„LOLA I PIANINO HAŁASÓW” Z PREMIERĄ I NOMINACJĄ W ANNECY
„LOLA I PIANINO HAŁASÓW” Z PREMIERĄ I NOMINACJĄ W ANNECY
„Lola i pianino hałasów” w reżyserii Augusto Zanovello to piękna i ważna opowieść o potrzebie wzajemnego zrozumienia, a losy Simona i historia niezwykłej maszyny pomagającej mu komunikować się z otoczeniem, dają pretekst do refleksji o trudnościach, z jakimi borykają się osoby w spektrum autyzmu. Koprodukowana przez łódzki Momakin średniometrażowa animacja – do której lalki powstały w Łodzi, a rekwizyty i tytułowe pianino we Wrocławiu – będzie miała swoją premierę podczas najważniejszego branżowego wydarzenia na świecie, czyli Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy. A to nie wszystko, bo animacja powalczy też o nagrodę w kategorii Film Telewizyjny.
Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych w Annecy to jedno z najważniejszych wydarzeń światowej animacji, gromadzące każdego roku kilka tysięcy uczestników: producentów, reżyserów, animatorów i twórców. W programie tegorocznej edycji, odbywającej się w dniach 9-15 czerwca, w sekcji konkursowej znalazła się polsko-francusko-szwajcarska koprodukcja „Lola i pianino hałasów” w reżyserii Augusto Zanovello.
Film opowiada historię rodzeństwa, które stara się znaleźć sposób na porozumiewanie się. Animacja ma skłonić młodych widzów do refleksji, otworzyć na temat spektrum autyzmu, a jednocześnie stać się przyczynkiem do rozmowy o trudnościach, z jakimi borykają się osoby w spektrum.
– Każda międzynarodowa produkcja, w której bierzemy udział jest niepowtarzalna, jednak „Lola i pianino hałasów” jest projektem szczególnym. Nie tylko porusza ważny społecznie temat i to w niezwykle piękny sposób, ale była dla nas wyzwaniem produkcyjnym, bo średni metraż telewizyjny jest wymagający. Udało nam się zebrać fantastyczny zespół lalkarzy, który w najdrobniejszych szczegółach zrealizował wizję reżysera. Ogromnego wsparcia udzielili nam też koproducenci, czyli Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, która zajęła się rekwizytami i tytułowym pianinem oraz EC1 Łódź – Miasto Kultury – wyjaśnia Paulina Zacharek, prezeska Momakina. – Zwieńczeniem wspólnej pracy jest nominacja na prestiżowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy.
Za powstanie blisko 30 lalek odpowiadał zespół, który stoi też za sukcesami takich projektów, jak „Wyspa psów” Wesa Andersona czy „Piotrusia i wilka” nagrodzonego Oscarem filmu animowanego Suzie Templeton. Postaci Loli, Simona i pozostałych bohaterów stworzyli: Dariusz Kalita, Agnieszka Mikołajczyk, Agnieszka Smolarek, Piotr Knabe, Anna Szcześniak, Beata Jarmuż-Socha, Marta Mikołajczyk.
– Łódź słynie ze znakomitych specjalistów, tworzących lalki animacyjne, które trafiają na plany filmowe na całym świecie – mówi Katarzyna Gromadzka z Momakin, producent wykonawczy filmu. – Postaci do animacji Augusto Zanovello zostały stworzone w Łodzi od podstaw, czyli od wskazówek reżysera. Później opracowano projekt wykonawczy, według którego powstały animacyjne lalki, które były w stanie zagrać więcej ujęć i dubli – dodaje.
Poza lalkowymi bohaterami na plan „Loli i pianina hałasów” trafiły też rekwizyty wykonane w studiu animacji wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych. To tam powstały dwie wersje tytułowego pianina oraz samochody. Podczas prac w dużym stopniu wykorzystano także druk 3D. Wrocławskie studio poza wsparciem koprodukcyjnym jest też odpowiedzialne za realizację nagrań lektorskich.
– Ogromnie cieszymy się, że możemy być częścią tej opowieści, bo angażowanie się w takie projekty jest wpisane w tożsamość naszej wytwórni. Nieustannie modernizujemy nasze zaplecze techniczne, dzięki czemu możemy współtworzyć animacje, które później z powodzeniem konkurują na międzynarodowych festiwalach – przekonuje Robert Banasiak, Dyrektor Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu, koproducent filmu. – Współpraca przy filmie „Lola i pianino hałasów” jest dla nas kontynuacją konsekwentnie podejmowanych przez nas działań służących rozwojowi polskiej kinematografii – dodaje.
Po zakończeniu festiwalowej ścieżki, film trafi także do polskiej telewizji.
Film został wyprodukowany przez Komadoli Studio, Folimage, MOMAKIN, Nadasdy Film w koprodukcji z Wytwórnią Filmów Fabularnych we Wrocławiu (WFF), EC1 Łódź – Miasto Filmu i Auvergne-Rhône-Alpes Cinéma, przy udziale RTS – Radio Télévision Suisse i France télévisions. Film dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Prime Entertainment Group. Dystrybucja w Polsce zajmuje się Momakin.
__
MOMAKIN łączy świat twórców filmów animowanych z międzynarodowym rynkiem produkcji, dystrybucji i promocji. Specjalizuje się w zakresie projektów w stop motion. Wspiera animacje na każdym etapie ich rozwoju: od planowania i finansowania po dystrybucję. Prowadzi agencję talentów, inicjuje i realizuje projekty filmowe w Polsce i na świecie. Zajmuje się edukacją i profesjonalizacją branży filmowej. Jest organizatorem ANIMARKT Stop Motion Forum – jedynego na świecie wydarzenia branżowego poświęconego animacji poklatkowej.
![Mały przedsiębiorca. Jak pomóc dziecku nabrać wiatru w żagle? Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_864841908,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Mały przedsiębiorca. Jak pomóc dziecku nabrać wiatru w żagle?
![Fundacja Avalon partnerem społecznym filmu „Drużyna A(A)”](/files/_uploaded/glownekonf_1350063826,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Fundacja Avalon partnerem społecznym filmu „Drużyna A(A)”
![IGRZYSKA OLIMPIJSKIE NA ARTE.TV](/files/_uploaded/glownekonf_1785560467,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
IGRZYSKA OLIMPIJSKIE NA ARTE.TV
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/pakosinska-na-zywo-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie
Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych rzeczy, to absolutnie się tym nie stresuje. Zawsze ma w zanadrzu jakiś komentarz czy ripostę i potrafi wybrnąć z każdej sytuacji. Katarzyna Pakosińska zauważa, że widzowie lubią autentyczność, dlatego zamiast udawać, że nic się nie dzieje, ona sama woli odpowiednio zareagować i w ten sposób rozładować napięcie.
Handel
Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia
![](/files/1922771799/pineda-podatek-jedzenie-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Nie tylko napoje słodzone, jak ma to miejsce w Polsce, ale i cała niezdrowa żywność powinna być objęta dodatkowym opodatkowaniem – przekonują badacze z Centrum Ekonomiki Zdrowia i Polityki Innowacji w Imperial College Business School, którzy przyjrzeli się wynikom badań w tym zakresie z całego świata. Pieniądze z podatku od żywności wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli czy cukru, powinny ich zdaniem zostać spożytkowane na dopłaty do zdrowego jedzenia. Okazuje się, że zwłaszcza w krajach o niskich i średnich dochodach to czynnik ekonomiczny decyduje o wyborze niezdrowego jedzenia, które jest mocno reklamowane i często tańsze.
Gwiazdy
Aleksandra Popławska: Pomysł na trenowanie boksu zrodził się u mnie z fascynacji Sashą Sidorenko. Dyscyplina ta wymaga skupienia, a właśnie tego mi na co dzień brakuje
![](/files/1922771799/poplawska-boks-plany-foto,w_133,_small.jpg)
Aktorka zaznacza, że trenuje boks, bo pozwala jej nauczyć się trzeźwo myśleć, analizować i szybko podejmować decyzje. Z uprawiania tej dyscypliny czerpie sporą przyjemność, zwłaszcza że robi to pod okiem mistrzyni – Sashy Sidorenko. Aleksandra Popławska podkreśla, że dla niej nie tyle liczy się zwycięstwo na ringu, ile taktyka gry, jaką przyjmuje się wobec przeciwnika.