Jak Polacy spędzają czas wolny w pandemii? [badanie]
Brakuje nam przede wszystkim podróży, wolności i jedzenia w restauracjach. Za spotkaniami poza miejscem zamieszkania najbardziej tęsknią osoby poniżej 25. roku życia. Najczęściej rozrywamy się, organizując imprezy w gronie bliskich, oglądając filmy i seriale oraz korzystając z mediów społecznościowych. Prawie co trzeci z ankietowanych sięga obecnie po gry planszowe. Te i inne interesujące wnioski to efekty badania „Czas wolny” zrealizowanego na zlecenie marki Wyborowa.
Zgodnie z wynikami badania „Czas wolny”, przeprowadzonego na zlecenie marki Wyborowa przez Centrum Badawczo-rozwojowe Biostat („Czas wolny”, marzec 2021, Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat na zlecenie marki Wyborowa. Próba badawcza: 1000 respondentów. Respondenci w wieku od 18 do 40 lat), najwięcej badanych przyznało, że w ostatnim roku ćwiczyło fizycznie (32,2%), sprzątało (27,1%), oglądało TV (26,4%). Około 1/4 zajęła się uprawą roślin, majsterkowaniem, czytaniem książek. Wśród ponad 20% badanych uznanie znalazły także gry planszowe, konsole i gry komputerowe.
Spośród form spędzenia czasu ze znajomymi respondenci najchętniej wybierają spacery i spotkania na powietrzu (69%). Badanie Wyborowej wskazuje jednak, że nie rezygnujemy także z niewielkich imprez w pomieszczeniach – już na 2. miejscu znalazły się domówki (59,2% badanych). Wspólne oglądanie filmów wskazało 45,7% respondentów. Gry planszowe to powód do spotkań ze znajomymi dla aż 42,8% badanych. Respondenci uważają, że najważniejsi na domówce są znajomi. Wśród ważnych elementów spotkań towarzyskich znalazły się przekąski, chipsy, paluszki, zaś na trzecim miejscu – muzyka. Na alkohol wskazała prawie połowa badanych, podobnie liczna grupa wyróżniła ciepłe jedzenie. Dla 1/4 badanych istotne podczas domówki są gry planszowe, podobnie jak taniec lub wspólne oglądanie telewizji.
No to gramy!
Polacy deklarują także częstsze granie w gry – zarówno komputerowe czy na konsole, jak i planszowe. Prawie 1/3 badanych podczas pandemii gra w planszówki częściej niż wcześniej. Robimy to głównie dla wspólnej zabawy, towarzystwa i dobrego nastroju. Mimo pandemii, gry planszowe są powodem spotkań dla około połowy badanych. To dla nas sposób na spędzenie czasu w niewielkim gronie znajomych.
Filmy, muzyka i media społecznościowe
W czasie pandemii zwiększyła się popularność filmów i seriali na popularnych platformach streamingowych. Częstsze korzystanie z tej rozrywki deklaruje około połowa ankietowanych.
Oglądają online zwłaszcza osoby młode – ponad 65% badanych w wieku 18-24 lata oraz 47,6% osób w wieku 25-34 lata korzysta z platform częściej niż przed pandemią. W czasie pandemii w wolnym czasie słuchamy także muzyki. W badaniu czynność tą deklaruje aż 42,2% ankietowanych. Spośród najmłodszych respondentów (18-24 lata) odsetek ten osiąga 55%, wśród starszych odpowiednio 40,8% (25-34 lata) i 31,9% (35-40 lat).
O częstszym korzystaniu z mediów społecznościowych wspomniało 46,5% badanych, zaś z komunikatorów – 44% badanych. Z większą częstotliwością robią to kobiety niż mężczyźni (wedle deklaracji ankietowanych 52% vs 35,7%). Duża ilość czasu w domu skłania nas do czytania, oglądania programów informacyjnych, rozwijania zainteresowań czy poznawania znajomych online.
Badanie „Czas wolny” zrealizowano w marcu br. przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat na zlecenie marki Wyborowa. Próba badawcza wyniosła 1000 respondentów w wieku 18-40 lat.
Żabka Jush łączy siły z wlodim4444
Ewa Ewart i Magda Atkins gośćmi specjalnymi DOMOTEKI
Poloneza czas zacząć! Sokołów Podlaski idzie po rekord
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Ada Fijał: Młode pokolenie jest niezwykle obeznane z modą. Kiedyś my uczyliśmy uczestników naszych programów, co mają robić, a teraz często to my uczymy się od nich
Aktorka i jurorka programu „Shopping Queens. Królowe zakupów” zauważa, że w ciągu dekady nie tylko zmienił się ten format telewizyjny, ale także podejście do mody. Trendy dyktują bowiem teraz nie tyle znani projektanci, ile ulica i zwykli ludzie. Na jej szczególne uznanie zasługuje młode pokolenie, które wykazuje się ogromną kreatywnością i wręcz nie sposób przejść obojętnie obok ich wyszukanych stylizacji.
Muzyka
Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
Mirosław Ortyński i Piotr Sołoducha z zespołu Enej przyznają, że obawiają się skutków suszy, która negatywnie wpływa na rolnictwo, czy ulewnych opadów deszczu prowadzących do powodzi i podtopień. Niestety klimat się ociepla i coraz częściej mamy do czynienia z ekstremalnymi zjawiskami w pogodzie, a wszystkie anomalie odczuwamy w naszych portfelach. Muzycy zdają sobie więc sprawę z tego, jak ważne jest uzmysłowienie społeczeństwu rangi problemu i propagowanie kultury ekologicznej. Chodzi też o to, aby wzbudzić poczucie odpowiedzialności za stan środowiska, bo lekkomyślność i zaniedbania mogą jeszcze pogorszyć sytuację.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.