KAROLINA PIENIĄŻEK ZE ZŁOTĄ NITKĄ ÓSMA EDYCJA ŁÓDŹ YOUNG FASHION DOBIEGŁA KOŃCA
Wyobraźnia, emocje i absolutna swoboda w posługiwaniu się językiem projektowania – tak jurorzy prestiżowego konkursu „Złota Nitka” określają „UNIVERSUM 22”, kolekcję, która zwycięstwo i nagrodę 30 tysięcy złotych przyniosła Karolinie Pieniążek. Uroczysta i emocjonująca gala finałowa oraz pokaz specjalny najnowszej kolekcji Gosi Baczyńskiej zakończyły ósmą edycję Łódź Young Fashion.
O statuetkę Złotej Nitki i nagrodę pieniężną w wysokości 30 000 złotych walczyło w tym roku dwunastu finalistów, wybranych z ponad stu nadesłanych zgłoszeń. Bartosz Borowski, Alex Hayel, Rafał Klacza, Zuzanna Kordiukiewicz, Marlena Krawczyk, Marta Kuropatwińska, Oliwia Matlak, Zuzanna Olszewska, Karolina Pieniążek, Adrian Rusowicz, Maciej Stańczak i Weronika Surdacka zaprezentowali swoje kolekcje w Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP podczas widowiskowego pokazu konkursowego, reżyserowanego przez Waldka Szymkowiaka.
– Złota Nitka od 30 lat kreuje scenę mody w Polsce i co roku nagradza niezwykle utalentowanych projektantów, którzy mogą zrewolucjonizować światowe wybiegi, stąd tak ogromne zainteresowanie konkursem – podkreśla Katarzyna Wróblewska, dyrektor artystyczna Łódź Young Fashion, w ramach którego Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi organizuje konkurs.
Finałowe kolekcje wybrało jury w składzie: Prezydent Miasta Łodzi – Hanna Zdanowska, dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. uczelni – Prorektor ds. rozwoju i współpracy ASP w Łodzi, projektantka mody – Gosia Baczyńska, reżyserka pokazów mody – Kasia Sokołowska, dyrektor kreatywna Viva!Moda – Agnieszka Ścibior, projektanci mody tworzący duet MMC Studio – Ilona Majer oraz Rafał Michalak, szef działu mody magazynu „Elle” – Marcin Świderek, laureat Złotej Nitki 2023 – Tomasz Umbras, laureatka Łódź Young Fashion 2018 – Laima Jurca, artistic director w LPP S.A. – Karolina Czajkowska. Ostateczną decyzję jury podjęło w czasie finałowego pokazu. Jego zdaniem najlepsza była kolekcja „UNIVERSUM 22” autorstwa Karoliny Pieniążek.
– Obrady jury zawsze są burzliwe, ale w tym roku zdarzyła się rzecz wspaniała – poziom był absolutnie wysoki. Oglądanie gali, prób generalnych i samych kolekcji było dla nas wszystkich ogromną przyjemnością – relacjonuje Kasia Sokołowska, przewodnicząca jury i dodaje, że to wyobraźnia, wizja, emocje i absolutna swoboda w posługiwaniu się językiem projektowania na wielu poziomach – znaczeniowym, projektowym, ubraniowym i akcesoryjnym, czyli całościowe, kompletne myślenie o kolekcji zadecydowały o wyborze zwycięzcy.
Karolina Pieniążek swoją kolekcją zaprasza do świata opartego na wspomnieniach i wizjach sennych. Tytułowe „UNIVERSUM 22” to azyl i dom z dzieciństwa. Projekt łączy ubiór z rzeźbiarskimi surrealistycznymi formami, torbami oraz autorską biżuterią. Materiały, w większości z drugiej ręki lub znalezione w rodzinnym domu, podkreślają symbolikę kolekcji.
Ze względu na bardzo wysoki poziom konkursu jurorzy zdecydowali się również przyznać wyróżnienie honorowe, które trafiło do Bartosza Borowskiego za kolekcję „RECOVERY”.
Oprócz jury, swoje nagrody przyznali również partnerzy wydarzenia:
· Wyróżnienie firmy Ferrero, właściciela marki Duplo: Marlena Krawczyk, kolekcja „PAMIĘTAM”
· Nagroda specjalna LPP: Maciej Stańczak, kolekcja „AUTHORITY”;
· Nagroda specjalna magazynu ELLE: Bartosz Borowski, kolekcja „recovery”;
· Nagroda specjalna FashionBiznes: Karolina Pieniążek, kolekcja „UNIVERSUM 22”;
· Nagroda specjalna MIUMAG: Marta Kuropatwińska, kolekcja „ERRARE”;
· Nagroda specjalna LAMODE.INFO: Rafał Klacza, kolekcja „Secrets of Souls.
Widowiskowej prezentacji finałowych kolekcji towarzyszył też gościnny pokaz specjalny Gosi Baczyńskiej. Projektantka zaprezentowała najnowszą kolekcję haute couture zatytułowaną THE EARTH THE WORLD, będącą zaproszeniem do refleksji nad człowiekiem, wszechświatem, materią oraz wpływem cywilizacji na ziemię.
Gala finałowa konkursu „Złota Nitka” zakończyła tegoroczną, ósmą, edycję Łódź Young Fashion, której organizatorami są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu, partnerem głównym jest Miasto Łódź, a partnerami wydarzenia – Łódzkie Centrum Wydarzeń i Urząd Marszałkowski w Łodzi.
W jego ramach odbyły się też dwa inne konkursy. Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru łódzkiej ASP przyniosła nagrodę główną Oliwii Wawrzyniak za kolekcję „My Alice”. Z kolei w konkursie w ramach Fashion Film Festival tryumfowała Barbara Iwańczyk z filmem „House of Alba”, nagrodę specjalną firmy Natural przyznano Idze Bujarkiewicz za film „Strangers”, a Solar Vlaar otrzymała wyróżnienie honorowe od jury za produkcję „The Loop”.

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji

Zima w stylu Black & White z Lee Cooper

Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.