28% Polaków zna zasady zero waste. Dołącz do nich i zacznij od swojej garderoby
Rynek mody wart jest 1 620,5 mld euro, świat zalewają ubrania głównie pochodzenia azjatyckiego. Tanie marki fast fashion w błyskawicznym tempie tworzą i wprowadzają na rynek kolejne kolekcje, co napędza potrzebę kupowania i wymiany garderoby. Z roku na rok coraz więcej osób staje się jednak świadomymi konsumentami. Robiąc zakupy zwracają większą uwagę na jakość, kraj pochodzenia produktów oraz certyfikaty. Jeśli jeszcze nie jesteś w ich gronie, sprawdź jak do niego dołączyć!
Na popularności zyskuje drugi obieg ubrań oraz odnawianie tych posiadanych. Według danych GUS rynek drugiego obiegu w Polsce wart jest rocznie około 6 mld zł, a sklepy z odzieżą używaną przeżywają drugą młodość. Badania przeprowadzone przez firmę dającą odzieży drugie życie wykazały, że 28% polskiego społeczeństwa deklaruje, że kupuje używaną odzież online częściej niż przed pandemią. Stosując zasadę zero waste warto zrozumieć, że najlepsze rzeczy to te, które już posiadamy. I nie dotyczy to tylko ubrań, ale również przedmiotów codziennego użytku, mebli oraz jedzenia.
Po pierwsze – nie wyrzucaj
Co zrobić z ubraniami, które zalegają w naszych szafach, gdyż straciły dawny blask, a są nadal w modzie? Najprostszą odpowiedzią jest – odnowić. A jaki jest najłatwiejszy sposób? Oczywiście ufarbować. Dostępne na rynku barwniki do tkanin są bezpieczne i dostosowane to wszelkich rodzajów materiałów, nawet najdelikatniejszych. Pozwalają na farbowanie zarówno w pralce, jak i ręcznie. – Ubranie, któremu chcemy nadać nowy kolor, powinno być czyste. Należy namoczyć je 15 minut przed farbowaniem, a barwnik rozpuścić osobno w wodzie z dodatkiem soli. Jeśli chcemy użyć barwnika podczas prania w pralce, nigdy nie wlewajmy barwnika bezpośrednio do dozownika na płyn, ale do bębna, razem z materiałem, którego kolor planujemy zmienić. Najważniejsze to wlewać barwnik rozpuszczony w wodzie z solą. Absolutnie nie należy go tam wsypywać, ponieważ może to spowodować barwienie tkanin przy kolejnych praniach – instruuje Kamil Maślanka, ekspert marki REKOL.
Po drugie – graj w kolory
Farbowanie ubrań może być też świetną zabawą. Dzięki barwnikom do tkanin, w domowych warunkach jesteśmy w stanie ze zwykłej koszulki zrobić prawdziwych trendy ciuch. – Barwniki idealnie nadają się do przerabiania ubrań metodą tie-dye. W prosty sposób można stworzyć niesamowicie kreatywne T-shirty, które bez wątpienia wyróżnią się wśród popularnych modeli z sieciówek – podpowiada Kamil Maślanka, ekspert marki REKOL.
Moda na tie-dye to powrót do kultu dzieci-kwiatów, będącego manifestacją wolności, popularnego trendu z lat 60.
Po trzecie – wybieraj jakość
Wybór w sklepach stacjonarnych i internetowych jest ogromny. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, gdy już musimy kupić nowe ubranie? Przede wszystkim na skład i pochodzenie. Warto jest wybierać i promować polskie marki, których jest coraz więcej. Polscy producenci oferują wysoką jakość, szyją w rodzimych szwalniach i działają na mniejszą skalę niż znane sieci, co również ma wpływ na wysoką jakość.
Kupując nowe ubrania zwracajmy szczególną uwagę na rodzaj włókien (sztuczne, naturalne, syntetyczne), skład surowca i certyfikaty. Czasem lepiej jest kupić jedną droższą rzecz, lepszej jakości i cieszyć się nią długi czas, niż kilka tanich, które później zalegają na wysypiskach śmieci.
Po czwarte – stawiaj na minimalizm
Kupujmy to, co nam jest potrzebne i co będziemy faktycznie nosić. Ważne, aby odzież spełniała swoją funkcję, a zakup był przemyślany. Nigdy nie kupuj na zapas – np. z myślą, że za miesiąc schudniesz 2 kg i wtedy wbijesz się w przyciasne rurki, nie zaśmiecaj szafy! Takie podejście sprzyja ochronie środowiska i zmniejsza marnotrawienie. Powinniśmy skupić się na posiadaniu ubrań uniwersalnych. Oszczędzi to nie tylko pieniądze, ale i miejsce w szafie. Stworzenie tzw. szafy kapsułowej to koniec z odwiecznym problemem niemal każdej kobiety, czyli „nie mam co na siebie włożyć”.
Po piąte – podaruj drugie życie
Życie w zgodzie z zasadami zrównoważonego i zamkniętego obiegu cieszy się coraz większą popularnością. Powstają specjalne butiki cyrkularne oraz internetowe platformy służące do wymiany lub sprzedaży rzeczy używanych. Masz w szafie rzeczy, których już nie nosisz? Wystarczy zrobić kilka zdjęć, dodać prosty opis i wystawić na stronie. Sprzedaż czy wymiana używanych ubrań w Internecie jest niezwykle prosta i wygodna, dodatkowo ułatwiają to specjalne aplikacje, które można zainstalować na smartfonie. Do popularności tej metody przyczyniła się też moda w stylu Vintage. Na wspomnianych portalach można wyszukać prawdziwe perełki modowe, kolekcje już dawno wycofane z regularnej sprzedaży i dzięki temu tworzyć wyjątkowe i oryginalne stylizacje.

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji

Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.