Komunikaty PR

ODWAGA, WIZJA, JAKOŚĆ ZNAMY FINALISTÓW KONKURSU ZŁOTA NITKA 2023

2023-10-16  |  15:00
Biuro prasowe

ODWAGA, WIZJA, JAKOŚĆ

ZNAMY FINALISTÓW KONKURSU ZŁOTA NITKA 2023

To oni powalczą o nagrody, rozpoznawalność i uznanie świata mody. Znamy nazwiska finalistów konkursu Złota Nitka 2023, organizowanego przez łódzką Akademię Sztuk Pięknych. Eksperckie jury zdecydowało, że w gali finałowej swoje kolekcje zaprezentują: Julia Burak, Maria Czarnecka, Robert Geserick, Natalia Kowalska, Monika Łuczak, Oliwia Matlak, Gabriela Nowak, Sandra Skórka, Tomasz Umbras, Hanna Wojciechowska, Anastasiya Zaretskaya i Dominik Żyża.

Złota Nitka – konkurs uchodzący za najważniejsze w Polsce wydarzenie dla debiutantów świata mody – od 30 lat otwiera drzwi do kariery utalentowanym projektantom. Wśród laureatów poprzednich edycji są tak głośne nazwiska jak Łukasz Jemioł, projektanci z duetu Paprocki & Brzozowski, Mikołaj Żurek czy Adrian Krupa.

Nic dziwnego, że do tegorocznej edycji napłynęło ponad 100 zgłoszeń z całego kraju. Wyboru 12 najlepszych podjęło się jury w którego skład weszli niezależni eksperci branży mody: Marcin Świderek – szef działu mody magazynu „Elle”; Karolina Limbach – stylistka magazynu „Elle”; Dawid Tomaszewski – projektant mody; Tomasz Ossoliński – projektant mody; Rafał Michalak i Ilona Majer – projektanci mody tworzący duet MMC; Robert Kupisz – projektant mody; Agnieszka Ścibior – dyrektorka kreatywna „Viva Moda”; Aleksandra Szol – dyrektorka marketingu i e-commerce w Modivo, Maurycy Zylber – projektant mody, laureat Złotej Nitki 2022 oraz Hanna Zdanowska – Prezydent Miasta Łodzi i dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. uczelni – Dziekana Wydziału Sztuk Projektowych ASP w Łodzi. I to właśnie jurorzy w czasie gali finałowej konkursu, 18 listopada, w Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP zdecydują, do kogo trafi statuetka Złotej Nitki.

– Projektanci, których kolekcje zobaczymy w finale, czerpią inspirację z różnych źródeł, sięgają po odmienne materiały, eksperymentują z konstrukcją, ale to, co ich łączy, to odwaga w kreowaniu oraz prezentowaniu autorskiej wizji mody oraz przekonanie, że moda ma moc, by zmieniać świat – podkreśla Katarzyna Wróblewska, dyrektorka artystyczna Łódź Young Fashion, w ramach którego Akademia Sztuk Pięknych i Stowarzyszenie Pola Designu organizują konkurs przy wsparciu Miasta Łódź.

Swego rodzaju manifestem jest kolekcja Julii Burak zatytułowanaPrze-żarty, czyli jak osoby z otyłością są postrzegane przez społeczeństwo”, w której projektantka łączy ubrania plus-size z elementami nawiązującymi do artykułów spożywczych po to, by jak najdosłowniej ukazać problem. 

Z kolei Maria Czarnecka w kolekcji „CUT UP” zderza zachodnią branżę fashion ze stylem japońskim, tworząc projekty oparte na prostokątnych wzorach i technikach origami, które pozwalają ograniczyć ilość ścinków i odpadków. 

Po inne inspiracje sięga Robert Geserick, który w kolekcji „Buntprächtigerlebensverlauf” odwołuje się do własnych berlińskich wspomnień i barwnego świata popkultury. W konkursie prezentuje sylwetki męskie, wyróżniające się drukami transferowymi czy przestrzennymi splotami dziewiarskimi. 

Natalia Kowalska kolekcją „Womanhood” zaciera granicę między tym, co kobiece, a tym, co dziewczęce. Inspiracją była dla niej sztuka i ubiór okresu romantyzmu oraz sielankowy, idealizowany styl życia, który reprezentuje sobą stylistyka cottage core. 

Kobiecy przekaz ma równieżForbidden Body” – feministyczny manifest Moniki Łuczak, inspirowany wstrząsającą historią uprowadzenia Junko Furuty. Kraj Kwitnącej Wiśni zostaje tu obdarty z majestatycznego piękna i zestawiony z brutalnością uprzedmiatawiającego kobietę rynku erotycznego. 

Oliwia Matlak podejmuje temat bliskości jako podstawowej ludzkiej potrzeby, która często jednak łączy się z uczuciem lęku. Przez otulające ciało duże, miękkie formy, jej ubrania mają dawać poczucie ciepła, tworzyć strefę komfortu i namiastkę bliskości. 

Gabriela Nowak stworzyła „FutuREE Work Today", futurystyczną kolekcję inspirowaną ubiorem roboczym w kontekście nowoczesnej architektury dla młodych i odważnych osób, którzy nie boją się skupiać na sobie spojrzenia. 

Zaś Sandra Skórka zainspirowana twórczością A. Makoto proponuje kolekcję „Giardino", w której istotną rolę odgrywa rzemiosło i naturalne materiały: wełna, jedwab i skóra.

Surrealistyczną stronę natury eksploruje Tomasz Umbras. Jego kolekcja „Return of the Witch” czerpiąca inspiracje z historii czarownic, to zupełnie bezszwowe ubrania o rzeźbiarskich formach. 

Riqueza del Sur” Hanny Wojciechowskiej to podróż do Ameryki Łacińskiej, podkreślająca piękno tradycyjnych wzorów i rzemiosła oraz hołdująca historii i naturze. 

Anastasiya Zaretskaya w kolekcji „Adaptacja” odwołuje się do stylu życia swojego taty, który nie odnajduje się we współczesnym technologicznym świecie, wybierając autentyczny, ekologiczny i zrównoważony styl życia. 

Ostatni z finalistów – Dominik Żyża, tworząc kolekcję damską „Nigdy o Tobie nie zapomnę”, inspirował się sztuką Władysława Hasiora. Projektant przeplata motywy ludowości, religijności oraz elementy polskiego designu typowe dla epoki, w której tworzył rzeźbiarz. 

Nazwisko laureata lub laureatki ogłoszone zostanie w czasie gali finałowej konkursu, kiedy to jury będzie mogło ocenić kolekcje „na żywo” podczas widowiskowych pokazów. Zwycięzca otrzyma statuetkę Złotej Nitki oraz 30 000 złotych, ufundowane przez miasto Łódź. 

Organizatorami Łódź Young Fashion oraz konkursu Złota Nitka są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu. 

Szczegóły: www.lodzyoungfashion.com

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Moda SUKCES SZYTY ZŁOTĄ NITKĄ NABÓR DO KONKURSU DLA MŁODYCH PROJEKTANTÓW Biuro prasowe
2024-07-17 | 10:00

SUKCES SZYTY ZŁOTĄ NITKĄ NABÓR DO KONKURSU DLA MŁODYCH PROJEKTANTÓW

SUKCES SZYTY ZŁOTĄ NITKĄ NABÓR DO KONKURSU DLA MŁODYCH PROJEKTANTÓW   Ten konkurs otworzył drzwi do kariery takim gwiazdom, jak Łukasz Jemioł,
Moda Subtelna doskonałość linii – marka Patrizia Aryton rozpoczyna sezon AW24.
2024-07-12 | 09:00

Subtelna doskonałość linii – marka Patrizia Aryton rozpoczyna sezon AW24.

Kapsułowa kolekcja Atelier Patrizia Aryton na sezon jesień-zima 2024, to moc zaklęta w doskonałych liniach sylwetek, ubrania najwyższej jakości, które tworzą kompletną szafę
Moda Dlaczego Polacy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki?
2024-07-11 | 14:00

Dlaczego Polacy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki?

Vinted, wiodąca w Europie internetowa platforma C2C mody używanej, spytała respondentów w Polsce o ich nawyki zakupowe dotyczące mody luksusowej z drugiej ręki.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.