Elegancka pepitka w codziennych stylizacjach
Kurza stopka, kopnięta kratka, psi ząb – pepitka ma wiele nazw, ale niezmiennie kojarzy się z elegancją, choć sprawdza się zarówno w formalnych, jak i casualowych stylizacjach. Dla kogo jest pepitka? Na jakie okazje się nadaje? Jak ją stylizować? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości.
Źródła podają różne informacje na temat tego, skąd wzięła się pepitka. Jedne datują ją już na III, inne XVI i XVIII wiek i kojarzą ją z meblarstwem, a nie ubraniami… Jednak wszystkie łączą ją z jedną postacią – Coco Chanel, która zapoczątkowała modę na ten wzór w połowie XX wieku – wszyscy kojarzą jej słynne pudełkowe żakiety i krótkie spódnice w pepitkę.
Pepitka – gdzie ją założyć?
Od ubiegłego wieku ten geometryczny, charakterystyczny wzór zyskał miano ponadczasowego i na dobre zadomowił się w modzie, zwłaszcza tej formalnej i eleganckiej.
Jednak, jak zauważa stylistka związana z marką KiK: - w ostatnich latach pepitka coraz powszechniej pojawia się jednak na bardziej casualowych ubraniach, a nawet dodatkach. Dzięki temu w sklepach – zwłaszcza w kolekcjach na wiosnę i jesień – możemy przebierać w fasonach i akcesoriach wyróżniających się tym wzorem. Płaszcze i żakiety w pepitkę to klasyk, jednak bez problemu znajdziemy też spódnice, sukienki i spodnie, a nawet sweterki, legginsy czy buty, torebki, chusty i apaszki w ten biało-czarny deseń.
Ba, współczesna pepitka nierzadko wcale nie jest czarno-biała, choć to klasyczne połączenie kolorystyczne dla tego wzoru.
– Dziś bywa też zielona, niebieska, czerwona, różowa, pomarańczowa czy fioletowa, ale też beżowa, brązowa i mniej kontrastowa. Słowem – każda kobieta znajdzie coś dla siebie, bo zarówno popularne sieci sklepów odzieżowych, jak i projektanci haute couture (poza Chanel np. Dior czy Alexander McQueen) regularnie oferują ubrania i dodatki w pepitkę – podsumowuje ekspertka.
Z czym ją nosić?
Pepitka to już klasyka, która nigdy nie wyjdzie z mody. Jest przy tym bardzo wyrazistym wzorem, przez co jej stylizacja nie jest tak prosta, jak w przypadku innych klasyków, np. białej koszuli czy małej czarnej. O czym pamiętać, wybierając ubrania i dodatki w pepitkę? Stylistka związana z siecią sklepów KiK wypunktowała kilka zasad. Oto one:
- Proste fasony świetnie współgrają z pepitką w myśl zasady „co za dużo, to niezdrowo”. Spodnie cygaretki lub o rozszerzanym kroju, ołówkowe spódnice, proste „biurowe” sukienki z długim i krótkim rękawem, sweterki z golfem to kroje, na których pepitka wygląda świetnie.
- Sztywne materiały są wprost stworzone dla tego deseniu – to geometryczny wzór, który doskonale prezentuje się na większych powierzchniach. Stąd m.in. taka popularność płaszczy, żakietów i prostych spódnic w pepitkę.
- Pepitka nie potrzebuje wielu dodatków, by błyszczeć. Odrobina złotej albo srebrnej biżuterii, czerwone usta i/lub paznokcie to świetne dopełnienie stonowanego, ale wyróżniającego się elegancją looku z pepitką w roli głównej.
- Jeśli nie chcemy, by było nas widać z daleka, wybierzmy jeden element garderoby w pepitkę, reszta niech będzie stonowana kolorystycznie. Np. do cygaretek w pepitkę włóżmy białą koszulę lub bluzkę, pod żakiet w kurzą stopkę sukienkę w jednolitym, stonowanym kolorze itd.
- Dzięki temu, że pepitka to naprawdę wyrazisty, geometryczny, „mocny” wzór, świetnie sprawdza się też w modzie „korekcyjnej”. Tak nazywam stylizacje, które mają za zadanie optycznie poprawić proporcje naszej sylwetki – mówi stylistka i wylicza: - I tak „klepsydry” będą świetnie wyglądać w taliowanych sukienkach i ołówkowych spódnicach w pepitkę, które świetnie podkreślą wąską talię. „Jabłka” powinny wypróbować spodnie w pepitkę z wysokim stanem i prostymi nogawkami, a także taliowane płaszcze w ten wzór. Dla „gruszek” strzałem w dziesiątkę może okazać się żakiet o pudełkowym kroju z wyraźnie zaznaczonymi, szerszymi ramionami. „Prostokątom” natomiast iluzję bardziej wciętej talii i szerszych bioder może pomóc stworzyć koszula lub sukienka w pepitkę z paskiem zapiętym w talii.
Stosując się do tych prostych zasad, w ubraniach z motywem pepitki będziemy wyglądać elegancko i z klasą zarówno podczas specjalnych okazji, jak i na co dzień – w pracy czy na spacerze. Ważne jest, aby eksperymentować, próbować różnych stylizacji i znaleźć takie, które najlepiej pasują do indywidualnego gustu i figury.

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji

Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.