Kolekcja Piotra Bazylko
Bycia kolekcjonerem trzeba się nauczyć. Ale istotną rolę gra tutaj również intuicja. To, co jeszcze kilkanaście, lub nawet kilka lat temu kosztowało niewielkie pieniądze, dziś podwoiło, czy nawet potroiło swoją wartość. Budowana latami kolekcja to żywy byt. Doświadczony kolekcjoner co pewien czas zmienia jej formę i przeznaczenie. Tak właśnie działa Piotr Bazylko, jeden z najbardziej znanych polskich kolekcjonerów. Teraz sprzedaje część swojej kolekcji, a zebrane fundusze przeznaczy na autorski projekt związany ze sztuką.
Ponad 60 prac z kolekcji Piotra Bazylko trafi pod młotek już 11 maja. To dzieła takich twórców jak Ewa Juszkiewicz, Rafał Bujnowski, Andrzej Wróblewski czy Natalia LL, której prace warte są dziś ponad 6,5 raza więcej niż 5 lat temu. Z kolei obrazów Ewy Juszkiewicz na rynku pojawiło się do tej pory zaledwie kilka. Tylko w ciągu 4 lat ich wartość wzrosła ponad 20 razy. Dziś jest jednym z najgorętszych nazwisk światowej sztuki. Reprezentuje ją jedna z najważniejszych galerii, Gagosian, która pod swoją pieczą ma takie gwiazdy jak Damien Hirst czy Jeff Koons. Sztuka twórców tzw. nowego pokolenia to trend, który dynamicznie rośnie od kilku lat. To dzieła z ogromnym potencjałem inwestycyjnym. Dlaczego więc doświadczony kolekcjoner decyduje się je sprzedać? Jak mówi Piotr Bazylko, kolekcja musi rotować. Nie traktuje on swojej kolekcji wyłącznie jako inwestycji. To dla niego przede wszystkim możliwość posiadania prac, które są spójne z nową koncepcją kolekcji. - To oznacza, że te, które przekazałem na aukcję pewnie leżałyby w magazynie, a na ściany wróciłyby za kilka lat. Więc może lepiej, by korzystał z nich ktoś inny – mówi Piotr Bazylko.
Pierwszymi obiektami w kolekcji Piotra Bazylko była seria obrazów Wilhelma Sasnala kupiona prawie 20 lat temu. Następne dzieła, które zaczął kupować, to czarno-białe fotografie. Kolekcjonowania uczył się sam. Kierował się przede wszystkim intuicją i zdobywanym doświadczeniem. W kręgu jego zainteresowań znalazła się polska sztuka najnowsza, choć dziś już część kolekcji stanowią prace młodych artystek i artystów z zagranicy. Piotr Bazylko nie planował od początku kształtu swojej kolekcji, przez co jest ona tym bardziej ciekawa i autentyczna.
-Moim zdaniem pierwsze zakupy powinny być absolutnie intuicyjne, a później to się po prostu dzieje. Intuicja zawsze gdzieś prowadzi. Polskość, autoportrety czy w ogóle temat historii XX i XXI wieku w mojej kolekcji pojawiły się w sposób naturalny. Nie było to zaplanowane i moim zdaniem nie powinno się od początku planować kształtu kolekcji. Pierwsze zakupy, pierwsze interakcje ze sztuką powinny bazować na naszych zainteresowaniach. Takiej „dziecięcej” fascynacji sztuką – mówi Piotr Bazylko.
Miłość do sztuki nie skończyła się tylko na tym etapie. Piotr Bazylko razem z Krzysztofem Masiewiczem przez prawie 10 lat prowadzili internetowy blog ArtBazaar (www.artbazaar.blogspot.com), który propagował kolekcjonowanie sztuki najnowszej. Jest również współautorem książki „Przewodnik kolekcjonowania sztuki najnowszej”, który obecnie jest dostępny na rynku. Aukcja Piotra Bazylko przejdzie do historii nie tylko dlatego, że jeden z największych kolekcjonerów sprzedaje część swoich imponujących zbiorów. Licytacja oraz przygotowania do niej będą częścią pełnometrażowego filmu dokumentalnego o polskim rynku sztuki i historii jego powstania. Premiera przewidywana jest na wiosnę 2022 roku. Autorem filmu jest Andrzej Miękus, producentem Krzysztof Jakubowski, realizowany przez Film Boom Productions. Współfinansowany został przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Wszystkie dzieła oglądać można na wystawie przedaukcyjnej. 11 maja o godzinie 19 zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa Kolekcji Piotra Bazylko: 4-11 maja 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Kolekcji Piotra Bazylko: 11 maja 2021, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/kolekcja-piotra-bazylko/

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.