Lidl i WWF odtwarzają krajobraz rolniczy w Polsce
Fundacja WWF Polska i Lidl Polska, w ramach projektu odtwarzania krajobrazu rolniczego, przeprowadzili pilotażową akcję zadrzewiania w gminie Grodzisk Wielkopolski. W ciągu 4 dni utworzone zostały 3 szpalery drzew wzdłuż cieków, przy polach i pomiędzy polami uprawnymi. Posadzonych zostało w sumie 300 drzew z gatunków miododajnych.
Nowe drzewa w gminie Grodzisk Wielkopolski pozwolą na wzrost różnorodności biologicznej na tym terenie, przeciwdziałając też rozprzestrzenianiu się owadów szkodliwych dla plonów, a także ograniczając skutki zmian klimatu, w tym erozję i susze. Nasadzenia będą również miejscem życia dla wielu gatunków roślin, a także zwierząt, np. żywiących się owadami żerującymi na plonach, czy dzikich zapylaczy. Zwiększy się również wychwytywanie wilgoci z powietrza, a zmniejszy negatywny wpływ wiatru na uprawy i glebę, a także pojawi się potrzebny cień dla zwierząt na pastwiskach.
– Partnerstwo Lidl Polska i Fundacji WWF Polska to strategiczna wspólna praca i zobowiązanie na rzecz klientów, świata przyrody i biznesu, dla odtwarzania różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym w Polsce. Akcja nasadzeń śródpolnych to początek wspólnych działań. Kolejny etap współpracy to warsztaty edukacyjne na temat produkcji przyjaznej środowisku organizowane z myślą o dostawcach Lidl Polska, czyli przede wszystkim rolnikach i producentach – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.
Stan zachowania przyrody w Polsce jest alarmujący – określany jest jako dobry tylko dla 20 proc. siedlisk przyrodniczych i ok. 36 proc. gatunków chronionych. Najczęstszą przyczyną powodującą utratę różnorodności biologicznej w Unii Europejskiej, są niewłaściwe praktyki rolne oraz wynikające z nich zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby. Szacuje się, że w skali europejskiej rolnictwo generuje aż ok. 50 proc. takich zanieczyszczeń.[1] Grunty rolne mają największy udział w strukturze użytkowania ziemi w Polsce, stanowiąc aż 62 proc. powierzchni naszego kraju[2]. Dlatego Lidl Polska wspólnie z Fundacją WWF Polska podjęli wyzwanie odtwarzania urozmaiconego krajobrazu rolniczego, żeby wesprzeć proces wzrostu różnorodności biologicznej.
Poszukiwanie najlepszych sposobów gospodarowania, pozwalających utrzymać odpowiednią wydajność gospodarki rolnej, przy jednoczesnym dbaniu o zasoby, z których rolnictwo czerpie, w tym ograniczeniu negatywnego wpływu na różnorodność biologiczną, należy do gospodarczych i klimatycznych wyzwań na całym świecie. Szczególną rolę odgrywa w nim odchodzenie od szkodliwych praktyk rolnych, w tym intensywnego użycia nawozów mineralnych oraz chemicznych środków ochrony roślin, na rzecz szerszego wykorzystania praktyk bazujących na naturalnych procesach.
– Gospodarka rolna opiera się na zasobach takich jak gleba, woda i różnorodność biologiczna. Jednocześnie rolnictwo jest jedną z najbardziej istotnych przyczyn degradacji tych zasobów. Zaorywanie miedz, oczek wodnych, usuwanie drzew, krzewów i zadrzewień śródpolnych, stosowanie pestycydów, nadmierne używanie nawozów sztucznych to złe praktyki, wpływające niekorzystnie na glebę, wodę i bioróżnorodność. Mamy nadzieję, że takie praktyki będą stosowane coraz rzadziej. Naszymi działaniami chcemy pokazać, że dbałość o zasoby, w szczególności o różnorodność biologiczną, jest korzystna dla rolników, środowiska i konsumentów żywności. To nasz kolejny projekt z Lidl Polska, w którym podejmujemy wspólne działania na rzecz zrównoważonej produkcji i konsumpcji oraz minimalizowania ich wpływu na środowisko – mówi Dariusz Gatkowski, ekspert ds. różnorodności biologicznej w WWF Polska.
Akcję pilotuje Rolnik Roku
Ambasadorem akcji jest Patryk Kokociński, zwycięzca konkursu Rolnik Roku regionu Morza Bałtyckiego 2021, organizowanego przez Fundację WWF Polska. Prowadzi rodzinne gospodarstwo konwencjonalne w województwie wielkopolskim i choć gospodaruje daleko od wybrzeża, wprowadził szereg praktyk przyjaznych dla ekosystemu morskiego i dla ochrony przyrody, co docenili eksperci m.in. z WWF Polska zasiadający w kapitule konkursu. Prowadzone przez rolnika gospodarstwo wdrożyło m.in. utrzymanie całorocznej okrywy roślinnej, stosowanie płodozmianu, użycie międzyplonów z udziałem roślin bobowatych, niekoszenie poboczy, pozostawienie miedz śródpolnych czy nawożenie na podstawie analizy gleby. Jury doceniło również starania p. Kokocińskiego w obszarze zrównoważonego gospodarowania wodami, co pozwala mu na retencję wody i na zredukowanie następstwa dłuższych okresów bezdeszczowych. Do tego rolnik wraz z rodziną tworzy strefy buforowe wzdłuż cieków i rowów, poprzez pozostawienie pasów dzikiej roślinności oraz odtwarza zadrzewienia śródpolne.
Rolnictwo świadome - warsztaty edukacyjne
Kolejnym etapem działań są warsztaty dotyczące różnorodności biologicznej oraz adaptacji do zmian klimatu. Lidl Polska i Fundacja WWF Polska będą upowszechniać dobre praktyki wśród dostawców współpracujących z siecią, by ich sposób pracy również bardziej wspierał bioróżnorodność. W celu przybliżenia tematu klientom i innym zainteresowanym osobom zostały przygotowane również dwa podcasty „Naturalnie z WWF” i „Dobry temat!” Lidl Polska, opowiadające o znaczeniu bioróżnorodności oraz o dobroczynnym wpływie zadrzewień śródpolnych.
Zapraszamy do wysłuchania podcastów „Dobry temat!” na kanale Youtube Lidl Polska oraz „Naturalnie z WWF” na stronie Fundacji
[1] Źródło: State of nature in the EU Results from reporting under the nature directives 2013-2018. European Environment Agency. EEA Report No 10/2020
[2] Źródło: raport WWF Polska „Zeroemisyjna Polska 2050”
![Aktywność fizyczna i trening umysłowy podczas wakacji – klucz do zdrowia Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_419033805,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Aktywność fizyczna i trening umysłowy podczas wakacji – klucz do zdrowia
![AKCJA ZIKO DAYS POWRACA, A WRAZ Z NIĄ DNI ATRAKCYJNYCH PROMOCJI NA DERMOKOSMETY](/files/_uploaded/glownekonf_404650135,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
AKCJA ZIKO DAYS POWRACA, A WRAZ Z NIĄ DNI ATRAKCYJNYCH PROMOCJI NA DERMOKOSMETY
![Testy na HIV dla uczestników Pol’and’Rock Festival](/files/_uploaded/glownekonf_496218488,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Testy na HIV dla uczestników Pol’and’Rock Festival
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Media
![](/files/1922771799/zawierucha-aktorstwo-foto-tam,w_274,_small.jpg)
Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść
Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.
Nauka
Sztuczna inteligencja wspiera lekarzy przy leczeniu niepłodności. Z rozwiązań polskiej firmy korzystają kliniki na całym świecie
![](/files/1922771799/sankowski--ai-nieplodnosc-foto,w_133,r_png,_small.png)
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia niepłodność może dotyczyć ok. 17,5 proc. dorosłej populacji. To oznacza, że średnio jedna osoba na sześć doświadcza problemów z niepłodnością. W Polsce to może być ok. 1,5 mln par, z których część decyduje się na procedurę in vitro. Z pomocą lekarzom w jej trakcie przychodzi sztuczna inteligencja. Polska firma MIM Fertility opracowała aplikacje, które optymalizują pracę embriologów i lekarzy. – Sztuczna inteligencja nie zastąpi lekarzy, ale wspiera ich w podejmowaniu decyzji – mówi ich współtwórca prof. Piotr Sankowski.
Sport
Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
![](/files/1922771799/pge-projekt-warszawa-bb-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.