Jak wspierać odporność psychiczną u dzieci już od najmłodszych lat?
Magdalena Boćko-Mysiorska, pedagożka, trenerka All About Parenting, podkreśla, jak kluczowe jest budowanie odporności psychicznej już od najmłodszych lat: „Odporność psychiczna nie rozwija się z dnia na dzień – to proces, który powinien być wspierany od wczesnego dzieciństwa. Im wcześniej dzieci uczą się radzić sobie z trudnościami, tym lepiej są przygotowane do stawiania czoła wyzwaniom w przyszłości”.
Troska o zdrowie psychiczne dzieci jest tym bardziej istotna w świetle alarmujących wyników ogólnopolskich badań nad jakością życia dzieci i młodzieży[1], przeprowadzonych pod koniec ubiegłego roku. Z raportu wynika, że jedynie sześciu na dziesięciu polskich uczniów uważa swoje życie za pełne radości. Szczególnie niepokojące są dane dotyczące młodzieży, wśród której aż 21 procent respondentów przyznało, że w ogóle nie ma powodów do radości.
Czym jest odporność psychiczna?
Odporność psychiczna to zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami, stresem oraz emocjonalnymi trudnościami, jakie napotykamy na swojej drodze. Jak wyjaśnia Magdalena Boćko-Mysiorska: „To umiejętność podnoszenia się po upadkach i elastycznego reagowania na zmieniające się warunki, bez względu na czynniki zewnętrzne. To, jak dziecko radzi sobie z problemami, wpływa na jego dalszy rozwój emocjonalny oraz społeczny."
Jak rodzice mogą wspierać odporność psychiczną dzieci?
Wspieranie odporności psychicznej dziecka przypomina budowanie odporności immunologicznej – wymaga czasu, regularności i wieloaspektowego podejścia. Jak podkreśla ekspertka, kluczowe obszary, w których rodzice mogą działać, to:
- Bezpieczna więź z rodzicem – Obecność rodziców, zarówno fizyczna,jak i emocjonalna, jest podstawą. Ważne jest, aby dzieci czuły, że mogą liczyć na wsparcie rodzica w trudnych chwilach. „Kiedy dziecko płacze, tupie, krzyczy, to jest to jego sposób na komunikowanie, że potrzebuje pomocy. Ważne, aby rodzic był wtedy blisko i okazał zrozumienie."
- Zaufanie do siebie – Dzieci potrzebują przestrzeni, aby odkrywać siebie, swoje emocje i możliwości. Rodzice mogą wspierać tę autonomię, pozwalając dziecku na samodzielne podejmowanie decyzji w granicach bezpieczeństwa. „Nie mówmy dziecku, że jest mu zimno, gdy tak nie czuje, czy że nie da rady, bo jest za małe– to odbiera mu zaufanie do własnych odczuć."
- Pokonywanie adekwatnych do możliwości wyzwań – Dzieci potrzebują doświadczać małych sukcesów i porażek, aby budować pewność siebie. „Warto dostrzegać każde staranie, nawet jeśli nie jest ono idealne – pochwalmy dziecko za próbę, nawet jeśli nie udało się w pełni osiągnąć zamierzonego celu."
- Zrozumienie emocji – Uczucia dziecka są ważne i warto dać mu przestrzeń na ich wyrażanie w sposób bezpieczny. Rodzic powinien nie tylko zauważać emocje dziecka, ale także uczyć je, jak radzić sobie z nimi, np. poprzez rozmowy, czy wspólne szukanie rozwiązań trudnych sytuacji.
- Poczucie własnej wartości – Istotne jest, aby dziecko wiedziało, że jest wartościowe i kochane niezależnie od okoliczności. Docenianie wysiłków dziecka, a nie tylko końcowych rezultatów, ma ogromny wpływ na budowanie jego pewności siebie.
Stabilne środowisko fundamentem zdrowia psychicznego
Ważne jest, aby rodzice unikali skrajności w swoim podejściu wychowawczym. „Z jednej strony twarda ręka, z drugiej – przyzwalanie na wszystko. Taka huśtawka sprawia, że dziecko czuje się zagubione. Potrzebuje ono rodzica, który jest pełen miłości, ale jednocześnie ustala granice, zasady i zapewnia stabilność" – mówi Boćko-Mysiorska.
Wsparcie dla dzieci wysoko wrażliwych
Dzieci wysoko wrażliwe, które silniej odczuwają bodźce i emocje, potrzebują jeszcze więcej akceptacji, zrozumienia i stabilności. „Jeśli lęk obniża jakość życia dziecka, warto skonsultować się ze specjalistą, ale na co dzień możemy pomóc poprzez stopniowe oswajanie dziecka z trudnymi sytuacjami" – radzi ekspertka.
Zmiany w społeczeństwie a zdrowie psychiczne dzieci
Pomimo rosnącej świadomości, wiele dzieci w Polsce odczuwa samotność i brak wsparcia emocjonalnego. Magdalena Boćko-Mysiorska zwraca uwagę, że pandemia i trudne wydarzenia ostatnich lat, takie jak wojna w Ukrainie, negatywnie wpłynęły na zdrowie psychiczne dzieci. „Nie są one jeszcze wyposażone w umiejętność regulowania swoich emocji i zdolność sprawnego podnoszenia się po trudnych doświadczeniach. Możemy
im w tym uważnie pomagać, pamiętając przy tym o sobie."
Budowanie odporności psychicznej u dzieci to proces, który powinien rozpocząć się już
od najmłodszych lat. Dzięki odpowiedniemu wsparciu rodziców i stworzeniu bezpiecznego, stabilnego środowiska, dzieci mają szansę nauczyć się, jak radzić sobie z trudnościami, stresującymi sytuacjami i zmianami. Magdalena Boćko-Mysiorska podkreśla, że to właśnie odporność psychiczna rozwijana we wczesnym dzieciństwie przygotowuje najmłodszych
do skuteczniejszego radzenia sobie z wyzwaniami w dorosłym życiu, co jest dziś szczególnie ważne w kontekście rosnących problemów zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży.
[1] Żródło: https://brpd.gov.pl/2023/11/20/koniec-pandemii-nie-poprawil-stanu-psychicznego-mlodych-polakow/

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Qczaj: Na drogach szybkiego ruchu lubię mocniej wcisnąć pedał gazu. Niebawem planuję też zrobić prawo jazdy na motocykl
Trener podkreśla, że decyzja o zrobieniu prawa jazdy była jedną z najlepszych w jego życiu. Teraz, kiedy odpowiedni dokument ma już w kieszeni, z ogromną przyjemnością wsiada za kierownicę i mknie przed siebie. Najbardziej lubi drogi szybkiego ruchu, bo tam może mocniej wcisnąć pedał gazu. W innych okolicznościach jednak jeździ z dużą rozwagą, dostosowując prędkość do warunków panujących na jezdni. Qczaj zdradza też, że kolejnym krokiem będzie kurs na prawo jazdy na motocykl.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Edukacja
Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada

Profilaktyka raka piersi przestaje być dla Polek źródłem lęku i tematem tabu. Coraz częściej motywacją do wykonania badań jest odpowiedzialność za siebie i bliskich – wynika z najnowszego badania Maison & Partners dla Henkel Polska. 36 proc. kobiet jako motywację wskazało rekomendacje lekarskie, a 30 proc. – potrzebę dbania o swój organizm. Mimo że około 40 proc. kobiet w wieku 20–60 lat bada się regularnie, wykonując badania palpacyjne czy USG, podobny odsetek nie bada się wcale, a co piąta deklaruje, że w ogóle nie interesuje się tym tematem.