Miej oko na swoją skórę nie tylko latem

Weber Shandwick
ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
ooo|webershandwick.pl| |ooo|webershandwick.pl
600000000
webershandwick.com
Przez ostatnie trzy miesiące nasza skóra była mocniej narażona na szkodliwe działanie promieni słonecznych. I jeśli nawet chroniliśmy się przed słońcem nie oznacza to, że nie mogą się pojawić na naszej skórze nowe znamiona. W ramach kampanii „Miej oko na skórę” przez całe lato edukowaliśmy Polaków jak ważna jest regularna kontrola skóry. I choć jest już jesień nie zapominajmy, aby przyjrzeć się sobie dokładnie. Jeśli jakaś zmiana budzi nasz niepokój skonsultujmy ją z dermatologiem lub chirurgiem onkologiem.
Co roku u ok. 50 tys. osób wykrywane są różnego rodzaju choroby nowotworowe skóry, z czego prawie 4 tys. stanowią czerniaki. Mamy świadomość, że te liczby są coraz większe. Niestety wielu Polaków nie zgłasza się w odpowiednim momencie do dermatologa czy chirurga onkologa. – mówi prof. dr hab. n. med. Piotr Rutkowski, kierownik Kliniki Nowotworów Tkanek Miękkich, Kości i Czerniaków (KNTMKiC) przy Narodowym Instytucie Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie – Państwowym Instytucie Badawczym w Warszawie. Takie badanie trwa 5-7 minut, a może nam uratować życie. Pamiętajmy, że wczesne wykrycie zmiany nowotworowej pozwala na jej całkowite wyleczenie. – dodaje.
Badanie znamion jest co prawda bezinwazyjne i bezbolesne, ale lęk przed nim jest równie wielki jak przed biopsją. Wszystko dlatego, że może paść diagnoza: nowotwór złośliwy, a jak pokazują badania (1) ponad połowa Polaków żyje w strachu przed rakiem. Wciąż dominuje przekonanie, że lepiej nie wiedzieć. Nic bardziej mylnego bo w przypadku czerniaka, jego rozpoznanie i usunięcie we wczesnym stadium daje szansę na pełne wyleczenie. Niestety tylko 8 proc. Polaków1 kontroluje znamiona skórne u dermatologa regularnie.
W diagnostyce czerniaka kluczową rolę odgrywa samokontrola. Niezwykle pomocny w samobadaniu będzie alfabet czerniakowy, który pozwoli ocenić zmianę. Jeśli jest (A) asymetryczna, (B) ma nierówne brzegi, (C) ma niejednolity kolor, (D) ma duży rozmiar powyżej 6 mm i co najważniejsze (E) następuje ewolucja w czasie. Jeśli dodatkowo pojawia się ból, świąd lub stan zapalny musimy niezwłocznie udać się do dermatologa lub chirurga onkologa. – mówi dr Małgorzata Talerczyk, specjalista w dziedzinie onkologii klinicznej z Zachodniopomorskiego Centrum Onkologii w Szczecinie.
Przez całe lato w ramach kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Miej oko na skórę” zachęcaliśmy Polaków do regularnej kontroli znamion na skórze oraz do odpowiedzialnego korzystania ze słońca.
Jednym z kluczowych elementów kampanii były bezpłatne badania przesiewowe skóry w jednym z najbardziej nasłonecznionych miejsc w Polsce, w Pacanowie w województwie świętokrzyskim. W jedną z czerwcowych niedzieli mieszkańcy gminy mogli skorzystać z wizyty u lekarza dermatologa w specjalnym dermobusie, który stanął na parkingu przy Europejskim Centrum Bajki. Frekwencja przerosła najśmielsze oczekiwania. Z bezpłatnych badań skorzystało ponad 200 osób, z których 6 zostało skierowanych na pilne wycięcie znamienia z podejrzeniem czerniaka. Wykryto też kilka innych nowotworów skóry.
Następnie w ramach Projektu Plaża z TVN odwiedziliśmy Międzyzdroje i Kołobrzeg, gdzie przez dwa lipcowe weekendy plażowicze mogli skorzystać z porad jak rozpoznać czerniaka i inne nowotwory skóry, jak bezpiecznie korzystać ze słońca, co robić gdy znajdziemy na naszej skórze niepokojącą zmianę. Miasteczka w obu miejscowościach przez łącznie 6 dni odwiedziło prawie 60 tys. osób.
Lato sprzyja nie tylko beztroskiemu odpoczynkowi, odsłanianiu ciała i kąpielom słonecznym, ale także oparzeniom. Nasza skóra pamięta każde z nich, także te z okresu dzieciństwa. To właśnie nadmierna ekspozycja na słońcu – zarówno w pracy jak i podczas odpoczynku oraz oparzenia słoneczne mogą być przyczyną nowotworów skóry. – mówi Szymon Bubiłek, Członek Zarządu Stowarzyszenia Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma, organizatora akcji „Miej oko na skórę”. – Dzięki akcji badania skóry w Pacanowie udało się nam dotrzeć do osób, które przez lokalizację w jednym z najbardziej nasłonecznionych rejonów Polski, są bardziej narażeni na promienie słoneczne, a dostęp do lekarza jest utrudniony. Z kolej Projekt Plaża pozwolił nam być blisko ludzi aby bezpośrednio porozmawiać z wypoczywającymi nad morzem tam gdzie słońce najmocniej operuje – na plaży. Przed nami ostatni etap tegorocznej edycji kampanii. Na początku października z naszym mobilnym dermobusem zawitamy do jednej z miejscowości w województwie małopolskim. – dodaje Bubiłek.
Choć sezon letni już za nami, nie zapominajmy o kontroli naszej skóry. Jesień to idealny moment, aby sprawdzić czy nie mamy niechcianej pamiątki z wakacji. To czas, który sprzyja regeneracji, badaniom oraz zabiegom, które w bezpieczny sposób zlikwidują te, mogące być dla zagrożeniem dla naszego zdrowia.
Mecenasem kampanii „Miej oko na skórę” organizowanej przez Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma jest firma Novartis, partnerami akcji są Akademia Czerniaka, Fundacja Gwiazda Nadziei, Rak&Roll oraz Polskie Amazonki Ruch Społeczny, a honorowy patronat nad akcją w Pacanowie objął Urząd Miasta i Gminy Pacanów.
Referencje:
(1) Medonet, Raport „Narodowy Test Zdrowia Polaków 2020”; Raport dostępny na stronie: https://www.nn.pl/dam/zasoby/raporty/Narodowy-Test-Zdrowia-Polakow-2020-raport.pdf; Dostęp: 26.08.2021

Rusza ogólnopolskie badanie potrzeb farmaceutów, dotyczące ich roli w terapii ran w ramach kampanii „Rany pod kontrolą”

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.