IGRZYSKA OLIMPIJSKIE NA ARTE.TV
W piątek, 26 lipca, rozpoczną się wyczekiwane XXXIII Letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu. Ta największa i najbardziej prestiżowa impreza sportowa odbywa się co cztery lata i przyciąga uwagę kibiców z całego świata. Tym razem zostanie rozegranych aż 329 konkurencji w 32 dyscyplinach, a w rywalizacji o medale weźmie udział dziesięć i pół tysiąca sportowców. Z tej okazji bezpłatny serwis streamingowy ARTE.tv przygotował cykl dokumentów i reportaży, które przedstawiają różne aspekty świata sportu, ukazują kulisy, prezentują historie, a także naświetlają problemy, z jakimi zmagają się zawodowi sportowcy.
Paryż dwukrotnie w historii był gospodarzem Igrzysk Olimpijskich. Ostatnim razem było to w 1924 r., a wcześniej – w roku 1900. Mimo blisko stuletniej przerwy Francuzi zdają się doskonale przygotowani do tej imprezy. Aby zachwycić widzów, zdecydowali się zorganizować ceremonię otwarcia w sposób niezwykle oryginalny. Odbędzie się ona na Sekwanie, a platformy z poszczególnymi reprezentacjami mają przemieszczać się na promach. Jednak za całą tą kolorową fasadą i sportowymi emocjami kryją się, niekiedy dramatyczne, indywidualne historie, skandale, zmiany obyczajowe, a także wielka polityka…
POLITYKA NA IGRZYSKACH OLIMPIJSKICH
W dokumencie https://www.arte.tv/pl/videos/116705-035-A/na-rewersie-mapy/ prezenterka Emilie Aubry odwiedza Lozannę, siedzibę Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Przed zbliżającymi się Igrzyskami, coraz częściej poruszana jest rodząca kontrowersje sprawa Rosji. Putin bowiem pragnie zorganizować „Igrzyska Przyjaźni”, które mają byś odpowiedzią na sankcje olimpijskie, nałożone po inwazji na Ukrainę. Co więcej, pozwolenie na reintegrację rosyjskich i białoruskich sportowców - pod neutralną flagą - na Igrzyskach Olimpijskich, spotkało się z krytyką, zwłaszcza ze strony Ukrainy.
W reportażu „Igrzyska Olimpijskie: kwestia geopolityczna”, Emilie Aubry analizuje polityczne konteksty wielkich imprez sportowych oraz przygląda się roli sportu jako narzędzia „soft power” na arenie międzynarodowej. W materiale zostaną omówione m.in. manipulacje polityczne, które miały miejsce podczas zimowych igrzysk w Soczi. Jaki jest wpływ decyzji politycznych na świat sportu?
SIŁACZKI, CZYLI HISTORIA KOBIET W SPORCIE
Kobietom długo nie pozwalano uprawiać sportu, a gdy już wywalczyły swoje miejsce na tym męskim polu, nałożono na nie przedziwne ograniczenia. Spacer, ale nie bieg. Rzut młotem, ale w długiej sukience. Dziś wydaje się, że kobiety stoją w sporcie na równi z mężczyznami, ale czy na pewno? Część dyscyplin, jak taniec czy jazda konna, postrzegamy jako kobiece, z kolei judo czy piłka nożna to sporty kojarzone przede wszystkim z mężczyznami. A wynagrodzenie? Kobiety w sporcie zarabiają dziesięć razy mniej niż mężczyźni, sponsor z reguły rezygnuje z nich, gdy zachodzą w ciążę, a ich codziennością są seksistowskie komentarze i kuse, niewygodne stroje. Kobiety w sporcie wciąż walczą o swoje prawa. W serii https://www.arte.tv/pl/videos/107070-004-A/silaczki/ porusza problemy nierównego traktowania z uwagi na płeć w sporcie, które wbrew pozorom nadal istnieją.
BLACK SURFERS MATTER
Kalifornijska kultura surfingu wydaje się emanować luzem i wolnością. Za tą fasadą kryje się jednak mroczna przeszłość i problematyczna teraźniejszość, w której króluje hollywoodzkie wybielanie, swastyki i rasizm. Surfing bowiem odzwierciedla szersze problemy rasowe, które utrzymują się w Stanach Zjednoczonych: wielu czarnoskórych surferów woli surfować w nocy, aby uniknąć nękania, ponieważ segregacja wciąż rzuca cień na plaże Kalifornii.
Grupy czarnoskórych surferów organizują jednak wydarzenia oraz programy dla surferów i pływaków. Ich celem jest sprawienie, by pływanie, surfowanie i chodzenie na plażę w Kalifornii było dostępne i bezpieczne dla wszystkich, niezależnie od rasy czy wyznania. Ich historia została przedstawiona w serii https://www.arte.tv/pl/videos/114119-004-A/black-surfers-matter/
POZOSTAŁE FILMY DOSTĘPNE NA ARTE.TV Z OKAZJI IGRZYSK OLIMPIJSKICH:
„Moda i sport” - https://www.arte.tv/pl/videos/116092-000-A/moda-i-sport/
„Paryż 2024: sportowcy na wygnaniu” - https://www.arte.tv/pl/videos/118083-000-A/arte-reportage/
„Sport w czasie kryzysu” - https://www.arte.tv/pl/videos/117217-006-A/tracks-east/
„Maskotki Olimpijskie Paryż 2024: o co chodzi?” - https://www.arte.tv/pl/videos/110342-019-A/historia-w-obiektywie/
„Kultura fizyczna” - https://www.arte.tv/pl/videos/RC-021135/kultura-fizyczna/
„Biniam Girmay” - https://www.arte.tv/pl/videos/109027-000-A/biniam-girmay/
„Jamajka: wyspa mistrzów” - https://www.arte.tv/pl/videos/118765-002-A/zaproszenie-do-podrozy/
„Najszybsi na świecie – bieg na sto metrów” – https://www.arte.tv/pl/videos/114617-000-A/najszybsi-na-swiecie/
„Johnny Weissmuller - Jedyny i niepowtarzalny Tarzan” - Jhttps://www.arte.tv/pl/videos/031626-000-A/johnny-weissmuller/
„Igrzyska Olimpijskie: igrzyska cierpienia?” - https://www.arte.tv/pl/videos/116710-078-A/historia-w-obiektywie/
„Przyszli championi - wygrać za wszelką cenę” - dostępny od 22.08
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości znaleźć można na Facebooku, Instagramie platformy oraz na kanale X.
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter .

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.