Komunikaty PR

Lidl i WWF odtwarzają krajobraz rolniczy w Polsce

2023-11-13  |  16:00
Biuro prasowe

Fundacja WWF Polska i Lidl Polska, w ramach projektu odtwarzania krajobrazu rolniczego, przeprowadzili pilotażową akcję zadrzewiania w gminie Grodzisk Wielkopolski. W ciągu 4 dni utworzone zostały 3 szpalery drzew wzdłuż cieków, przy polach i pomiędzy polami uprawnymi. Posadzonych zostało w sumie 300 drzew z gatunków miododajnych.

 

Nowe drzewa w gminie Grodzisk Wielkopolski pozwolą na wzrost różnorodności biologicznej na tym terenie, przeciwdziałając też rozprzestrzenianiu się owadów szkodliwych dla plonów, a także ograniczając skutki zmian klimatu, w tym erozję i susze. Nasadzenia będą również miejscem życia dla wielu gatunków roślin, a także zwierząt, np. żywiących się owadami żerującymi na plonach, czy dzikich zapylaczy. Zwiększy się również wychwytywanie wilgoci z powietrza, a zmniejszy negatywny wpływ wiatru na uprawy i glebę, a także pojawi się potrzebny cień dla zwierząt na pastwiskach.

 

Partnerstwo Lidl Polska i Fundacji WWF Polska to strategiczna wspólna praca i zobowiązanie na rzecz klientów, świata przyrody i biznesu, dla odtwarzania różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym w Polsce. Akcja nasadzeń śródpolnych to początek wspólnych działań. Kolejny etap współpracy to warsztaty edukacyjne na temat produkcji przyjaznej środowisku organizowane z myślą o dostawcach Lidl Polska, czyli przede wszystkim rolnikach i producentach mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.

 

 

Stan zachowania przyrody w Polsce jest alarmujący – określany jest jako dobry tylko dla 20 proc. siedlisk przyrodniczych i ok. 36 proc. gatunków chronionych. Najczęstszą przyczyną powodującą utratę różnorodności biologicznej w Unii Europejskiej, są niewłaściwe praktyki rolne oraz wynikające z nich zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby. Szacuje się, że w skali europejskiej rolnictwo generuje aż ok. 50 proc. takich zanieczyszczeń.[1] Grunty rolne mają największy udział w strukturze użytkowania ziemi w Polsce, stanowiąc aż 62 proc. powierzchni naszego kraju[2]. Dlatego Lidl Polska wspólnie z Fundacją WWF Polska podjęli wyzwanie odtwarzania urozmaiconego krajobrazu rolniczego, żeby wesprzeć proces wzrostu różnorodności biologicznej.

 

Poszukiwanie najlepszych sposobów gospodarowania, pozwalających utrzymać odpowiednią wydajność gospodarki rolnej, przy jednoczesnym dbaniu o zasoby, z których rolnictwo czerpie, w tym ograniczeniu negatywnego wpływu na różnorodność biologiczną, należy do gospodarczych i klimatycznych wyzwań na całym świecie. Szczególną rolę odgrywa w nim odchodzenie od szkodliwych praktyk rolnych, w tym intensywnego użycia nawozów mineralnych oraz chemicznych środków ochrony roślin, na rzecz szerszego wykorzystania praktyk bazujących na naturalnych procesach.

 

Gospodarka rolna opiera się na zasobach takich jak gleba, woda i różnorodność biologiczna. Jednocześnie rolnictwo jest jedną z najbardziej istotnych przyczyn degradacji tych zasobów. Zaorywanie miedz, oczek wodnych, usuwanie drzew, krzewów i zadrzewień śródpolnych, stosowanie pestycydów, nadmierne używanie nawozów sztucznych to złe praktyki, wpływające niekorzystnie na glebę, wodę i bioróżnorodność. Mamy nadzieję, że takie praktyki będą stosowane coraz rzadziej. Naszymi działaniami chcemy pokazać, że dbałość o zasoby, w szczególności o różnorodność biologiczną, jest korzystna dla rolników, środowiska i konsumentów żywności. To nasz kolejny projekt z Lidl Polska, w którym podejmujemy wspólne działania na rzecz zrównoważonej produkcji i konsumpcji oraz minimalizowania ich wpływu na środowisko mówi Dariusz Gatkowski, ekspert ds. różnorodności biologicznej w WWF Polska.

 

Akcję pilotuje Rolnik Roku

Ambasadorem akcji jest Patryk Kokociński, zwycięzca konkursu Rolnik Roku regionu Morza Bałtyckiego 2021, organizowanego przez Fundację WWF Polska. Prowadzi rodzinne gospodarstwo konwencjonalne w województwie wielkopolskim i choć gospodaruje daleko od wybrzeża, wprowadził szereg praktyk przyjaznych dla ekosystemu morskiego i dla ochrony przyrody, co docenili eksperci m.in. z WWF Polska zasiadający w kapitule konkursu. Prowadzone przez rolnika gospodarstwo wdrożyło m.in. utrzymanie całorocznej okrywy roślinnej, stosowanie płodozmianu, użycie międzyplonów z udziałem roślin bobowatych, niekoszenie poboczy, pozostawienie miedz śródpolnych czy nawożenie na podstawie analizy gleby. Jury doceniło również starania p. Kokocińskiego w obszarze zrównoważonego gospodarowania wodami, co pozwala mu na retencję wody i na zredukowanie następstwa dłuższych okresów bezdeszczowych. Do tego rolnik wraz z rodziną tworzy strefy buforowe wzdłuż cieków i rowów, poprzez pozostawienie pasów dzikiej roślinności oraz odtwarza zadrzewienia śródpolne.

 

Rolnictwo świadome - warsztaty edukacyjne

Kolejnym etapem działań są warsztaty dotyczące różnorodności biologicznej oraz adaptacji do zmian klimatu. Lidl Polska i Fundacja WWF Polska będą upowszechniać dobre praktyki wśród dostawców współpracujących z siecią, by ich sposób pracy również bardziej wspierał bioróżnorodność. W celu przybliżenia tematu klientom i innym zainteresowanym osobom zostały przygotowane również dwa podcasty „Naturalnie z WWFi „Dobry temat!” Lidl Polska, opowiadające o znaczeniu bioróżnorodności oraz o dobroczynnym wpływie zadrzewień śródpolnych.

 

Zapraszamy do wysłuchania podcastów „Dobry temat!” na kanale  Youtube Lidl Polska oraz „Naturalnie z WWF” na stronie Fundacji

 


[1] Źródło: State of nature in the EU Results from reporting under the nature directives 2013-2018. European Environment Agency. EEA Report No 10/2020

[2] Źródło: raport WWF Polska „Zeroemisyjna Polska 2050”

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Aktywność fizyczna i trening umysłowy podczas wakacji – klucz do zdrowia Biuro prasowe
2024-07-30 | 11:10

Aktywność fizyczna i trening umysłowy podczas wakacji – klucz do zdrowia

Wakacje to idealny czas na zadbanie o siebie, zarówno pod względem fizycznym, jak i umysłowym. To czas, kiedy możemy na chwilę zwolnić, odciąć się od codziennych
Zdrowie AKCJA ZIKO DAYS POWRACA, A WRAZ Z NIĄ DNI ATRAKCYJNYCH PROMOCJI NA DERMOKOSMETY
2024-07-30 | 10:00

AKCJA ZIKO DAYS POWRACA, A WRAZ Z NIĄ DNI ATRAKCYJNYCH PROMOCJI NA DERMOKOSMETY

W dniach od 30 lipca do 2 sierpnia w drogeriach stacjonarnych Ziko Dermo oraz w drogerii internetowej zikodermo.pl Klienci będą mogli dokonać zakupu polskich, jak
Zdrowie Testy na HIV dla uczestników Pol’and’Rock Festival
2024-07-29 | 13:00

Testy na HIV dla uczestników Pol’and’Rock Festival

Wolontariusze z Towarzystwa Rozwoju Rodziny oddział w Zielonej Górze pojawią się na festiwalu Pol’And’Rock, by rozmawiać z gośćmi imprezy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Media

Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść

Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.

Nauka

Sztuczna inteligencja wspiera lekarzy przy leczeniu niepłodności. Z rozwiązań polskiej firmy korzystają kliniki na całym świecie

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia niepłodność może dotyczyć ok. 17,5 proc. dorosłej populacji. To oznacza, że średnio jedna osoba na sześć doświadcza problemów z niepłodnością. W Polsce to może być ok. 1,5 mln par, z których część decyduje się na procedurę in vitro. Z pomocą lekarzom w jej trakcie przychodzi sztuczna inteligencja. Polska firma MIM Fertility opracowała aplikacje, które optymalizują pracę embriologów i lekarzy. – Sztuczna inteligencja nie zastąpi lekarzy, ale wspiera ich w podejmowaniu decyzji – mówi ich współtwórca prof. Piotr Sankowski.

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.