Jak zachęcić dziecko do noszenia czapki?
Internetowe fora dla rodziców w okresie zimowym pękają w szwach od wątków dotyczących sposobów na nakłonienie dziecka do noszenia czapki. Jak wiemy, dzieci lubią się buntować i nie zgadzać ze swoimi rodzicami, jednak nie zawsze możemy im na tę niezależność pozwolić. Co więc zrobić, aby dziecko chętniej zakładało nakrycie głowy?
Z problemem ubrania dziecka spotyka się wielu rodziców. Przyjmuje to bardzo różne formy - od całkowitej odmowy noszenia ubrań przez chęć wyjścia na zewnątrz w piżamie po brak akceptacji dla wybranych elementów garderoby, np. właśnie czapki. Nie jesteśmy jednak w tej sytuacji bez wyjścia.
Świeć przykładem
Niejeden rodzic, który tłumaczył swoim dzieciom, jak powinny się zachowywać - jednocześnie nie stosując się do własnych przestróg - przekonał się z pewnością, na ile skuteczna jest to metoda. Dzieci uczą się przez modelowanie, czyli mówiąc prościej - naśladowanie. Jeżeli rodzice sami noszą czapki i traktują to nie jak przykry obowiązek, a ciekawy element stylizacji lub po prostu przydatny element garderoby, istnieje większe prawdopodobieństwo, że dzieci podążą ich śladem. Dzieciaki często chcą być jak dorośli, dlatego warto im pokazać, że noszenie czapki jest jak najbardziej “dorosłe” i fajne.
Samodzielny wybór
Dzieci uwielbiają poczucie niezależności i samodzielności. Dlatego, jeśli mamy do wyboru kilka czapeczek, pozwólmy im wybrać, którą z nich założą. Czasami może się to odbyć kosztem naszego poczucia stylu, jednak w ostatecznym rozrachunku lepiej, aby dziecko wyglądało może trochę zabawnie, ale jednak było odpowiednio zabezpieczone przed zimnem. Zasady tej warto trzymać się także w trakcie zakupów.
- Dzieci chętniej noszą ubrania, które im się podobają i które same sobie wybrały. Dlatego w trakcie zakupów dobrze jest pozostawić im możliwość zadecydowania, którą czapkę chcą nosić. Rodzic powinien oczywiście sprawować nad tym kontrolę - to on jest w stanie ocenić jakość produktu lub oszacować czy będzie on np. wystarczająco ciepły. Przed zakupami można zawrzeć z dzieckiem umowę - wybrana czapka musi spełnić wymagania rodzica co do jakości i ceny oraz dziecka co do wyglądu - radzi Paulina Żaczyk P.O kierownika Działu Marketingu Grupy CDRL, w tym marki Broel.
Zamień obowiązek w zabawę
Ubieranie się to często przykry obowiązek zarówno dla dzieci, jak i rodziców, którzy muszą swoje pociechy ubrać. Co gdyby zmienić go w zabawę? Możemy do tego podejść na wiele różnych sposobów. Najprostszym przykładem są zawody w ubieraniu się. Przed wyjściem do przedszkola wystarczy rzucić pociechom wyzwanie - kto się najszybciej ubierze? W przypadku młodszych dzieci czasem wystarczy się podroczyć i udać, że samemu chce się założyć ich czapkę. Aby kojarzyła się ona pozytywnie, na spacerze można wymyślić grę w liczenie czapek przechodniów.
Wytłumacz, dlaczego to ważne
Dorośli często mają tendencję do zakładania, że pewne rzeczy są oczywiste. Prawda jest jednak taka, że wcale tak nie jest. Warto uświadomić dziecko, dlaczego powinno założyć czapeczkę, a argument “bo jest zimno” to zdecydowanie za mało. Jeśli wytłumaczymy w sposób odpowiedni do wieku czym jest odporność, jak o nią dbać oraz skąd się bierze przeziębienie czy grypa oraz co wspólnego ma z tym noszenie czapki, a w kryzysowej sytuacji przypomnimy dziecku o tej rozmowie, szanse na powodzenie rosną. Oczywiście, należy mieć na uwadze, że dzieci nie myślą długoterminowo, ale już sama świadomość, z czego wynika decyzja rodzica i że ma ona swoje uzasadnienie będzie pomocna.
Szukając sposobów na nakłonienie dziecka do noszenia czapki, warto zastanowić się co przekonałoby do tego nas samych. Oczywiście, nie zawsze musi to być dobry trop, warto jednak pamiętać, że dzieci również chcą być traktowane poważnie, dlatego czasem sama zmiana podejścia na bardziej nakierowane na uczucia i potrzeby dziecka może pomóc.
Broel to marka należąca do spółki CDRL S.A., która od 25 lat tworzy wyjątkowe czapki i akcesoria idealnie dopasowane do potrzeb niemowląt, przedszkolaków i dzieci w wieku szkolnym. Wszystkie produkty powstają w Polsce, a materiały do ich produkcji zamawiane są od wyselekcjonowanych polskich producentów. Oferta marki dostępna jest w sklepie internetowym broel.pl.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Osoby z chorobą otyłościową są stygmatyzowane. Hejterów nie obchodzi to, że po drugiej stronie jest człowiek z emocjami
Aktor przyznaje, że niejednokrotnie spotkał się w sieci z mową nienawiści pod swoim adresem, a najczęściej hejterzy krytykują go za wygląd. Przykre było dla niego to, że nieprzyjemne komentarze nasiliły się wtedy, kiedy po specjalistycznych zabiegach choroba otyłościowa niestety znów dała o sobie znać. Bartłomiej Nowosielski ubolewa nad tym, że szerokie grono osób nie postrzega otyłości w kategorii schorzenia, które niesie ze sobą wiele powikłań.
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.