Jak nauczyć dzieci rozwiązywać problemy?
Według psychologa społecznego Jonathana Haidta, o którego książce “The Anxious Generation” (Niespokojne Pokolenie) głośno było na początku tego roku, mierzymy się z kryzysem samodzielności wśród dzieci i młodzieży, w dużej mierze spowodowanym coraz powszechniejszym dostępem do telefonów oraz zwiększającą się kontrolą ze strony rodziców. Autor zauważa zbieżność między spadającym odsetkiem dzieci bawiących się na dworze, czy nastolatków spędzających codziennie czas z przyjaciółmi a drastycznie pogarszającym się stanem zdrowia dzieci i młodzieży.
Zgodnie z badaniami UNICEF z 2021r. , stan kondycja psychiczna dzieci i młodzieży w Polsce systematycznie się pogarsza, co może być związane z ograniczonymi możliwościami rozwoju samodzielności. Raporty wskazują, że aż 10,8% dzieci między 10 a 19 rokiem życia zmaga się z zaburzeniami psychicznymi, co przekłada się na aż 409 tysięcy młodych osób. Dodatkowo, badania przeprowadzone w ramach międzynarodowego programu PISA pokazują, że polscy uczniowie mają trudności z praktycznym zastosowaniem swojej wiedzy w codziennym życiu. Chociaż polska młodzież osiąga dobre wyniki w testach teoretycznych, to brakuje jej umiejętności, które są niezbędne do samodzielnego rozwiązywania problemów w rzeczywistości.
Trening rozwiązywania problemów – jak nauka przedsiębiorczości wspiera samodzielność?
– Wiele dzieci w obliczu problemów kompletnie zamiera, nie potrafi zdystansować się od problemu, spojrzeć na niego perspektywicznie – mówi Artur Orzełowski, psycholog, twórca Akademii Inwestora oraz jeden z pomysłodawców inicjatywy Akademia Małego Inwestora. Rolą dorosłych jest przekazywanie dzieciom odpowiednich narzędzi do rozwiązywania problemów. – Kiedy trenujemy jakiś sport, pocimy się i trudzimy, żeby być coraz lepsi i silniejsi. Rozwiązywanie problemów również możemy traktować jako trening naszych umiejętności radzenia sobie ze stresem, czy szukania rozwiązań. – tłumaczy. – Przedsiębiorczość to przecież nie tylko zarządzanie finansami, to cała sieć umiejętności, które wykorzystujemy w codziennym życiu: pracy zespołowej, percepcji, koncentracji, czy zarządzania emocjami. Wszystko to składa się na pewność siebie, na przejęcie odpowiedzialności za swoje życie i aktywne dążenie do celu.
Jak uczyć dzieci przedsiębiorczości?
Według Artura Orzełowskiego, najważniejsza w nauce przedsiębiorczości jest praktyka – wykonywanie zadań, wyznaczanie i realizowanie celów. – To właśnie praktyka pozwala dzieciom zrozumieć, co dokładnie zadziało się w danym momencie oraz dlaczego się to wydarzyło. – tłumaczy ekspert. – Naszym najważniejszym celem jest pokazanie dzieciom jaką wartość mają działania i starania – za swoje inicjatywy i zaangażowanie dzieci będą nagradzane. W domowych realiach takie nagrody nie zawsze muszą być materialne – wiele dzieci woli dzień spędzony z rodzicami, z ich pełną uwagą od nowej zabawki. – mówi Artur Orzełowski.
– Dzięki praktycznym zadaniom, które będą realizować na zajęciach, dzieci nauczą się między innymi zarządzania finansami i pracy zespołowej. Zajęcia będą miały zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Dzieci będą uczyć się poprzez wykonywanie zadań, takich jak tworzenie mini biznesplanów czy zarządzanie małymi projektami. – dodaje Agata Jaślarz, twórczyni Akademii Inwestora, pomysłodawczyni Akademii Małego Inwestora. – Na warsztaty zapraszać będziemy specjalistów – doradców podatkowych, inwestorów, przedsiębiorców, którzy nie tylko w ciekawy sposób przekażą dzieciom wiedzę merytoryczną, ale będą też dla nich przykładem mocy przedsiębiorczości.
Akademia Małego Inwestora startuje 26 września
Artur Orzełowski i Agata Jaślarz, wraz z doświadczoną nauczycielką Magdaleną Burlikowską, stworzyli program nauczania przedsiębiorczości dla dzieci w klasach 4 - 8 – to autorski projekt łączący elementy psychologii i ciekawe, praktyczne zadania oraz wplatający historie i rady odnoszących sukcesy przedsiębiorców. – Jedynym kryterium przyjęcia na warsztaty będzie kolejność zgłoszeń, zajęcia są całkowicie bezpłatne. Przede wszystkim zależy nam na dzieciach z rodzin o niższym statusie materialnym, które mogą nie mieć dostępu do takich możliwości na co dzień – to one są najbardziej narażone na tak zwaną wrodzoną bezradność. Wrodzona bezradność to przekonanie o braku mocy sprawczej, kompletna rezygnacja z prób zmiany swojej sytuacji. – mówi Artur Orzełowski.
Akademia Małego Inwestora startuje już 26 września. Bezpłatne zajęcia organizowane przez Akademię Inwestora będą odbywały się raz w tygodniu w Warszawie przez cały rok. Na sali przewidziane jest 30 miejsc. Czas trwania zajęć to 1,5 godziny tygodniowo.
Więcej na temat AMI na FB: https://www.facebook.com/profile.php?id=61561407001646
Oraz stronie WWW: https://akademiainwestora.eu/ami/

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.