Jak Polacy spędzają czas wolny w pandemii? [badanie]
Brakuje nam przede wszystkim podróży, wolności i jedzenia w restauracjach. Za spotkaniami poza miejscem zamieszkania najbardziej tęsknią osoby poniżej 25. roku życia. Najczęściej rozrywamy się, organizując imprezy w gronie bliskich, oglądając filmy i seriale oraz korzystając z mediów społecznościowych. Prawie co trzeci z ankietowanych sięga obecnie po gry planszowe. Te i inne interesujące wnioski to efekty badania „Czas wolny” zrealizowanego na zlecenie marki Wyborowa.
Zgodnie z wynikami badania „Czas wolny”, przeprowadzonego na zlecenie marki Wyborowa przez Centrum Badawczo-rozwojowe Biostat („Czas wolny”, marzec 2021, Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat na zlecenie marki Wyborowa. Próba badawcza: 1000 respondentów. Respondenci w wieku od 18 do 40 lat), najwięcej badanych przyznało, że w ostatnim roku ćwiczyło fizycznie (32,2%), sprzątało (27,1%), oglądało TV (26,4%). Około 1/4 zajęła się uprawą roślin, majsterkowaniem, czytaniem książek. Wśród ponad 20% badanych uznanie znalazły także gry planszowe, konsole i gry komputerowe.
Spośród form spędzenia czasu ze znajomymi respondenci najchętniej wybierają spacery i spotkania na powietrzu (69%). Badanie Wyborowej wskazuje jednak, że nie rezygnujemy także z niewielkich imprez w pomieszczeniach – już na 2. miejscu znalazły się domówki (59,2% badanych). Wspólne oglądanie filmów wskazało 45,7% respondentów. Gry planszowe to powód do spotkań ze znajomymi dla aż 42,8% badanych. Respondenci uważają, że najważniejsi na domówce są znajomi. Wśród ważnych elementów spotkań towarzyskich znalazły się przekąski, chipsy, paluszki, zaś na trzecim miejscu – muzyka. Na alkohol wskazała prawie połowa badanych, podobnie liczna grupa wyróżniła ciepłe jedzenie. Dla 1/4 badanych istotne podczas domówki są gry planszowe, podobnie jak taniec lub wspólne oglądanie telewizji.
No to gramy!
Polacy deklarują także częstsze granie w gry – zarówno komputerowe czy na konsole, jak i planszowe. Prawie 1/3 badanych podczas pandemii gra w planszówki częściej niż wcześniej. Robimy to głównie dla wspólnej zabawy, towarzystwa i dobrego nastroju. Mimo pandemii, gry planszowe są powodem spotkań dla około połowy badanych. To dla nas sposób na spędzenie czasu w niewielkim gronie znajomych.
Filmy, muzyka i media społecznościowe
W czasie pandemii zwiększyła się popularność filmów i seriali na popularnych platformach streamingowych. Częstsze korzystanie z tej rozrywki deklaruje około połowa ankietowanych.
Oglądają online zwłaszcza osoby młode – ponad 65% badanych w wieku 18-24 lata oraz 47,6% osób w wieku 25-34 lata korzysta z platform częściej niż przed pandemią. W czasie pandemii w wolnym czasie słuchamy także muzyki. W badaniu czynność tą deklaruje aż 42,2% ankietowanych. Spośród najmłodszych respondentów (18-24 lata) odsetek ten osiąga 55%, wśród starszych odpowiednio 40,8% (25-34 lata) i 31,9% (35-40 lat).
O częstszym korzystaniu z mediów społecznościowych wspomniało 46,5% badanych, zaś z komunikatorów – 44% badanych. Z większą częstotliwością robią to kobiety niż mężczyźni (wedle deklaracji ankietowanych 52% vs 35,7%). Duża ilość czasu w domu skłania nas do czytania, oglądania programów informacyjnych, rozwijania zainteresowań czy poznawania znajomych online.
Badanie „Czas wolny” zrealizowano w marcu br. przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat na zlecenie marki Wyborowa. Próba badawcza wyniosła 1000 respondentów w wieku 18-40 lat.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.