Oferta skrojona na miarę klienta. Jak prosta technologia generuje dużą zmianę
W tym roku branża detaliczna musi dokonać podsumowania lekcji z ostatnich, pandemicznych lat i stwierdzić co zostanie zaoferowane klientom w niedalekiej przyszłości. W prognozie Deloitte dotyczącej handlu detalicznego na rok 2021 dyrektorzy handlowi szacowali, że sytuacja w handlu detalicznym powróci do „normalności" po pandemii w ciągu dwóch do pięciu lat. Wszystko wskazuje na to, ten czas w końcu nadszedł, więc pozostaje zadać pytanie – „jak wygląda obecna normalność?". Sektor detaliczny przechodził metamorfozę, jeszcze zanim lockdown zmusił konsumentów do częstszych zakupów w Internecie, a pandemia tylko przyspieszyła przejście na rozwiązania cyfrowe.
Obecnie większość konsumentów wracających do zakupów stacjonarnych oczekuje równie rozbudowanej i spersonalizowanej oferty, jaką otrzymują w Internecie. Jak więc standardowe sklepy mogą konkurować z handlem online, który może śledzić zachowania konsumentów i odpowiednio dostosowywać do nich oferty?
Walka o klienta
Sklepy stacjonarne ostro konkurują z cyfrowymi odpowiednikami o uwagę klientów. W efekcie starają się zdobyć odbiorców nie tylko atrakcyjną ceną ale także nowoczesnymi rozwiązaniami. Handel detaliczny online przynosi szereg korzyści, w tym możliwość gromadzenia i wykorzystywania informacji, które nie są dostępne stacjonarnie. Na przykład, gdy kupujący dokonuje zwrotu ubrania w sklepie stacjonarnym, nie musi uzasadniać, dlaczego zmienił zdanie i żąda zwrotu pieniędzy. Natomiast gdy robi to samo w Internecie, musi podać powód zwrotu towaru. Dzięki tym odpowiedziom sprzedawca uzyskuje cenne informacje na temat rozmiarów, preferencji (i nie tylko), które może wykorzystać do usprawnienia procesów w całej firmie.
Drugą przewagą cyfrowego handlu elektronicznego jest personalizacja oferty prezentowanej konsumentom. Po prawie dwóch latach korzystania z usług online, klienci oczekują obecnie takiego samego poziomu dopasowania oferty w sklepach stacjonarnych. Wywiera to presję na tradycyjnych sprzedawców detalicznych, którzy powinni uświadomić sobie fakt, że klientów online można zachęcić do zakupów łatwiej - podczas przeglądania Internetu lub po wyświetleniu reklam stale przypominających im o istniejących ofertach. W świecie rzeczywistym jest to trudniejsze, ale technologia oferuje rozwiązanie.
Inteligentne rozwiązania
By odnieść sukces w nowej rzeczywistości, sprzedawcy detaliczni potrzebują inteligentnego podejścia do technologii w swoich sklepach stacjonarnych.
Wiele z dostępnych inteligentnych rozwiązań jest prostych w realizacji. Te, które mają duży wpływ, wymagają jedynie odpowiedniego rodzaju wizualizacji, aby zachęcić klientów do działania. Mowa tu np. o oznakowaniu w sklepie. Wspomniane piktogramy można wykorzystać do wyświetlania znacznika geolokalizacyjnego w postaci kodu QR, dzięki któremu każdy, kto go zeskanuje, otrzyma dodatkowe informacje marketingowe i rozszerzone możliwości w postaci kuponów rabatowych. Znacznik geolokalizacyjny identyfikuje również, przy jakiej alejce sklepu znajduje się osoba przeglądająca stronę. Co więcej, w tym przypadku stwarza to możliwość automatycznego wysyłania informacji lub rabatów na produkty, które znajdują się w pobliżu odwiedzającego, a nawet na produkty uzupełniające znajdujące się w innym miejscu, których osoba ta mogła nie brać pod uwagę. Wszystkie skany kodów QR i związane z nimi oferty cyfrowe można monitorować za pomocą bezpiecznej platformy IoT (Internet of Things, technologia znana chociażby z rozwiązań typu smart. Dzięki nim, urządzenia automatycznie wymieniają dane za pomocą sieci bez ingerencji człowieka).
Dysponując odpowiednimi możliwościami druku w sklepie, detaliści mogą dodatkowo udostępnić usługę Signage as a Service (oznakowanie jako usługa) producentom szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych (FMCG), którzy chcą przeprowadzić opłacalną promocję błyskawicznej sprzedaży lub ukierunkowane testy rynkowe. Zamiast wysyłać kierownikom sklepów oznakowanie i planogramy (co wiąże się z nakładem czasu i kosztów), detaliści mogliby je drukować, zachowując najwyższą jakość, używając odpowiednich czcionek i grafik, a także zadbać o to, by promowane towary znajdowały się w odpowiednim miejscu, umożliwiającym ich optymalną ekspozycję zgodnie ze specyfikacją producenta, a następnie mogliby obciążyć producenta opłatą za ulepszone oznakowanie.
Partner godny zaufania
Firma Lexmark oferuje szereg inteligentnych rozwiązań dla branży handlu detalicznego. Technologia skanowania opracowana specjalnie dla sprzedawców umożliwia korzystanie z platformy inteligentnych urządzeń wielofunkcyjnych Lexmarka w celu usprawnienia obiegu dokumentów, poprawienia wyników sprzedażowych oraz poprawy bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie.
– Branża handlu detalicznego rozwija się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, co sprawia, że pracownicy muszą nadążać za nieustannie zmieniającymi się wymaganiami firm i klientów. Chcąc pomóc naszym partnerom sprostać istniejącym wyzwaniom, w Lexmark nieustannie rozwijamy swoją ofertę dla sektora detalicznego. – mówi Mariusz Ożarowski, Managing Director Central Europe, Lexmark –Rozwiązanie Lexmarka In-Store-Capture pozwala na usprawnienie procesów wymagających użycia papieru i znaczne zwiększenie wydajności.
Urządzenia Lexmark oferują użytkownikowi innowacyjne rozwiązania, ułatwiające drukowanie na żądanie, skanowanie z urządzenia oraz identyfikowanie brakujących dokumentów w celu zwiększenia dokładności procesu i zgodności z przepisami. Ponadto producent zapewnia bezproblemową integrację, dzięki czemu można łatwo skanować i przesyłać stosowne informacje do istniejących systemów ERP, ECM, HRIS oraz pozostałych systemów detalicznych sklepu i zaplecza.
W dzisiejszych, trudnych warunkach rynkowych, sprzedawcy detaliczni koncentrują się przede wszystkim na cięciu kosztów. By utrzymać się na szczycie, sprzedawcy detaliczni powinni sprawnie wykorzystywać nowe technologie, w tym chmurę, IoT oraz inicjatywy związane z transformacją cyfrową.
Transformacja handlu detalicznego nie jest procesem nowym. Firma Lexmark opracowuje i proponuje innowacyjne rozwiązania, umożliwiające sprzedaż detaliczną na miarę naszych czasów. Dzięki dynamicznej strategii bazującej na technologii cyfrowej, oferuje rozwiązania, które w rezultacie pozwolą odpowiednio ustalić priorytety i przyczynią się od osiągnięcia lepszych wyników.

Husqvarna szuka najstarszego robota koszącego i ogłasza technologię wizyjną opartą na sztucznej inteligencji

Dreame comes true – doskonały rok marki

Trzy asy sprzątania od Dreame w promocji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
Prezenterka uczestniczyła w Paris Fashion Week, który dla niej jest nie tylko wydarzeniem modowym, ale i szansą do obserwacji dynamicznych zmian w branży. Malwina Wędzikowska uważa, że kryzys, z jakim boryka się obecnie rynek mody, może skłonić marki do uproszczenia swoich kolekcji oraz wprowadzenia bardziej funkcjonalnych rozwiązań. Odpowiedzią na potrzebę oszczędności oraz zrównoważonego rozwoju w modzie powinna być chociażby możliwość wykorzystania tych samych modeli w propozycjach na różne sezony. Jej zdaniem może się również zmienić kształt tradycyjnych pokazów mody, które wiążą się z dużymi kosztami i spektakularnymi efektami.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Żywienie
Prawidłowe odżywianie ma największy wpływ na zdrowie i długość życia. Niewiele osób stosuje odpowiednią dietę

– Skomponowanie odpowiedniego jadłospisu i kultura jedzenia są obecnie sporym wyzwaniem – uważa prof. dr hab. n. med. Grzegorz Dworacki, ekspert z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Jego zdaniem zaszkodzić może nam chociażby spożywanie produktów tuż po wyjęciu ich z lodówki. Ekspert medycyny stylu życia zaznacza też, że bardzo ważną rolę w naszym organizmie odgrywają jelita, a żeby właściwie funkcjonowały, powinniśmy włączyć do swojego menu probiotyki oraz prebiotyki.