KAROLINA PIENIĄŻEK ZE ZŁOTĄ NITKĄ ÓSMA EDYCJA ŁÓDŹ YOUNG FASHION DOBIEGŁA KOŃCA
Wyobraźnia, emocje i absolutna swoboda w posługiwaniu się językiem projektowania – tak jurorzy prestiżowego konkursu „Złota Nitka” określają „UNIVERSUM 22”, kolekcję, która zwycięstwo i nagrodę 30 tysięcy złotych przyniosła Karolinie Pieniążek. Uroczysta i emocjonująca gala finałowa oraz pokaz specjalny najnowszej kolekcji Gosi Baczyńskiej zakończyły ósmą edycję Łódź Young Fashion.
O statuetkę Złotej Nitki i nagrodę pieniężną w wysokości 30 000 złotych walczyło w tym roku dwunastu finalistów, wybranych z ponad stu nadesłanych zgłoszeń. Bartosz Borowski, Alex Hayel, Rafał Klacza, Zuzanna Kordiukiewicz, Marlena Krawczyk, Marta Kuropatwińska, Oliwia Matlak, Zuzanna Olszewska, Karolina Pieniążek, Adrian Rusowicz, Maciej Stańczak i Weronika Surdacka zaprezentowali swoje kolekcje w Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP podczas widowiskowego pokazu konkursowego, reżyserowanego przez Waldka Szymkowiaka.
– Złota Nitka od 30 lat kreuje scenę mody w Polsce i co roku nagradza niezwykle utalentowanych projektantów, którzy mogą zrewolucjonizować światowe wybiegi, stąd tak ogromne zainteresowanie konkursem – podkreśla Katarzyna Wróblewska, dyrektor artystyczna Łódź Young Fashion, w ramach którego Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi organizuje konkurs.
Finałowe kolekcje wybrało jury w składzie: Prezydent Miasta Łodzi – Hanna Zdanowska, dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. uczelni – Prorektor ds. rozwoju i współpracy ASP w Łodzi, projektantka mody – Gosia Baczyńska, reżyserka pokazów mody – Kasia Sokołowska, dyrektor kreatywna Viva!Moda – Agnieszka Ścibior, projektanci mody tworzący duet MMC Studio – Ilona Majer oraz Rafał Michalak, szef działu mody magazynu „Elle” – Marcin Świderek, laureat Złotej Nitki 2023 – Tomasz Umbras, laureatka Łódź Young Fashion 2018 – Laima Jurca, artistic director w LPP S.A. – Karolina Czajkowska. Ostateczną decyzję jury podjęło w czasie finałowego pokazu. Jego zdaniem najlepsza była kolekcja „UNIVERSUM 22” autorstwa Karoliny Pieniążek.
– Obrady jury zawsze są burzliwe, ale w tym roku zdarzyła się rzecz wspaniała – poziom był absolutnie wysoki. Oglądanie gali, prób generalnych i samych kolekcji było dla nas wszystkich ogromną przyjemnością – relacjonuje Kasia Sokołowska, przewodnicząca jury i dodaje, że to wyobraźnia, wizja, emocje i absolutna swoboda w posługiwaniu się językiem projektowania na wielu poziomach – znaczeniowym, projektowym, ubraniowym i akcesoryjnym, czyli całościowe, kompletne myślenie o kolekcji zadecydowały o wyborze zwycięzcy.
Karolina Pieniążek swoją kolekcją zaprasza do świata opartego na wspomnieniach i wizjach sennych. Tytułowe „UNIVERSUM 22” to azyl i dom z dzieciństwa. Projekt łączy ubiór z rzeźbiarskimi surrealistycznymi formami, torbami oraz autorską biżuterią. Materiały, w większości z drugiej ręki lub znalezione w rodzinnym domu, podkreślają symbolikę kolekcji.
Ze względu na bardzo wysoki poziom konkursu jurorzy zdecydowali się również przyznać wyróżnienie honorowe, które trafiło do Bartosza Borowskiego za kolekcję „RECOVERY”.
Oprócz jury, swoje nagrody przyznali również partnerzy wydarzenia:
· Wyróżnienie firmy Ferrero, właściciela marki Duplo: Marlena Krawczyk, kolekcja „PAMIĘTAM”
· Nagroda specjalna LPP: Maciej Stańczak, kolekcja „AUTHORITY”;
· Nagroda specjalna magazynu ELLE: Bartosz Borowski, kolekcja „recovery”;
· Nagroda specjalna FashionBiznes: Karolina Pieniążek, kolekcja „UNIVERSUM 22”;
· Nagroda specjalna MIUMAG: Marta Kuropatwińska, kolekcja „ERRARE”;
· Nagroda specjalna LAMODE.INFO: Rafał Klacza, kolekcja „Secrets of Souls.
Widowiskowej prezentacji finałowych kolekcji towarzyszył też gościnny pokaz specjalny Gosi Baczyńskiej. Projektantka zaprezentowała najnowszą kolekcję haute couture zatytułowaną THE EARTH THE WORLD, będącą zaproszeniem do refleksji nad człowiekiem, wszechświatem, materią oraz wpływem cywilizacji na ziemię.
Gala finałowa konkursu „Złota Nitka” zakończyła tegoroczną, ósmą, edycję Łódź Young Fashion, której organizatorami są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu, partnerem głównym jest Miasto Łódź, a partnerami wydarzenia – Łódzkie Centrum Wydarzeń i Urząd Marszałkowski w Łodzi.
W jego ramach odbyły się też dwa inne konkursy. Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru łódzkiej ASP przyniosła nagrodę główną Oliwii Wawrzyniak za kolekcję „My Alice”. Z kolei w konkursie w ramach Fashion Film Festival tryumfowała Barbara Iwańczyk z filmem „House of Alba”, nagrodę specjalną firmy Natural przyznano Idze Bujarkiewicz za film „Strangers”, a Solar Vlaar otrzymała wyróżnienie honorowe od jury za produkcję „The Loop”.

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji

Zima w stylu Black & White z Lee Cooper

Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Marta Wiśniewska: Ludzie czekali na nowy kawałek takiej kolorowej Mandaryny. Jestem mądrzejsza i silniejsza niż kiedyś
Wokalistka zaznacza, że najnowszy singiel „Lecę” to swoiste nowe otwarcie nie tylko w jej karierze muzycznej, ale i w życiu osobistym. Z większą świadomością i bagażem cennych doświadczeń nie chce już teraz popełniać takich błędów jak kiedyś. Czuje, że ma w sobie dużo pozytywnej energii i siły do działania, dlatego zamierza jak najlepiej wykorzystać ten czas. Marta Wiśniewska podkreśla, że pozytywne komentarze utwierdzają ją w tym, że to, co robi, ma sens. Hejterami natomiast nie zamierza się przejmować.
Farmacja
Trwa kontrola szczepień dzieci. Rodzice uchylający się od tego obowiązku muszą się liczyć z karami

Kontrola kart uodpornienia, czyli kontrola szczepień przeciw 13 chorobom zakaźnym, rozpoczęła się 1 kwietnia. Główny Inspektor Sanitarny chce poznać szczegółowe statystyki szczepień dzieci w Polsce, od urodzenia do 19. roku życia. Rodzice, którzy uchylają się od tego obowiązku, muszą się liczyć z postępowaniami i karami.
Media i PR
Na X zaraz po przejęciu przez Elona Muska było znacząco więcej mowy nienawiści. To sprzeczne z jego obietnicami

Liczba anglojęzycznych wpisów zawierających mowę nienawiści na X (dawniej Twitter) przez kilka miesięcy po zakupie platformy przez Elona Muska była o ok. 50 proc. wyższa niż przed transakcją – wskazują badania naukowców z Kalifornii. Znacznie wzrosła też średnia liczba polubień takich wpisów – o 70 proc. Naukowcy przyznają, że nie są w stanie określić związku przyczynowo-skutkowego, ale wskazują, że statystyki stoją w sprzeczności z deklarowanymi zmianami na platformie przez jej nowego prezesa.