Jak zminimalizować liczbę chorych w biurze jesienią?
Coraz krótsze dni, coraz dłuższe noce. To pierwsze oznaka nadchodzącej jesieni, z którą standardowo powraca sezon przeziębieniowy. W tym roku, ze względu na pandemię koronawirusa, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy muszą podejść do tematu zdrowia w miejscu pracy wyjątkowo poważnie. Jak więc zminimalizować liczbę chorych w biurach w okresie jesiennym?
Zapewnij pracownikom dostęp do środków dezynfekcji na terenie biura
Jednym z podstawowych obowiązków nałożonych na pracodawców przez kodeks pracy jest obowiązek ochrony zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jest to bardzo ważny punkt, szczególnie teraz, podczas pandemii koronawirusa. Zgodnie z wytycznymi GIS, środki do dezynfekcji powinny być powszechnie dostępne we wszystkich placówkach publicznych, w tym w biurach.
Pozwól przeziębionym pracować z domu
Wiele firm pracuje aktualnie w modelu hybrydowym, w którym zespoły wymieniają się obecnością w biurze. Taki zabieg ma na celu zminimalizowanie ryzyka rozprzestrzenienia się koronawirusa poprzez zwiększenie dystansu pomiędzy pracownikami. Są jednak i takie przedsiębiorstwa i placówki publiczne, które powróciły do standardowej pracy biurowej. W takim wypadku ważne jest, aby dawać pracownikom możliwość pracy zdalnej w sytuacji, w której zgłaszają złe samopoczucie. Pierwszymi symptomami przeziębienia może być dołek energetyczny, zwiększona senności, katar czy ból głowy. Z założenia lepiej pozwolić przeziębionemu współpracownikowi zostać w domu niż ryzykować kwarantanną całego pionu bądź nawet firmy.
Regularnie odkażaj i ozonuj biuro
Bez względu na to, czy firma zdecydowała się na pracę hybrydową, czy całkowity powrót do biura obowiązkiem pracodawcy jest regularne odkażanie przestrzeni, w których pracują ludzie. Można to zrobić na kilka sposobów. Najbardziej powszechnym rozwiązaniem, stosowanym przez większość przedsiębiorstw, jest ozonowanie. Metoda ta wykorzystuje reakcję chemiczną, w której ozon wchodzi w działanie ze związkami organicznymi szkodliwymi dla ludzi, takimi jak grzyby, pleśń, bakterie, wirusy, alergeny i inne. Dzięki swojej gazowej formie ozon wnika nawet do 3 mm w głąb dezynfekowanej powierzchni, dzięki czemu odkaża nie tylko powietrze, ale również biurka, krzesła, klamki czy ściany. Co więcej, profilaktyczne ozonowanie jest dużo tańsze niż akcje po stwierdzonym przypadku zachorowania. Działając prewencyjnie, pracodawca oszczędza również konieczności płacenia 80% wynagrodzenia pracownika przebywającego na L4.
Kontroluj poziom stresu w zespole
Nie od dziś wiadomo, że przewlekły stres może osłabiać organizm i czynić go bardziej podatnym na drobnoustroje. Życie w stresie skutkuje wieloma dolegliwościami, takimi jak problemy z koncentracją, bóle głowy czy problemy ze snem. Wszystko to ma bezpośredni wpływ na samopoczucie, a ono przekłada się na efektywność pracy. Bardzo ważne jest więc to, aby pracodawca kontrolował obłożenie pracy wśród swoich podwładnych i kontrolował poziom stresu.
Mów o zdrowiu
Benefity w formie opieki zdrowotnej stają się coraz powszechniejszą formą dbania o zdrowie pracownika, jednak nie powinny pozostawać jedyną. Pakiety medyczne są doceniane przez pracowników oraz przyczyniają się do zmniejszenia ich absencji w pracy, ale warto pamiętać o tym, że na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy. Warto jest więc edukować pracowników na tematy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, zdrowiem psychicznym i fizycznym. W ten sposób nie tylko wpływamy na efektywność pracy zespołu, ale również budujemy jego lojalność, okazując troskę i zainteresowanie. W razie pytań dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego w miejscu pracy możesz się również skontaktować z infolinią PSG Polska pod numerem +48 511 517 600.
Wdrażając do firmy powyższe wskazówki, przyczynisz się nie tylko do spadku zachorowalności w miejscu pracy, ale również do podbudowania zespołu, zwiększenia zaufania i lojalności względem pracodawcy.
O PSG Polska
Firma PSG Polska zajmuje się usuwaniem zagrożeń mikrobiologicznych i chemicznych z pomieszczeń oraz środków transportu i zapewnia bezpieczeństwo od 2018 roku. Wśród jej klientów znajdują się m.in. LOT, Ministerstwo Sprawiedliwości, Miasto Stołeczne Warszawa, Lenovo i MetLife, PGNiG, BNP Paribas, HYUNDAI, KIA. Firma spełnia wszystkie europejskie normy i standardy, w tym GIS, CIOP, WHO, ECDC, GMP/GHP.

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.