Mały przedsiębiorca. Jak pomóc dziecku nabrać wiatru w żagle?
Stan psychiczny polskich dzieci i młodzieży w Polsce stale się pogarsza – według badań NFZ z 2021r. na depresję chorowało 2% dzieci w wieku 6-12 lat oraz aż 20% w grupie młodzieńczej. Wiele z nich wychowuje się w domach z wyuczoną bezradnością, przekonaniem, że nie mają mocy sprawczej, by zmienić swoją sytuację.
Przedsiębiorczość to nie tylko sprawne zarządzanie finansami – nauka przedsiębiorczości to przede wszystkim nauka zaradności oraz rozwiązywania problemów, umiejętności wychodzenia z trudnych sytuacji, ale też brania odpowiedzialności za swoje czyny i decyzje.
Jakie korzyści przynosi nauka przedsiębiorczości?
– Wiele dzieci w obliczu problemów kompletnie zamiera, nie potrafią patrzeć perspektywicznie, nie widzą problemu jako czegoś przejściowego – mówi Artur Orzełowski, psycholog, twórca Akademii Inwestora. Rolą dorosłych jest przekazywanie dzieciom odpowiednich narzędzi do rozwiązywania problemów. – Kiedy trenujemy jakiś sport, pocimy się i trudzimy, żeby być lepsi. Rozwiązywanie problemów również możemy traktować jako trening naszych umiejętności radzenia sobie ze stresem, czy szukania rozwiązań.
W nauce przedsiębiorczości spotykamy się z wieloma trudnościami i problemami, które testują nasze zdolności koncentracji, zarządzania emocjami, pewność siebie, czy umiejętność perspektywicznego myślenia. – W nauce przedsiębiorczości, szczególnie u dzieci i młodzieży, nie chodzi tylko o zysk finansowy – skupiamy się na pokazywaniu młodym ludziom, że mają siłę sprawczą, że potrafią logicznie patrzeć na postawione przed nimi problemy, że są w stanie znaleźć potrzebne im rozwiązania – tłumaczy Artur Orzełowski. – Wszystko to składa się na pewność siebie, na przejęcie odpowiedzialności za swoje życie i aktywne dążenie do celu. Przedsiębiorcze cechy i umiejętności nabyte jeszcze w dzieciństwie poszerzają perspektywy, sprawiają, że jesteśmy bardziej samodzielni, szczęśliwsi.
Jak skutecznie budować u dzieci zdrowe nawyki finansowe?
Według Artura Orzełowskiego, najważniejsza w nauce przedsiębiorczości jest praktyka – wykonywanie zadań, wyznaczanie i realizowanie celów. – To właśnie praktyka pozwala dzieciom zrozumieć, co dokładnie zadziało się w danym momencie oraz dlaczego się to wydarzyło. – tłumaczy ekspert. Akademia Inwestora, która już wkrótce startuje z programem nauczania przedsiębiorczości dla dzieci w wieku szkolnym, naukę urozmaici dzieciom za pomocą specjalnej aplikacji. – Nasza bezpłatna aplikacja ma pomóc dzieciom i rodzicom w wyznaczaniu zadań i nagród, pokazywać wartość pracy, ale również, że praca powinna sprawiać nam przyjemność – mówi Orzełowski. – Dzieci powinny dostrzegać wartość swoich działań i starań, a nagrody nie zawsze muszą być materialne – wiele dzieci woli dzień spędzony z rodzicami, z ich pełną uwagą, od nowej zabawki.
Akademia Małego Inwestora
Artur Orzełowski wraz z Akademią Inwestora pracuje nad programem nauczania przedsiębiorczości dla dzieci w klasach 4 - 8 – to autorski projekt łączący elementy psychologii i ciekawe praktyczne zadania oraz wplatający historie i rady odnoszących sukcesy przedsiębiorców. – Jedynym kryterium przyjęcia na warsztaty będzie kolejność zgłoszeń. Chcemy, by mógł się do nas zgłosić każdy chętny, bez względu na sytuację materialną, dlatego zarówno zajęcia, jak i towarzysząca im aplikacje będą całkowicie bezpłatne. – mówi Artur Orzełowski. – Zależy nam, by przez zabawę pokazać dzieciom nowe sposoby rozwiązywania problemów, czy radzenia sobie z trudnościami. Za swoje inicjatywy i zaangażowanie dzieci będą nagradzane, również finansowo, dzięki czemu chcemy rozwijać w nich poczucie, że ich praca ma wartość, że jest ważna, że przynosi efekty. – dodaje ekspert.
Akademia Małego Inwestora startuje jesienią. Bezpłatne zajęcia organizowane przez Akademię Inwestora będą odbywały się raz w tygodniu w Warszawie przez cały rok. Na sali przewidziane jest
30 miejsc. Czas trwania zajęć to 2 godziny tygodniowo.
Więcej informacji już wkrótce na FB: Akademia Małego Inwestora

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.