Trening czyni mistrza czyli po co zapisać dzieci na szachy
Nowy rok szkolny przed nami, pora więc wybrać dzieciakom sensowne zajęcia dodatkowe. Warto rozważyć naukę gry w szachy, która nauczy nasze dzieci koncentracji, cierpliwości i determinacji.
Ze względu na pandemię Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło, że w nadchodzącym roku szkolnym zajęcia pozalekcyjne nie będą mogły odbywać się na terenie szkoły. Ta smutna wiadomość dla uczniów nie zmienia faktu, że poza lekcjami w szkolnych ławkach nasze dzieci wciąż będą potrzebowały dodatkowych propozycji, które nauczą ich nowych umiejętności, rozwiną zainteresowania i pozwolą ciekawie spędzić tzw. czas wolny.
W tej sytuacji w tym roku szkolnym trzeba poszukiwać oferty na własną rękę i warto pamiętać, by wśród wybranych aktywności znalazła się też nauka gry w szachy.
Najnowsze badania dowiodły, że szachy mają ogromny wpływ na rozwój inteligencji emocjonalnej dziecka, a nawet na kształtowanie umiejętności psychospołecznych. Pomimo, iż szachy to gra, która wydaje się być idealna dla indywidualistów, okazuje się, że zgłębianie jej tajników zwiększa zaangażowanie społeczne i przyczynia się do budowania pewności siebie. Pomaga też w ćwiczeniu uważności na drugiego człowieka i zacieśnia więzi międzyludzkie.
To, co jest niezwykle istotne, to też fakt, że w szachach nie liczy się wiek graczy. Tutaj każdy jest sobie równy, a wygrana zależy jedynie od wiedzy i umiejętności, które nabywa się poprzez trenowanie. Dzieciaki, które uczestniczą w zajęciach szachowych coraz częściej wygrywają z dorosłymi. Osiągają też doskonałe wyniki podczas turniejów i wciąż mają apetyt na więcej. Takie podejście nie tylko rozwija pasję, której posiadanie jest niezwykle ważne dla każdego (nie tylko) młodego człowieka, ale też wzmacniają ambicję, uczą pokory i pokazują, że nie warto się poddawać przeciwnościom losu.
Początki przyjaźni z szachami wcale nie muszą być trudne – tym bardziej, że od kilku lat obserwujemy powrót mody na tzw. „planszówki”. Szachy możemy „sprzedać” dzieciakom właśnie jako interesującą „planszówkę” czyli doskonałą zabawę.
Zaproponujmy im przejście na kolejny poziom ponad grę w warcaby czy inną, której uczestnicy dysponują figurami. Następnie krok po kroku pokażmy im zasady gry, pozwólmy obserwować, jak my sami gramy i cierpliwie ćwiczmy technikę. Mnogość kombinacji, która jest możliwa do wykonania w szachach z pewnością zafascynuje świeżo upieczonego gracza i zachęci do zgłębiania gry pod czujnym okiem instruktora.
Moim uczniom staram się uświadomić fakt, że gra w szachy to coś więcej niż sama zabawa – mówi Michał Kanarkiewicz, utytułowany polski szachista i propagator królewskiej gry wśród dzieci i młodzieży. Szachy łączą przyjemne z pożytecznym, uczą koncentracji, logicznego myślenia, wpływają na ludzką pamięć. Szachy to po prostu świetnie spędzony czas i inwestycja w rozwój naszego mózgu.
Trenując na kursach szachowych i biorąc udział w turniejach, z każdą kolejną rozegraną partią, zaobserwujemy progres naszych umiejętności i w końcu jest szansa, że dojdziemy do mistrzowskiej wprawy. Trening czyni mistrza i szachy świetnie nam to uzmysłowią. W międzyczasie z całą pewnością poznamy też gorzki smak porażek.
I bardzo dobrze – porażki są wpisane w nasze życie, a dzięki szachom nauczymy się dawać sobie z nimi radę, co pomoże w dalszym funkcjonowaniu zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, czekającym na każdego z nas po ukończeniu edukacji.
Jeśli więc jako rodzice myślimy poważnie o wyposażeniu naszych pociech w ważne dla nich kompetencje społeczne, dostrzeżemy głęboki sens w zapisaniu dziecka na zajęcia z szachów – jest przekonany Kanarkiewicz, Szachy to nie tylko gra, ale również styl życia. To, co mnie osobiście niezwykle cieszy to fakt, że w ostatnich latach zauważam coraz większe zainteresowanie tym sportem wśród młodych ludzi. Na pewno jest to również związane z rolą szkoły, która uwierzyła, że warto kształcić uczniów również w alternatywny sposób, poprzez zabawę. W aktualnej sytuacji warto tego nie zaprzepaścić i kontynuować naukę pomimo, iż ze szkolnego grafiku w tym roku szkolnym wypadają wszelkie zajęcia pozalekcyjne – w tym szachy.
Michał Kanarkiewicz – doradca strategiczny największych korporacji w Polsce i na świecie, wykładowca MBA, autor 5 książek, ekspert mediów, mówca inspiracyjny, utytułowany szachista i ambasador królewskiej gry w Polsce.
https://michalkanarkiewicz.com/

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Międzynarodowe mistrzostwa łączą świat szachów i finansjery

Majaland zauważony przez międzynarodowych inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.