Niezbędne akcesorium czy stylowa ozdoba – jak Polacy patrzą na okulary?

Marta Łaczkowska
wOkularach.pl
ul. Podkomorska 5
62-204 Gniezno
redakcja|wokularach.pl| |redakcja|wokularach.pl
+48 695 292 812
https://www.wokularach.pl/pliki/pliki/%C5%BBycie%20przed%20ekranem%20v2.pdf
Ile kosztują okulary korekcyjne? Czym kierujemy się podczas wyboru nowych oprawek? Czy okularnicy rzeczywiście uważani są za kujonów? Na te pytania odpowiada najnowsze badanie “Raport o okularach Polaków. Jak je nosimy, kupujemy i co dla nas znaczą?”.
Okulary to codzienność wielu z nas – skutecznie poprawiają nasz wzrok i ułatwiają nam życie. Czy jednak lubimy je nosić? Są dla nas przykrą koniecznością, czy może stanowią część naszego wizerunku? Badanie przeprowadzone przez sklep wOkularach.pl sprawdza szereg kwestii związanych z noszeniem okularów. Dowiemy się z niego nie tylko, czy Polacy dbają o swój wzrok, ale także, jaki mają stosunek do okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych.
Z raportu wynika, że Polacy badają swój wzrok dość regularnie. Więcej niż połowa respondentów przyznała, że u okulisty bywa co 2-3 lata, zaś co czwarty Polak sprawdza zdrowie oczu rokrocznie. Pierwsze okulary na nos zakładamy najczęściej w młodym wieku – 62 proc. ankietowanych przyznało, że zaczęło je nosić przed 22. rokiem życia. Nierzadko wiąże się to też z przykrymi doświadczeniami z dzieciństwa – np. wyśmiewaniem ze strony rówieśników i niską samooceną. “W szkole podstawowej noszenie okularów to horror i wstyd. Poza opiniami koleżanek (głównie niepochlebnymi), miałam wieczne problemy na zajęciach z WF-u i na basenie” – pisze jedna z respondentek.
Z wiekiem jednak nasz stosunek do szkieł się zmienia. Dla 61 proc. respondentów okulary są częścią ich wizerunku, a ponad połowa jest do nich tak przyzwyczajona, że często zapomina, że je nosi.
“Lepsze widzenie sprawia, że nabieramy pewności siebie w codziennych czynnościach, które przestają sprawiać nam kłopot. Na początku na pewno trudno jest się przyzwyczaić do noszenia okularów, ale z czasem jest to o wiele łatwiejsze. W końcu sami dostrzegamy, że okulary stają się częścią nas i po prostu zaczynamy siebie w nich lubić” – komentuje wyniki Monika Kotlarek, psycholog.
Co ciekawe, wśród głównych skojarzeń Polaków o okularnikach, zaraz obok inteligencji czy oczytania, pojawia się… moda. Okulary coraz częściej zyskują jako stylowy dodatek do naszych codziennych stylizacji i stają się wyznacznikiem bycia “trendy”. W swoich szafach najczęściej posiadamy tylko jedną parę okularów – zarówno w przypadku szkieł korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych. Dwie lub więcej par okularów korekcyjnych znajdziemy w garderobie co czwartego okularnika. W przypadku ochrony przed słońcem więcej niż jedną parę posiada co trzeci badany. Jednak okulary nosimy nie tylko ze względu na problemy ze wzrokiem. 2 proc. respondentów przyznało, że posiada również tzw. zerówki. 30 proc. nie nosi za to okularów przeciwsłonecznych wcale.
Tak skromna kolekcja może wiązać się z wysokimi kosztami. Badanie pokazało, że za okulary korekcyjne najczęściej płacimy dużo: niemal połowa ankietowanych swoje ostatnie oprawki kupiła za co najmniej 500 zł. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku okularów przeciwsłonecznych. 50 proc. wydaje na nie mniej niż 100 zł, a co trzeci ankietowany mieści się w przedziale 100-299 zł. Co ciekawe, w salonie optycznym kobiety częściej kierują się ceną, zaś dla panów bardziej istotna pozostaje jakość wykonania.
Nasze okularowe wybory komentuje Anna Czechowicz, osobista stylistka: “Polacy przeważnie wybierają uniwersalne modele okularów (...). Jednak powiększa się grono osób, które sięgają po wyróżniające się i ekstrawaganckie oprawki. (...) Z mojego doświadczenia w pracy z klientami wiem, że na tak odważny wybór decydują się raczej osoby o wyrazistym temperamencie. Ciekawym przykładem noszenia ekstrawaganckich okularów jest Iris Apfel, amerykańska projektantka wnętrz i historyk sztuki. U Apfel wszystko jest spójne z zawodem, jaki wykonuje, jej charakterem i stylem ubioru”.
Okulary najczęściej kupujemy w sklepach stacjonarnych, głównie ze względu na możliwość przymierzenia oprawek na miejscu i ocenienia, jak w nich wyglądamy. Badanie wykazało jednak rosnącą popularność sklepów internetowych, z których korzysta 27 proc. ankietowanych, przede wszystkim podczas zakupu okularów przeciwsłonecznych. Wojciech Kyciak, prezes wOkularach.pl, podkreśla, że obecna technologia umożliwia dobór odpowiednich okularów przez internet, m.in. dzięki wirtualnej przymierzalni.
A jakie marki okularowe funkcjonują w świadomości Polaków? W pierwszej kolejności kojarzymy brandy luksusowe, wśród których prym zdecydowanie wiedzie Ray-Ban – ta nazwa najczęściej pojawiała się w odpowiedziach ankietowanych. Nieco dalej uplasowały się takie marki jak Gucci, Prada czy Polaroid.
O tym, jak Polacy oceniają proces zakupu okularów oraz jak postrzegają okularników, można przeczytać w pełnym artykule “Raport o okularach Polaków. Jak je nosimy, kupujemy i co dla nas znaczą?” pod adresem:
https://www.wokularach.pl/raport-o-okularach-polakow

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.