Dynamiczny wzrost polskiego rynku odzieżowego na tle Europy
Infomedia Group Sp. z o.o.
ul. Fredry 6
30-605 Kraków
kkucia|markethub.pl| |kkucia|markethub.pl
+48 503666166
https://markethub.pl/
Rynek odzieżowy w Europie kontynuuje swój wzrost, z prognozowaną wartością 486,9 mld USD w 2024 roku i roczną stopą wzrostu na poziomie 2,06% (CAGR 2024-2028). Największym segmentem według klientów jest odzież damska, której wolumen ma wynieść 264,3 mld USD. Jak wygląda sytuacja na rynku polskim?
Polski rynek odzieżowy — prężny rozwój
Polski rynek odzieżowy wyróżnia się na tle Europy Środkowej i Wschodniej swoją wielkością i dynamicznym rozwojem. Przychody na rynku odzieży w Polsce szacowane są na 15,51 mld USD w 2024 roku, a roczna stopa wzrostu wynosi 4,73% (CAGR 2024-2028). Odzież damska pozostaje dominującym segmentem, z prognozowaną wartością 8,28 mld USD. Średnie wydatki na odzież na osobę w Polsce w 2024 roku wyniosą 385,7 USD, a przeciętna liczba ubrań zakupionych przez Polaków wyniesie 32,7 sztuki.
Mimo rosnącej popularności zakupów online, Polacy nadal preferują sklepy stacjonarne (87,2% rynku). Zakupy przez Internet stanowiły 12,8% rynku w 2023 roku.
Ekspansja eksportowa
W 2022 roku eksport odzieży z krajów UE wyniósł 140,2 mld euro, z czego 72% trafiło do innych krajów UE. Polska, będąca jednym z największych eksporterów, zanotowała średni roczny wzrost eksportu o 16,2%. stając się kluczowym centrum dystrybucji odzieży, szczególnie do krajów Europy Wschodniej.
Rynek odzieży z drugiej ręki
Świadomość ekologiczna i trend zrównoważonej mody przyczyniły się do gwałtownego wzrostu rynku odzieży z drugiej ręki. Co ciekawe, osoby o wysokich dochodach najczęściej sięgają po używane ubrania – 38% z nich wybiera ten sposób zakupów. Wśród osób o niskich dochodach odsetek ten wynosi 26,9%. Kobiety dominują w segmencie odzieży z drugiej ręki, stanowiąc 70,3% wszystkich konsumentów. Najwięcej zwolenników tego trendu znajduje się w grupach wiekowych 25-34 lata (31,4%) oraz 35-44 lata (29%). Rosnąca świadomość konsumentów wpływa na wzrost udziału odzieży z drugiej ręki w rynku, który ma osiągnąć 9,3% do 2027 roku.
Podsumowanie
Polski rynek odzieżowy rośnie dynamicznie, stając się jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowej i Wschodniej. Zrównoważony rozwój, rosnąca świadomość ekologiczna oraz dynamiczny wzrost eksportu sprawiają, że Polska odgrywa coraz większą rolę na europejskim rynku odzieżowym. W miarę jak konsumenci coraz bardziej cenią sobie unikalność i ekologiczną wartość ubrań, rynek odzieży z drugiej ręki również przeżywa swój złoty okres, wpływając na cały sektor modowy.
O MarketHub: Założona w 2006 roku firma MarketHub specjalizuje się w dostarczaniu zaawansowanych analiz rynkowych, wspierając dynamiczny rozwój przedsiębiorstw. Z sukcesem zrealizowali ponad 800 projektów, często angażując się w badania specjalistyczne, niszowe lub wyjątkowo skomplikowane, dla szerokiego spektrum branż. Ich usługi cieszą się uznaniem przede wszystkim wśród małych i średnich przedsiębiorstw z Polski oraz międzynarodowych rynków.
![Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_896805807,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
![Zima w stylu Black & White z Lee Cooper](/files/_uploaded/glownekonf_2057791647,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
![Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper](/files/_uploaded/glownekonf_1530621354,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/olbrychski-urodziny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
Daniel Olbrychski uznawany jest za jednego z najwybitniejszych aktorów filmowych i teatralnych swojego pokolenia. W dorobku ma wiele znakomitych ról i już od dawna mógłby odcinać kupony od sławy, ale jak podkreśla – nie zamierza rezygnować z pracy. Z przyjemnością przyjmuje kolejne propozycje zawodowe i mierzy się z nowymi rolami, bo dzięki takiej aktywności nie czuje upływającego czasu. Za trzy tygodnie artysta będzie świętował okrągłe urodziny.
Edukacja
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
![](/files/1922771799/edukacja-stem-foto,w_133,_small.jpg)
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
![](/files/1922771799/spoleczenstwo-goz-foto-4,w_133,_small.jpg)
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.