emocJA w modzie i fotografii – wernisaż fotograficzny w ramach CFW
10 niezwykłych modeli, 10 fotografów, 10 projektantów mody i jedna wspólna inicjatywa: projekt „emocJA”. Wernisaż i wystawa fotografii zorganizowane w ramach Cracow Fashion Week 2024 z inicjatywy Leonardo Hotels i Krakowskich Szkół Artystycznych będą częścią celebracji 30-lecia istnienia KSA. Przede wszystkim jednak wesprą projekt „The Presja”, realizowany przez Fundację Z Wyboru.
Pod nazwą „emocJA” kryje się wyjątkowy, autorski projekt zorganizowany w ramach Cracow Fashion Week 2024 przez Leonardo Hotels i Krakowskie Szkoły Artystyczne. Sztuka, moda, fotografia i społeczne zaangażowanie to jego cztery filary.
– Mając na uwadze cały skomplikowany proces realizacji projektu, stwierdzam, że nie mógłby on mieć lepszej nazwy i celu. Osoba na zdjęciu jest przez nas widziana w zewnętrznej pozie, w zewnętrznym ubraniu, makijażu i określonej sytuacji. Wszystko, co ważne – czyli wszystkie emocje, które jej towarzyszą, kryją się wewnątrz. Kunszt fotografa może je wspaniale podkreślić, ale to od widza zależy, czy zechce zadać sobie trud ich odkrycia – mówi Iwona Furtek, Cluster Poland Marketing Manager w Leonardo Hotels. – Mam szczerą nadzieję, że udało nam się wyraźnie pokazać ten aspekt i właśnie w tym kierunku poprowadzić widzów stworzonej przez nas wystawy.
Moda i sztuka
Modelki i modele wystąpili w strojach zaprojektowanych przez 10 projektantów mody – absolwentek i absolwentów słynnej Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru: Patrycję Segedyn, Annę Nowak-Curyło, Artura Rybę, Laurę Filip i innych. Stroje wybrane przez projektantów pochodzą zarówno z kolekcji pokazowych, jak i sprzedażowych. Cechuje je różnorodny styl, fason, faktura i przeznaczenie, które nadają każdej z dziesięciu stylizacji wyjątkowej oryginalności.
– Projekt „emocJA” to pewnego rodzaju podróż przez lata obecności i działania Krakowskich Szkół Artystycznych w Krakowie. W ciągu 30 lat wypuściliśmy w świat tysiące wspaniałych projektantów mody, fotografów, choreografów, designerów. Uczymy ich nie tylko „sztuki”, ale dodajemy skrzydeł i rozwijamy wyobraźnię. Nie miałam chwili wątpliwości, że zaproponowany nam przez Leonardo Hotels projekt i wspólnie przez nas zrealizowany stanie na wysokości zadania – mówi Joanna Gaweł, Dyrektor Krakowskich Szkół Artystycznych.
Wsparcie pełne stylu
10 modeli to osoby związane z Krakowem, aktywne na polu sztuki, mediów, biznesu i w różny sposób kreujące obraz miasta. Co ważne – nikt z nich nie jest profesjonalnym modelem, a decyzję o udziale podjęli ze względu na cel charytatywny – wsparcie działań Fundacji z Wyboru i projektu “The Presja”.
– Misją „The Presji” jest dawanie ludziom ulgi psychicznej w świecie presji. Każda osoba dotknięta problemem natury psychologicznej zasługuje na pomoc. Aby udzielić fachowego, indywidualnego wsparcia zawsze najpierw staramy się odkryć prawdziwe emocje i prawdziwe „JA” każdej osoby oraz dostrzec to, co dzieje się pod jej zewnętrzną „pozą”. Myślę, że projekt „emocJA” w tym kontekście bardzo dobrze oddaje naturę naszych starań – komentuje Wojciech Wychowaniec, Wiceprezes Fundacji z Wyboru, koordynator projektu The Presja. Jak dodaje: – Depresja jest zaburzeniem, które można rozpoznać po pojawieniu się tak zwanych „3 bez”: bezradności, bezsilności i beznadziei. Kreatywność i twórczość to w pewnym sensie postawa odwrotna do 3 depresyjnych „bez”. Dlatego zawsze cieszy nas, gdy możemy wspierać osoby cierpiące na depresję, promując przy tym projekty artystyczne. Co więcej, sama sztuka może mieć aspekt terapeutyczny, gdyż człowiek zyskuje sprawczość i może realnie wpływać na rzeczywistość, właśnie poprzez proces twórczy.
Sztuka w obiektywie
Każda ze stających przed obiektywem osób sfotografowana została przez innego artystę związanego ze Szkołą Kreatywnej Fotografii. Dzięki temu powstało 10 unikalnych zdjęć, podkreślających indywidualny charakter każdego z autorów. Za obiektywem stanęli: Stella Debreova, Piotr Kuliga, Monika Krzyżowska, Iwona Wincławska, Martyna Reidych, Anna Siembab, Nargiz Gasimli, Anna Machaj, Karolina Gołba, Szymon Terliński.
Nad stylizacją sesji z ramienia KSA czuwała Magdalena Kęskiewicz, której wizja doskonale wpasowała się w ideę projektu. – Moda to nie tylko ubranie czy makijaż, ale przede wszystkim człowiek, jego indywidualność i charakter. Moda jest świetnym narzędziem do wyrażania siebie, dlatego bardzo spodobał mi się pomysł połączenia osób z pozornie różnych światów. Z jednej strony mamy modeli – ludzi związanych z szeroko pojętym biznesem, bardzo konkretnych, o sprecyzowanym, indywidualnym guście, a z drugiej nasi awangardowych projektantów i fotografów z pełną wolnością twórczą. Musiało wyjść z tego coś wyjątkowego i bardzo dobrego. Byłam pod ogromnym wrażeniem, jak wspólnie budowaliśmy ten projekt i ile każdy z nas wniósł od siebie – mówi Magdalena Kęskiewicz.
Pomoc pełna emocji
W jaki sposób wesprzeć walkę z depresją? Wpłacając dowolną kwotę na specjalnie zorganizowaną w tym celu zbiórkę dostępną pod linkiem: https://zrzutka.pl/xk4cb6

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Anna Dec: Często zapominamy, że poza ekranami telefonów jest prawdziwe życie i wartościowi ludzie. Bądźmy blisko nich i komunikujmy się najprościej, jak tylko się da
Prezenterka przyznaje, że w naszym społeczeństwie można zauważyć coraz większe bariery komunikacyjne, dlatego stoimy przed niezwykle trudnym wyzwaniem zachowania równowagi między korzystaniem z nowoczesnych mediów a pielęgnowaniem relacji osobistych. Aby jednak zobaczyć drugiego człowieka, czegoś się od niego nauczyć czy zainspirować jego życiem, przede wszystkim trzeba wyjrzeć zza szklanych ekranów swoich telefonów. Anna Dec zauważa też, że w dzisiejszych czasach coraz rzadziej rozmawiamy ze sobą w realnym świecie, a zbyt często poprzez różnego rodzaju komunikatory.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Prawo
Adaptacje poddaszy bez odpowiednich zabezpieczeń to realne zagrożenie pożarowe. Eksperci apelują o lepsze egzekwowanie przepisów

Z danych Państwowej Straży Pożarnej wynika, że w okresie od 1 stycznia do 13 lipca 2025 roku doszło do blisko 77 tys. pożarów. Ponad 17 tys. wybuchło w budynkach mieszkalnych, co jest nieco wyższym wynikiem niż rok temu. Ogień zbyt łatwo rozprzestrzenia się przez nieodpowiednio zabezpieczone kanały wentylacyjne i trasy kablowe. Źródłem problemów są także zaadaptowane poddasza bez zabezpieczeń przeciwpożarowych czy dachy z instalacjami fotowoltaicznymi.