Komunikaty PR

Języki obce kluczem na ścieżce zawodowej

2022-03-21  |  10:00
Biuro prasowe

Koniec języka za… gwarancję rozwoju kariery. Języki obce kluczem na ścieżce zawodowej

Umiejętność porozumiewania się w co najmniej jednym języku obcym to jedno z głównych wymagań stawianych kandydatom do pracy w centrach BPO/SSC, które świadczą usługi księgowe, finansowe czy HR firmom zlokalizowanym w różnych częściach świata. Szacuje się, że w ponad 30 proc. centrów usług wspólnych w Polsce na korytarzach można usłyszeć co najmniej 10 języków obcych, a zdarzają się takie organizacje, jak między innymi Capgemini Polska, gdzie pracownicy operują na co dzień aż 30 językami. O tym, jak języki mogą pomóc w rozwoju kariery będzie można posłuchać już 30 marca podczas konferencji Smart Start. Get The Future You Want, w której obok ekspertów Capgemini wystąpią: Janina Bąk – polska statystyczka, autorka książek i blogerka znana jako Janina Daily, polsko-francuska aktorka, prezenterka telewizyjna i konferansjerka Elisabeth Duda oraz specjalistka od nauki języków obcych – Asia Sajdak.

Średnio co trzecie ogłoszenie o pracę na portalach internetowych zakłada konieczność znajomości co najmniej jednego języka obcego. Najczęściej wymienia się oczywiście język angielski - można go znaleźć w niemal wszystkich ogłoszeniach pośród tych, w których w ogóle pojawia się wymóg znajomości języka obcego (ok. 97 proc. z tych ogłoszeń[1]). Dalej na liście najbardziej pożądanych języków są: niemiecki, francuski oraz hiszpański i norweski. Znajomość języków przekłada się dziś na większą łatwość w znalezieniu zatrudnienia, ale także na wyższe wynagrodzenie.

  • Naturalnym jest, że poszukując pracowników, stawiamy przede wszystkim na ich doświadczenie. Mimo to, znajomość języków w naszej branży jest tak istotna, że często prowadzimy rekrutacje, w ramach których to właśnie umiejętność posługiwania się danym językiem jest dla nas istotniejsza niż duże doświadczenie w wybranej dziedzinie. Procesów biznesowych można nauczyć się szybciej niż języka, w którym pracownik ma operować wykonując swoje codzienne zadania. Dlatego często to właśnie znajomość języków jest dla nas kluczowa przy wyborze kandydatów. Wszystko zależy oczywiście od zapotrzebowania w konkretnym momencie, ale im rzadszy język, tym trudniej o kandydata i tym wyższe oferowane wynagrodzenie – mówi Katarzyna Rapala, Credit & Collection Process Leader w Capgemini Polska.

 

Dwujęzyczność na wagę złota

…i to dosłownie. Jak wskazują badania rynku, zaawansowana znajomość języków – zwłaszcza tych mniej powszechnie znanych – często podnosi oferowane wynagrodzenie, a badania wskazują, że stawki na stanowiskach zakładających biegłość w pożądanych na rynku językach, od początku pandemii wzrosły średnio o ok. 15 proc. względem ubiegłych lat. Prosta matematyka wskazuje na to, że osoby posługujące się dwoma lub więcej językami, nawet na juniorskich stanowiskach mogą liczyć na satysfakcjonujące wynagrodzenie, wyższe względem tego, które oferuje się osobom nieznającym języka obcego lub operującym nim na podstawowym poziomie.

Wielojęzyczność to często niemal gwarancja znalezienia zatrudnienia. Dla firm często jest to kluczowa umiejętność z perspektywy biznesowej – osoby posługujące się językami obcymi są w stanie lepiej rozumieć globalny rynek i potrzeby międzynarodowych klientów, dostawców i partnerów – a z takimi współpracuje m.in. Capgemini. Wiele badań wskazuje, że na poziomie krajowym te państwa, w których biznes posługuje się na dużą skalę językami obcymi, mają większy udział PKB w handlu międzynarodowym. Tę samą analogię można zastosować w przypadku firm – te organizacje, które mają w swoich szeregach osoby mówiące w wielu językach, mają możliwość współpracy z wieloma rynkami i klientami, oferując im zrozumienie nie tylko na poziomie biznesowym, ale i kulturowym.

 

Od najmłodszych lat

Mimo, że na naukę nie jest za późno, najlepszym momentem na rozpoczęcie przyswajania języków obcych są wczesne lata edukacji. Kraje, w których nacisk na naukę języków kładzie się już w szkołach podstawowych, będą osiągały najlepsze efekty pod kątem rozwoju w przyszłości. Sytuacja jest tożsama w biznesie – dla przykładu, młode osoby wchodzące na rynek pracy w Szwajcarii, są mocnym zasileniem dla organizacji. Wielojęzyczny charakter kraju sprawia bowiem, że często jego mieszkańcy znają na poziomie zaawansowanym co najmniej dwa języki obce – język niemiecki, francuski lub włoski. Coraz więcej Szwajcarów swobodnie posługuje się także językiem angielskim. Rynek pracy w Polsce nie pozostaje jednak w tyle – i choć znajomość języków na rodzimym podwórku staje się coraz powszechniejsza, to nie maleje zapotrzebowanie na pracowników władających więcej niż jednym z nich. Jak sprawić, żeby rozwój w tym zakresie nabierał tempa? Jak młodzi ludzie mogą opanować języki obce?

  • Tu chodzi przede wszystkim o znalezienie w tym zabawy. Należy przestać utożsamiać naukę języków obcych z nudnymi podręcznikami i wkuwaniem zasad gramatycznych. Nauka języków chyba nigdy nie była tak prosta jak teraz. Mamy mnóstwo dostępnych narzędzi do nauki, które aż proszą się o wykorzystanie! Tak właściwie to jedynym limitem jesteśmy my sami, bo zdobywać wiedzę można naprawdę na różne sposoby. Netflix? Youtube? Tiktok? Discord? Podczas mojej prelekcji zdradzę wszystkie moje sekrety jak wykorzystuję te “rozrywkowe” platformy w celach edukacyjnych – mówi Joanna Sajdak.

 

Możliwości językowe sztucznej inteligencji

  • Często, aby być efektywnym biznesowo i rozwijać się jako ekspert w danej dziedzinie, nie trzeba biegle znać wielu języków. Dzięki szybko rozwijającej się technologii tłumaczenia języka, opartej o Sztuczną Inteligencję (SI, ang. AI), wspartej przez inteligentne systemy automatyzacji rozumiejące język naturalny – każdy może wspierać procesy biznesowe w dziesiątkach języków jednocześnie. Unikatowa kombinacja inteligentnej automatyzacji z pracą ekspertów opartą o specjalistyczną wiedzę, indywidualne doświadczenie oraz empatię pozwala na zaadresowanie zapotrzebowania na wielojęzyczne usługi przy jednoczesnym wzroście satysfakcji klienta – dodaje Marek A. Sowa, Dyrektor ds. Ofert i Innowacji (Inteligentna Automatyzacja) w Capgemini Polska, którego wystąpienia pt. Czy Sztuczna Inteligencja może pomóc przełamywać bariery językowe? będzie można posłuchać w czasie konferencji Start Smart. Get The Future You Want.

 

Więcej o znajomości języków na rynku pracy eksperci Capgemini oraz goście konferencji Start Smart. Get The Future You Want opowiedzą już 30 marca w Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Osoby, które nie będą mieć możliwości uczestnictwa w wydarzeniu na żywo otrzymają dostęp do transmisji online. W czasie konferencji uczestnicy będą mogli wykonać zdjęcia do CV, skonsultować je, porozmawiać z partnerami wydarzenia czy przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej z obecnymi na miejscu rekruterami. Osoby chcące sprawdzić swoją znajomość języka obcego, będą miały szansę uczestnictwa w dyktandzie, w którym nagrodą będzie m.in. kurs języka obcego.


[1] Wg danych Pracuj.pl z 2021 roku

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie TomTom uruchamia specjalną edycję TomTom Traffic Index - Paryż Biuro prasowe
2024-07-11 | 17:35

TomTom uruchamia specjalną edycję TomTom Traffic Index - Paryż

TomTom, specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, uruchomił specjalną edycję swojego TomTom Traffic Index dla Paryża, który spodziewa się napływu turystów i
IT i technologie Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie
2024-07-01 | 14:30

Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie

Klienci wskazują m.in. na możliwość zobaczenia i przetestowania produktu na żywo (44,8% respondentów) oraz porównania różnych urządzeń (36,7%), jako największe zalety
IT i technologie Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
2024-07-01 | 10:00

Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce

Feedink - dostawca technologii specjalizujący się w rozwiązaniach dla e-commerce, wprowadził do oferty Cropink – innowacyjne narzędzie reklamowe, które ma na celu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.