Jak podczas suszy radzą sobie drzewa?
Ostrzeżenia przed suszą w lasach przybierają ton alarmowy. Przyroda z trudem radzi sobie z brakiem deszczu. Ale ma na to swoje sposoby – jeden z nich umożliwia podnoszenie wody na dużą wysokość bez pomocy wodociągu, czy windy. Jeśli wybieracie się z dzieckiem do lasu, pokażcie mu jak to działa.
Oto wyjaśnienie fizyka dr inż. Krzysztofa Hyżorka, eksperta SmartBee od wciągania dzieci do świata nauki.
Na początek nalejcie do szklanki wody i włóżcie do środka przezroczystą słomkę. Jeśli dobrze się przyjrzycie, zobaczycie, że poziom wody w słomce będzie wyższy niż w szklance.
To dzięki tak zwanemu podciąganiu kapilarnemu. Cząsteczki wody w wąskich kanałach nie tylko przyciągają się do siebie, ale też do ścian tych kanałów, co prowadzi do szeregu interesujących zjawisk. W ten sposób woda potrafi nawet pokonać siłę ciążenia i wznieść swoją powierzchnię. Jak duży wpływ mogą mieć te zjawiska pokazuje eksperyment z wędrującymi kolorami. Wystarczy nalać do szklanki wody, nasypać do niej barwnika spożywczego, włożyć do środka papierową chusteczkę i 10 minut poczekać. Woda z barwnikiem powędruje w górę!
Jak to się stało?
Chusteczka jest zrobiona z celulozy, której łańcuchy tworzą [w przestrzeni] wąziutkie kanaliki (kapilary). Im węższy taki kanał, tym wyżej woda potrafi się wznieść. Drzewa posiadają tak wąskie kapilary, że woda może się w nich wznieść nawet o metr! Rośliny wcale na tym nie kończą. Dzięki bardzo wąskim i gładkim kanalikom (cewkom w drzewach) oraz wykorzystaniu zjawiska parowania z liści, drzewa mogą podciągać wodę na ponad sto metrów! Woda wznosi się tak wysoko, ponieważ działa na nią potężne ujemne ciśnienie. Jest ono wywołane odparowywaniem cząsteczek wody z bardzo małych otworów w liściach. Co ciekawe otwory, o których mowa są tak małe, że nawet wirus SARS-CoV-2 nie mógłby się przez nie przecisnąć!
Dlaczego w takim razie w lasach niektóre drzewa umierają na skutek suszy? Bo bardzo długo nie padał deszcz i woda jest tak głęboko, że korzenie drzew nie mogą do niej sięgnąć.
SmartBee Club to opracowany w Poznaniu pierwszy na świecie program edukacyjny dla dzieci wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość (AR). Jest klubem naukowym z zestawami eksperymentów dla dzieci powyżej 8. roku życia – oraz ich rodziców. Eksperymenty są zaprojektowane przez naukowców związanych z Polską Akademią Nauk i własnoręcznie testowane przez dzieci. Co miesiąc do drzwi członków klubu dostarczane są tematyczne pakiety kolejnych doświadczeń naukowych, wraz z ilustrowanymi instrukcjami, dodatkowymi informacjami poszerzającymi wiedzę i wykorzystaniem aplikacji AR, która pozwala zajrzeć w niedostępne na co dzień zakamarki świata nauki.
Więcej szczegółów na https://smartbee.club/

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.