5 trendów, które opanowały Fashion Week w Paryżu
Fashion Week to jedno z najpopularniejszych wydarzeń branży modowej, które każdego roku przyciąga rzesze miłośników mody mających szansę na obejrzenie najnowszych kolekcji najlepszych projektantów. Paryski Tydzień Mody miał miejsce od 25 września do 3 października i skupiał się na kolekcjach na sezon wiosna-lato 2024. Wśród zaprezentowanych trendów znalazły się m.in. nieoczywiste połączenia faktur czy upcycling materiałów.
Do czołówki miast, w których odbywa się Fashion Week, należą Nowy Jork, Mediolan, Londyn i Paryż. Wśród znanych osobistości, które pojawiły się na Paryskim Tygodniu Mody, nie zabrakło Zendayi, Penelope Cruz, Jareda Leto, jak i naszych rodzimych znanych nazwisk – Anny Lewandowskiej, Margaret czy tegorocznej Miss Polski, Angeliki Jurkowianiec. Które trendy gwiazdy będą mogły przenieść w nadchodzącym sezonie do mainstreamu?
Stylizacje monochromatyczne
W zaprezentowanych kolekcjach wiosna-lato powraca nieobecny od dłuższego czasu trend, czyli biele, beże i brązy. Propozycje projektantów na ciepłe miesiące z reguły zawierają wiele odcieni – od pasteli po energetyzujące neony. W najbliższym sezonie możemy jednak spodziewać się o wiele bardziej stonowanych barw, podczas gdy intensywne kolory zarezerwowane są raczej dla dodatków.
Świetnie sprawdzą się więc proste stylizacje w postaci np. długiego, białego trencza z pojedynczym dodatkiem w postaci neonowej torebki lub chustki. Możemy też postawić na luźne sukienki oversize w barwach ziemi i zestawić je z kontrastującą biżuterią.
– Na paryskim Fashion Weeku zachwyciły mnie stylizacje minimalistyczne, m.in. sukienki maxi i midi zaprezentowane na pokazach największych domów mody. Mocno zainspirowały mnie, widoczne chociażby w kolekcji Gucci, odcienie bordo i ich połączenia ze stonowanymi barwami, takimi jak szarość. Bardzo chętnie przeniosę te trendy do swojej szafy – mówi Angelika Jurkowianiec, tegoroczna Miss Polski i ambasadorka marki Laurastar, którą modelka reprezentowała na Paryskim Tygodniu Mody.
Nietypowe połączenia tekstur
Wyraźnie widoczny w kolekcjach wielu projektantów jest trend stawiający na odważne, buntownicze stylizacje, m.in. dzięki zastosowaniu nieoczywistych materiałów i ich połączeń. Cel? Oddanie ducha nowoczesnej mody, przekraczanie granic i statusu quo, brak limitów. W tę stronę zdecydował się pójść ze swoją najnowszą kolekcją Dior, jednak nie jest on odosobniony.
Na wybiegach Paryskiego Tygodnia Mody mogliśmy więc zaobserwować stylizacje obfitujące w pióra, koraliki, cekiny zestawione z kolorowymi, gładkimi materiałami czy geometrycznymi printami, jak również metaliczne odcienie złota i srebra.
Kontra wobec buntowników – prostota i naturalność
Jak to ma często miejsce w modzie, podąża ona w kierunku dwóch skrajności. Z jednej strony mamy więc nietypowe, czasem zaskakujące połączenia i przełamanie znanych barier. Z drugiej – proste kroje i naturalne tkaniny. Taką właśnie kolekcję zaprezentował dom mody Saint Laurent.
Powracają więc naturalne tkaniny, jak bawełna i len, a także ponadczasowe motywy, np. styl safari i odcienie ziemi. Stylistyka ta powróciła jednak nie tylko w kontekście kurtek czy kombinezonów, ale również sukienek, spódnic i innych części garderoby. Jak widać, zarówno buntownicze, jak i spokojne charaktery znajdą w wiosennych kolekcjach ubrania idealnie oddające ich usposobienie.
Upcycling jest w modzie!
Ważnym elementem, ku któremu skłania się coraz więcej domów mody, jest nie warstwa wizualna, ale także to, co się za nią kryje — sposób wytwarzania ubrań. Pionierem w tej kwestii jest Kevin Germanier, szwajcarski projektant z zamiłowaniem do detali oraz ambicją stworzenia bardziej ekologicznego świata. Na czerwony dywan ubiera on m.in. Tracee Ellis Ross, Kristen Stewart, Taylor Swift i Björk. Projektant propaguje zrównoważone podejście do mody i zasadę zero waste, zgodnie z którą stara się niczego nie marnować. W swoich kolekcjach wykorzystuje m.in. końcówki materiałów i odrzucone przez inne marki kryształki.
Poza ponownym wykorzystaniem materiałów nie bez znaczenia pozostaje dla Germaniera także jakość ubrań – to właśnie wybierając dobre gatunkowo materiały oraz odpowiednio o nie dbając, możemy sprawić, że zawartość naszej garderoby będzie w świetnym stanie przez całe lata. Między innymi z tego powodu projektant współpracuje z marką Laurastar, z którą łączy go nie tylko szwajcarskie pochodzenie, ale również wspólne wartości: miłość do piękna, dbałość o szczegóły i ekologię. Projektant – nie tylko podczas swoich pokazów – korzysta z systemów do prasowania wykorzystujących suchą parę, które są wizytówką szwajcarskiego producenta.
– Uważam, że zrównoważona moda to kierunek, w którym powinni podążać wszyscy projektanci. Maksymalne wykorzystywanie materiałów, ich recycling i upcycling to świadomy i odpowiedzialny ruch, a kolekcja Kevina Germaniera jest dowodem na to, że nie ma tutaj mowy o utracie jakości czy wartości wizualnej. Bardzo kibicuję młodym projektantom, którzy tworzą w zgodzie ze swoimi wartościami – twierdzi Angelika Jurkowianiec, ambasadorka marki Laurastar na Tygodniu Mody w Paryżu.
Męskie czy damskie?
Ubrania unisex wciąż pozostają w modzie, na co wpływ ma z pewnością obecność obszernych, prostych krojów. Artyści, tacy jak Lucie i Luke Meier, bawią się archetypami kobiecymi i męskimi, łącząc ze sobą elementy tradycyjnie przypisane do obu płci. Stąd też bierze się często prosta forma ubrań, ale i różnorodność kolorów.
Jak widać, kolekcje na wiosnę i lato 2024, poza świetną estetyką, dają nam możliwość stworzenia unikalnych i niepowtarzalnych i idealnie do nas dopasowanych stylizacji. Znane trendy powracają w uwspółcześnionych wydaniach, oferując każdemu możliwość indywidualnej ekspresji.
O Laurastar
Przez ostatnie 40 lat marka Laurastar nieprzerwanie dążyła do innowacji, opracowując produkty oparte na wykorzystaniu pary. Doświadczenie szwajcarskiej grupy w tej dziedzinie obejmuje szeroki zakres – od prasowania i pielęgnacji tkanin po higieniczne systemy parowe mające na celu ochronę użytkowników i ich bliskich. Siedziba firmy znajduje się w Szwajcarii, a wraz ze spółkami zależnymi w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii i na Węgrzech zatrudnia około 250 pracowników. Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://www.laurastar.pl
![Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_896805807,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
![Zima w stylu Black & White z Lee Cooper](/files/_uploaded/glownekonf_2057791647,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
![Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper](/files/_uploaded/glownekonf_1530621354,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/olbrychski-urodziny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
Daniel Olbrychski uznawany jest za jednego z najwybitniejszych aktorów filmowych i teatralnych swojego pokolenia. W dorobku ma wiele znakomitych ról i już od dawna mógłby odcinać kupony od sławy, ale jak podkreśla – nie zamierza rezygnować z pracy. Z przyjemnością przyjmuje kolejne propozycje zawodowe i mierzy się z nowymi rolami, bo dzięki takiej aktywności nie czuje upływającego czasu. Za trzy tygodnie artysta będzie świętował okrągłe urodziny.
Edukacja
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
![](/files/1922771799/edukacja-stem-foto,w_133,_small.jpg)
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
![](/files/1922771799/spoleczenstwo-goz-foto-4,w_133,_small.jpg)
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.