Komunikaty PR

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

2025-01-02  |  09:50
Biuro prasowe
Adobe Stock

Jak zminimalizować ryzyko niepowodzenia przy tworzeniu strony internetowej? Odpowiedzią na to pytanie może być prototyping – przygotowanie wstępnej wersji pozwoli zidentyfikować potencjalne błędy na wczesnym etapie i potwierdzić zgodność technologii z oczekiwaniami. Zależnie od potrzeb prototypowanie może mieć formę np. PoC lub MVP. Czym różnią się te dwa pojęcia i dlaczego są tak ważne w tworzeniu stron internetowych?

PoC w tworzeniu stron internetowych

Proof of Concept (PoC) – dosłownie „dowód koncepcji” – to początkowy wariant końcowego produktu (w tym przypadku strony internetowej), którego celem jest weryfikacja wykonalności konkretnego pomysłu lub technologii. W praktyce oznacza to sprawdzenie, czy dane rozwiązanie technologiczne można zaimplementować w praktyce. Co to oznacza w kontekście stron internetowych? Choć sporo technologii webowych jest już w dojrzałej fazie i nie wymaga dodatkowej weryfikacji, przygotowanie PoC nadal przynosi pewne korzyści, zwłaszcza w przypadku niestandardowych rozwiązań:

  • integracja nowych technologii – PoC pozwala przetestować, czy nowe narzędzia lub frameworki są odpowiednie do realizacji projektu o oczekiwanej funkcjonalności;
  • weryfikacja funkcji – sprawdzenie, czy można z powodzeniem wdrożyć zwłaszcza zaawansowane funkcjonalności, np. związane z wykorzystaniem AI;
  • ocena skalowalności – weryfikacja, czy projektowana strona poradzi sobie z dużym obciążeniem użytkowników lub z nagłymi skokami liczby odwiedzin.

Warto podkreślić, że PoC to z definicji jeden z najwcześniejszych etapów przygotowania projektu. Praktycznie nigdy nie jest to wersja widoczna dla użytkowników końcowych – rozwiązania przygotowane w tej fazie są dostępne jedynie dla zespołów projektowych, które na podstawie PoC mogą podejmować kluczowe decyzje technologiczne.

Co to jest MVP?

Skrót „MVP” rozwija się jako „Minimum Viable Product”, czyli „minimalny opłacalny produkt”. Pod tym pojęciem kryje się uproszczona wersja strony internetowej, zawierająca wyłącznie najważniejsze funkcjonalności. Celem tworzenia MVP jest przede wszystkim szybkie wprowadzenie produktu na rynek, by zebrać opinie od użytkowników końcowych. Z tego względu jedną z kluczowych cech MVP jest pewien minimalizm – strona skupia się wyłącznie na kilku najważniejszych funkcjach, które są potrzebne do zaprezentowania podstawowego działania serwisu. Co ważne, MVP są projektowane z myślą o zachowaniu pewnej elastyczności w kontekście wprowadzania potencjalnych zmian, ponieważ ich głównym celem jest uzyskanie feedbacku od odbiorców.

MVP strony internetowej może obejmować:

  • podstawową strukturę graficzną i logiczną strony;
  • najważniejsze funkcje – np. wykonywanie zamówień, formularz kontaktowy, zakładanie konta;
  • elementy o najistotniejszym znaczeniu z perspektywy użytkownika – np. katalog produktów w sklepie internetowym, menu dodawania postów w portalu społecznościowym.

Rola MVP i PoC w tworzeniu stron internetowych

Zarówno PoC, jak i MVP odgrywają ważną rolę w przygotowywaniu stron internetowych, umożliwiając szybką weryfikację koncepcji i wprowadzenie poprawek jeszcze na wczesnym etapie. Przygotowanie takiego prototypu ma wiele korzyści, które można docenić w praktycznie każdym projekcie.

Minimalizacja ryzyka

Tworzenie stron internetowych może wiązać się z wieloma ryzykami – od wyboru technologii po dostosowanie funkcji do potrzeb użytkowników. Prototyping pozwala jednak wcześnie wykryć potencjalne problemy, zanim projekt osiągnie zaawansowaną fazę, co przekłada się na możliwość ich usunięcia i zmniejszenie ryzyka.

Oszczędność czasu i zasobów

Zwłaszcza dzięki MVP można szybko wprowadzić na rynek podstawową wersję strony, zamiast inwestowania w pełnowartościowy produkt, który może okazać się nietrafiony. W efekcie można liczyć na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów i oszczędności w trakcie realizacji projektu.

Lepsze dopasowanie do potrzeb użytkowników

Prototyping umożliwia zbieranie opinii od realnych użytkowników, podczas gdy PoC zapewnia dostęp do informacji zwrotnych od zespołów technicznych. Łącząc te dwa obszary, można skutecznie dostosować stronę do oczekiwań odbiorców, jednocześnie zachowując jej oczekiwaną funkcjonalność. Wszystko to wspólnie przekłada się na większe szanse na sukces projektu.

Wsparcie w decyzjach inwestycyjnych

MVP i PoC mogą ponadto służyć jako narzędzia do negocjacji z potencjalnymi inwestorami. Udowodnienie, że projekt jest technicznie wykonalny i może spotkać się z pozytywnym odbiorem użytkowników, skutecznie buduje zaufanie i zwiększa szanse na pozyskanie funduszy.

MVP i PoC – podstawa skutecznego tworzenia stron internetowych

Tworzenie stron internetowych to proces wymagający precyzyjnego planowania i efektywnego zarządzania zasobami. W tym kontekście PoC i MVP odgrywają bardzo istotną rolę, pozwalając na minimalizację ryzyka, oszczędność czasu i lepsze dopasowanie do potrzeb użytkowników. Warto jednak wiedzieć, że obie koncepcje skupiają się na nieco innych obszarach – PoC umożliwia wczesną weryfikację technologii, natomiast MVP pozwala na szybkie wprowadzenie produktu na rynek i zbieranie opinii od rzeczywistych użytkowników. W obydwóch przypadkach można jednak liczyć na skuteczne przetestowanie pomysłów przed ich pełnym wdrożeniem. Oznacza to, że dzięki zastosowaniu PoC i MVP cały proces tworzenia stron internetowych staje się wydajniejszy i bardziej opłacalny.

Źródło informacji: internetum

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać? Biuro prasowe
2025-02-10 | 15:50

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, cyfryzacja stała się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm chcących utrzymać konkurencyjność. Jednak proces
IT i technologie Husqvarna szuka najstarszego robota koszącego i ogłasza technologię wizyjną opartą na sztucznej inteligencji
2025-02-07 | 15:40

Husqvarna szuka najstarszego robota koszącego i ogłasza technologię wizyjną opartą na sztucznej inteligencji

W tym roku mija 30 lat odkąd Husqvarna, światowy lider w dziedzinie innowacyjnej pielęgnacji trawników, wprowadziła na rynek swoją pierwszą automatyczną kosiarkę. W związku
IT i technologie Elektro-Koncept Kraków poszerza ofertę o system smart home Loxone
2025-01-31 | 10:20

Elektro-Koncept Kraków poszerza ofertę o system smart home Loxone

Firma elektryczna Elektro-Koncept Kraków została oficjalnym dystrybutorem systemu smart home Loxone. Od teraz klienci z Krakowa i okolic mogą na własne oczy przekonać się,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.