Realistyczna wirtualna kopia bliźniacza jaskini Lascaux
East Side Consulting GmbH
Paderewskiego 1E
05-120 Legionowo
nazarewicz|east-side-consulting.pl| |nazarewicz|east-side-consulting.pl
+48 660 469 706
www.east-side-consulting.com/
W miarę ponownego otwierania dla publiczności kolejnych miejsc kultury we Francji, firma Dassault Systèmes, muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine oraz regionalna dyrekcja ds. kultury Nowej Akwitanii zapraszają chętnych do skorzystania z doświadczenia VR w skali 1:1. Niezwykle realistyczna wirtualna kopia bliźniacza jaskini Lascaux stanowi immersyjne odtworzenie warunków panujących w jaskini, wierne odczuciom kustoszy i naukowców uprawnionych do odwiedzania tego miejsca.
Technologia w służbie jednej z najważniejszych jaskiń z rysunkami i malowidłami ściennymi z okresu paleolitu górnego.
Odkryta we wrześniu 1940 r. i trzy miesiące później sklasyfikowana jako zabytek historyczny, jaskinia Lascaux znana jest z wyjątkowości malowideł zdobiących jej ściany, ale także złożoności jej konserwacji. Na stałe zamknięta dla zwiedzających od 1963 r. jaskinia Lascaux była przedmiotem kilku kampanii digitalizacyjnych przeprowadzonych przez regionalną dyrekcję ds. kultury Nowej Akwitanii w ramach misji związanej z konserwacją tego wyjątkowego miejsca, znajdującego się na liście światowego dziedzictwa UNESCO od 1979 r. Z uwagi na fakt, że czas, jaki można spędzić w jaskini jest ograniczony (do mniej niż 200 godzin rocznie dla zespołów w niej pracujących), utworzenie wirtualnej kopii bliźniaczej oferuje nowe możliwości, trudne do zastosowania w świecie rzeczywistym. Wieloosobowa rzeczywistość wirtualna w skali 1/1 umożliwia odtworzenie unikalnego doświadczenia eksploracji jaskini, a także odkrywania nowych punktów widzenia, zapewniając możliwość obcowania z arcydziełami górnego paleolitu powstałymi 20 000 lat temu.
Kopia bliźniacza jaskini Lascaux w skali 1:1 została zaprojektowana przy użyciu nowych narzędzi stworzonych przy współpracy Dassault Systèmes i laboratorium innowacji Exaltemps przy muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine. To nowe oprogramowanie ma na celu ułatwienie tworzenia naturalnych i wieloosobowych doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości przez użytkowników bez szczególnych umiejętności technicznych.
– W świecie zdominowanym przez dwuwymiarowe ekrany, oprogramowanie do tworzenia prezentacji lub edycji materiałów wideo jest powszechnie dostępne. Wyzwaniem dla Dassault Systèmes było zaprojektowanie i stworzenie narzędzi bardziej immersyjnych, a ponadto ukierunkowanych na współpracę i jeszcze łatwiejszych w obsłudze. Jedyną wymaganą do ich obsługi umiejętnością jest intuicyjne używanie rąk bez kontrolera, podobnie jak ma to miejsce w świecie rzeczywistym, gdy budujemy naturalnej wielkości scenografię. Te kreatywne narzędzia pozwalają na nowo przyjrzeć się zabytkom kultury w kontekście edukacji czy badań – mówi Mehdi Tayoubi wiceprezes Dassault Systèmes ds. innowacji.
Dzięki integracji surowych danych pochodzących z kampanii digitalizacyjnych regionalnej dyrekcji ds. kultury Nowej Akwitanii z nowymi rozwiązaniami software’owymi, strony zaangażowane w projekt mogły współpracować wirtualnie w 3D, aby projektować nowe, immersyjne trasy dla zwiedzających.
– Dysponujemy bardzo precyzyjnymi danymi ze skanowania jaskini w 3D, które znamy doskonale z naszych ekranów, jednak możliwość immersyjnego doświadczenia wirtualnej kopii bliźniaczej zupełnie zmienia perspektywę. Czas, jaki można spędzić w jaskini Lascaux, jest bardzo ograniczony. Po raz pierwszy mogę niejako teleportować się do jej wnętrza razem z całym zespołem, aby pracować i testować hipotezy badawcze w czasie rzeczywistym nawet w najbardziej niedostępnych zakątkach jaskini – mówi Muriel Mauriac, kustoszka.
Podobnie jak zespół konserwatorów uprawnionych do wstępu do jaskini, także goście obcujący z wirtualną kopią bliźniaczą będą mogli przejść przez końcowy korytarz lub zwiedzić wąską i niedostępną nigdy wcześniej dla publiczności tzw. kocią komnatę.
Podróż edukacyjna u podstaw fascynującego projektu rzeczywistości wirtualnej
Po raz pierwszy na świecie grupy z przewodnikiem liczące maksymalnie sześć osób wyposażonych w plecaki i zestawy VR będą mieć szansę poznać bliżej wszystkie 235 metrów galerii tego prehistorycznego odpowiednika Kaplicy Sykstyńskiej. Goście będą mogli poruszać się swobodnie w przestrzeni, a dzięki swoim awatarom także wchodzić w interakcje.
Dassault Systèmes i muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine
W 2019 r. muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine i Dassault Systèmes stworzyły laboratorium badawczo-innowacyjne o nazwie Exaltemps dedykowane naturalnej wielkości, wieloosobowej rzeczywistości wirtualnej. Po sukcesie projektu ScanPyramids VR wirtualna kopia bliźniacza jaskini Lascaux w skali 1:1 jest najnowszym doświadczeniem opracowanym w tej otwartej dla publiczności przestrzeni.
INFORMACJE PRAKTYCZNE
Zwiedzanie z przewodnikiem odbywa się co godzinę zgodnie z zasadami bezpieczeństwa (rezerwacji można dokonywać na stronie muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine pod adresem www.citedelarchitecture.fr). Po każdej sesji zaprojektowane przez Exaltemps urządzenie emitujące światło ultrafioletowe dezynfekuje sprzęt do obsługi rzeczywistości wirtualnej. Urządzenie to gwarantuje maksimum bezpieczeństwa.
Minimalny wiek uczestnika: 12 lat.
Dostępne udogodnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Cena biletu: 32 euro (uprawnia do obejrzenia ekspozycji stałych Cité de l’architecture & du patrimoine).
CITÉ DE L’ARCHITECTURE & DU PATRIMOINE
1, place du Trocadéro, Paryż 75116
Metro Trocadéro/Iéna
Czynne codziennie w godz. 11:00-19:00 z wyjątkiem wtorków
W czwartki czynne do 21:00
TomTom uruchamia specjalną edycję TomTom Traffic Index - Paryż
Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie
Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.
Inwestycje
Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.
Media
Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.