Komunikaty PR

CZY FARTUCH MEDYCZNY TO OBOWIĄZKOWY ELEMENT STROJU?

2022-12-07  |  15:00
Biuro prasowe

W Wielkiej Brytanii lekarze przestali nosić fartuchy, gdyż według nich są one siedliskiem wielu bakterii. Jednak to samo możemy powiedzieć o telefonach, przyciskach w windach i innych przedmiotach często używanych przez lekarzy. Dlatego kontrowersje wokół białego fartucha nie spowodowały lawiny chowania kitli do szaf, a uniform ten wciąż wzbudza szacunek i respekt wśród pacjentów. Jaka jest zatem jego funkcja w obecnych czasach?

Niektóre zawody wymagają określonej prezencji i narzucają sprecyzowany wzorzec ubioru. Takim zawodem jest właśnie zawód medyka. Szeroko obejmująca profesja medyczna nie bez przyczyny narzuca konkretne ramy stroju służbowego. To właśnie fartuch stanowi podstawę interpersonalnej komunikacji. Wygląd lekarza jest niezwykle istotny podczas kontaktu z pacjentem, a jego jakość, krój i schludność świadczą o kulturze osobistej i profesjonalizmie, z jakim podchodzi pracownik kadry medycznej do pacjenta i klienta.

Kitel medyczny co do zasady to lekki, przeważnie płócienny fartuch przypominający krojem płaszcz. Obecnie nie ma on chronić medyka przed bakteriami, ponieważ w takim przypadku należałoby go wymieniać co kilka godzin. Kitel ma przede wszystkim ochraniać odzież prywatną od zabrudzeń powstałych przy pracy z pacjentem. Dodatkowo powinien wskazywać na wykonywany zawód i wybraną specjalizację. Jednak jego najważniejszą funkcją są kwestie wizerunkowe oraz interpersonalne. Niezależnie od wyboru kroju i koloru fartucha, ma on stanowić fundamentalny element autoprezentacji medyka i wzbudzać szacunek wśród pacjentów i klientów.

- Wizerunek personelu ma kluczowe znaczenie przy odbiorze całej placówki medycznej. Wywołane pierwsze wrażenie i pierwszy bezpośredni kontakt często rzutuje na dalszą relację między lekarzem a pacjentem. Warto zatem zastanowić się, co składa się na wizerunek medyka i jakie znaczenie mają poszczególne aspekty. Wysoka kultura osobista, przyjemna aparycja, zaangażowanie w pracę oraz wiedza i doświadczenie to nie wszystko, na co zwracają podświadomie uwagę pacjenci i klienci danej placówki. Autoprezentacja to nie tylko osobowość i wiedza merytoryczna lekarza, to również ogólna prezencja wywołana odpowiednim ubiorem. Symbolem i znakiem rozpoznawczym każdego medyka jest właśnie jego fartuch. Schludny i zadbany kitel to coś więcej niż ładnie zaprezentowany strój służbowy. To element budowania relacji między pracownikiem a pacjentem. Odpowiedni wizerunek i spełnione wszystkie powyższe elementy sprawiają, że pacjenci chętniej wracają i pozytywnie wspominają wizyty w gabinetach – mówi Marlena Stielow, właścicielka ekskluzywnych kitli Bonkitel.

Odpowiedni i zadbany fartuch jest niezwykle ważnym aspektem całego wizerunku medyka. Strój służbowy jest wręcz niezbędny do powstania relacji pełnej zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Pacjenci widząc dobrze prezentującego się lekarza, nieświadomie czują respekt i szacunek wobec specjalisty. Co więcej, potrafią przed takim medykiem się otworzyć i w pełni mu zaufać. Dobrze dobrany kitel podnosi niekiedy kompetencje, ułatwia komunikację z pacjentem oraz stanowi niewerbalne narzędzie do tworzenia terapeutycznej relacji lekarz - pacjent. Gwarancja wysokiej jakości usług i profesjonalnego podejścia do klientów zaczyna się właśnie w szatni, gdzie medycy ubierają stroje służbowe i nakładają na prywatną odzież wysokiej klasy kitel.

- W Indiach lekarz w białym fartuchu wciąż oznacza niepodważalny autorytet. Podświadomie każdy z nas widząc medyka w profesjonalnym, schludnym kitlu nabiera większego zaufania do jego porad i diagnozy. Dlatego tak ważne jest to, jak wygląda nasz uniform. Czy nie jest pognieciony, brudny, czy nie odpada mu guzik. W każdej profesji pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Warto wybrać fartuch z dobrego materiału, który nawet po kilku godzinach będzie prezentował się dobrze, który łatwo się pierze oraz jest dopasowany do naszej sylwetki – dodaje ekspertka.

 

 

Bonkitel: polska marka ekskluzywnych kitli skierowanych do branży medycznej, farmaceutycznej oraz kosmetologicznej. Ponadczasowy design, włoski materiał oraz idealnie dopracowane dodatki tworzą w całości unikatowy, jedyny w swoim rodzaju produkt spełniający oczekiwania najbardziej wymagających profesjonalistów. Strona: www.bonkitel.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Moda Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji Biuro prasowe
2024-12-23 | 12:00

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji

Wybór między okularami a soczewkami na sylwestra zależy od kilku czynników, takich jak komfort, styl  i okoliczności.  Jeśli planujemy przetańczyć całą noc,
Moda Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
2024-12-19 | 12:10

Zima w stylu Black & White z Lee Cooper

Buty bardzo Black W tym sezonie warto mieć w szafie czarne botki z rockowym, grunge’owym lub wojskowym sznytem. Można je zestawiać zarówno z jeansami i oversize’ową
Moda Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
2024-12-19 | 12:10

Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper

Zimowe buty z futerkiem wkraczają na salony, a raczej na utwardzone ścieżki i miejskie chodniki. Czasy, kiedy śniegowce nosiło się tylko na stokach, a trapery jedynie na szlakach, odeszły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.