzystanie z metody małych kroków. By przeczytać w ciągu roku więcej książek, dobrze rozpocząć od przeczytania pierwszej już w styczniu, być może korzystając z listy poleceń innych osób np. młodych naukowców. 

Z kolei uczniowie chcący rozwijać swoje pasje i pogłębiać wiedzę z ulubionego przedmiotu, mogą zagrać w grę online dostępną na stronie adamedsmartup.pl. Pomoże im ona w kształtowaniu umiejętności analizowania danych oraz kreatywnego rozwiązywania problemów, a być może stanie się też przepustką do fascynującego świata nauki. To także początkowy etap rekrutacji do programu stypendialnego ADAMED SmartUP, który pozostaje otwarty dla nastolatków w wieku 14-19 lat jeszcze do 15 stycznia włącznie. Użytkownicy, którzy zdobędą najwięcej punktów w grze przejdą do dalszego procesu kwalifikacyjnego, by zawalczyć o miejsce na tegorocznym letnim obozie naukowym.

 


[1]Badanie przeprowadzone online w dniach 21 października – 1 listopada 2019 na próbie 1000 dorosłych Polaków. Zostało wykonane przez YouGov Plc. na zlecenie YouTube.

[2]Badanie ankietowe przeprowadzone online w dniach 6 maja-19 października 2020 r. na próbie 171 uczestników sześciu edycji programu ADAMED SmartUP w wieku 15-24 lat przez Fundację Adamed. Pytania dot. form spędzania wolnego czasu były wielokrotnego wyboru.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Hobby Platige Image prezentuje Game Cinematic Showreel Biuro prasowe
2024-04-10 | 11:07

Platige Image prezentuje Game Cinematic Showreel

Platige Image, polskie studio animacji, mające w swoim portfolio projekty realizowane dla tak kultowych gamingowych tytułów, jak Call of Duty, Resident Evil, Total War, czy God of War
Hobby Już jutro oficjalna prezentacja Betard Sparty Wrocław
2024-03-21 | 17:30

Już jutro oficjalna prezentacja Betard Sparty Wrocław

Żużlowi wicemistrzowie Polski 2023, Betard Sparta Wrocław, są gotowi na nowy sezon. Zanim wyjadą na tor, już jutro spotkają się z kibicami podczas oficjalnej prezentacji w Magnolia Park.
Hobby Warsztaty fotograficzne
2024-03-07 | 23:00

Warsztaty fotograficzne

Humanosh House zaprasza na warsztaty fotograficzne. jeśli chcesz zyskać nową pasję i nowych znajomych, przyjdź do nas!

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Psychologia

Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu

Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.