Jak rozliczyć kierowcę? Najlepiej powierzyć to specjalistom
Rozliczanie czasu pracy kierowców to niełatwy orzech do zgryzienia. Potrzebna jest doskonała znajomość przepisów, skrupulatność i systematyczność. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw transportowych decyduje się na powierzenie tego obowiązku firmom zewnętrznym.
Ewidencja czasu pracy musi być prowadzona dokładnie – to nie ulega wątpliwości. Ale w przypadku kierowców wymaga to podwójnego zaangażowania, bo i kontrole mogą być podwójne, zarówno z Inspekcji Pracy, jak i z Inspekcji Transportu Drogowego. A wszelkie niedociągnięcia niosą za sobą dotkliwe kary pieniężne.
- Podstawą przy prawidłowym obliczeniu czasu pracy kierowcy jest dokładne przeanalizowanie przepisów. Określają one, co wlicza się do tego czasu, a co nie. I tak na przykład, gdy kierowca czeka na rozładunek, musimy ten czas zaliczyć do wymiaru przepracowanych godzin. Podobnie sprawa wygląda w przypadku pomocy wsiadającym i wysiadającym z auta czy autobusu, czynnościami administracyjnymi, a nawet dbaniem o czystość w pojeździe – wyjaśnia Paweł Zaborowski z kancelarii prawno-rachunkowej ULTIMA w Białymstoku oferującej usługi z zakresu rozliczeń kadrowo-płacowych w branży transportowej. - Trzeba mieć na uwadze, że czas pracy kierowcy i dzienny czas prowadzenia pojazdu to dwa różne zagadnienia, których nie wolno mylić.
Problemów mogą przysparzać też przerwy, które przysługują kierowcom, tak jak wszystkim innym pracownikom. Tu jednak nieco inaczej obliczana jest ich częstotliwość i długość. Niektóre przerwy kierowcy mogą spędzać w aucie, inne już nie. To wszystko należy mieć na uwadze przy sporządzaniu ewidencji ich pracy.
- W niektórych firmach kierowcy pracują także w tak zwanych tandemach, co sprawia, że cykl pracy takiej załogi może trwać 30 godzin z zachowaniem obowiązkowych przerw. Specyfika pracy kierowców sprawia, że często są oni w trasie także w nocy, niedziele lub święta. Dlatego też w tych przypadkach ich praca rozliczana jest zupełnie inaczej niż w zwykłe dni – przypomina specjalista z ULTIMY.
Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorstw z branży transportowej powierza zadanie rozliczenia swoich kierowców zewnętrznym specjalistom. Biura i kancelarie zapewniają kompleksową obsługę i gwarantują porządek w dokumentach, które według przepisów należy przechowywać w określonej formie i przez konkretny czas. Okazuje się jednak, że samo rozliczenie czasu pracy kierowcy to często nie wszystko.
- W trasie, zwłaszcza dalekiej, a w takie zazwyczaj wysyłają swoją flotę nasi klienci, przytrafiają się naprawdę nieprzewidywalne sytuacje. Nieraz zdarza się, że uszkodzeniu ulegnie tachograf lub kierowca zgubi swoją kartę. Co wtedy? Warto mieć wsparcie osób, które znają zawiłości w przepisach i szybko przez telefon wyjaśnią, co robić. To pomoże uniknąć niepotrzebnego stresu i problemów w razie kontroli – podpowiada specjalista z białostockiej ULTIMY.

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.