Polacy na szkolną wyprawkę w tym roku przeznaczą do 400 EURO
Jak wskazują wyniki badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Stem Mark na zlecenie Vinted, wakacje i święta Bożego Narodzenia to zdecydowanie najbardziej kosztowne momenty w roku wedle respondentów z Polski, Czech i Słowacji. A zbliżający się wielkimi krokami powrót do szkoły i do biur oznacza kolejny wydatek. Respondenci w Polsce częściej niż Czesi i Słowacy są skłonni wydać na powrót do szkoły kwotę większą niż 400 EURO, z kolei co piąty z nas przeznaczy na ten cel do 200 EURO. Chcąc zaoszczędzić jak najwięcej, Polacy znacznie częściej wybierają towary z drugiej ręki niż ich sąsiedzi z południa, traktując rzeczy używane nie tylko, jako tańszą alternatywę (32%), ale także jako znaczącą część gospodarki o obiegu zamkniętym (14%). Wśród respondentów, Vinted jest najpopularniejszą platformą do kupowania towarów z drugiej ręki.
Ile wydamy na szkolną wyprawkę?
Powrót do szkół i biur to wedle respondentów badania przeprowadzonego dla Vinted trzeci najbardziej kosztowny moment w roku, który wiąże się z pokaźnymi wydatkami. Polscy respondenci (44%) deklarują, że na tegoroczną wyprawkę szkolną przeznączą do 400 EURO, podobnie jak Czesi (46%) i Słowacy (43%).
Aby zaoszczędzić jak najwięcej, co trzeci ankietowany w Polsce ograniczy wydatki na rozrywkę i przyjemności (33%), meble i wyposażenie (33%), a także elektronikę (30%). W tym celu Polacy częściej niż sąsiedzi z południa będą sięgać po rzeczy z drugiego obiegu - niemal co piąty ankietowany z Polski (17%) zrobi to w nadchodzącym sezonie, a 42% deklaruje, że robi to często. Towary z drugiej ręki są coraz częściej postrzegane jako bardziej opłacalne, a także jako lepszy wybór w porównaniu z rzeczami nowymi (31%), jak również jako istotny element gospodarki o obiegu zamkniętym (14%). Ograniczanie planowanych zakupów, jak i poszukiwanie przedmiotów z drugiej ręki jest bardziej powszechne wśród Polaków. Jednak, jak wskazują wyniki badań, dla Czechów i Słowaków, którzy decydują się na zakup rzeczy używanych platforma Vinted jest pierwszym wyborem.
Wielu poczeka na wyprzedaż, a także skorzysta z rzeczy po znajomych i rodzinie.
Wielu polskich rodziców pójdzie za głosem dzieci. Coraz częściej to one decydują o tym, co znajdzie się w koszyku z wyprawką. Niemal co drugi ankietowany w Polsce (46%) przyznaje, że wybór pozostawi swoim pociechom - to znacznie więcej niż w przypadku Słowaków (29%) czy Czechów (39%). Z kolei 40% ankietowanych we wszystkich trzech krajach zakup wybranych przez siebie rzeczy skonsultuje z dziećmi.
Vinted wprowadza nową kategorię
Dla poszukującyc tańszej alternatywy, zwłaszcza w sezonie powrotu do szkoły, Vinted wprowadziła nową kategorię: elektronika. Chociaż wybrane używane urządzenia elektroniczne można już było już wcześniej wystawić na platformie, do tej pory nie miały one dedykowanej przestrzeni. Oprócz przeniesienia tych przedmiotów — takich jak gry wideo — do ich własnej, nowej kategorii, można sprzedawać i kupować konsole do gier, urządzenia audio (takie jak słuchawki, wkładki douszne i odtwarzacze muzyki), tablety, czytniki e-booków, ładowarki i wiele innych. Ta nowa kategoria zwiększa widoczność używanej elektroniki, ułatwiając znalezienie nowego domu dla przedmiotów, z których już nie korzystamy.
Powrót to szkół i do biur to idealny czas, aby uporządkować domową przestrzeń i wystawić na Vinted rzeczy, które nie są już nam potrzebne, dodatkowo na tym zarabiając.
*Badanie konsumenckie przeprowadzone w lipcu 2024 roku przez agencję badawczą Stem Mark wśród polskiej, czeskiej i słowackiej populacji w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=3000.
![Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_896805807,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
![Zima w stylu Black & White z Lee Cooper](/files/_uploaded/glownekonf_2057791647,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
![Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper](/files/_uploaded/glownekonf_1530621354,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/olbrychski-urodziny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
Daniel Olbrychski uznawany jest za jednego z najwybitniejszych aktorów filmowych i teatralnych swojego pokolenia. W dorobku ma wiele znakomitych ról i już od dawna mógłby odcinać kupony od sławy, ale jak podkreśla – nie zamierza rezygnować z pracy. Z przyjemnością przyjmuje kolejne propozycje zawodowe i mierzy się z nowymi rolami, bo dzięki takiej aktywności nie czuje upływającego czasu. Za trzy tygodnie artysta będzie świętował okrągłe urodziny.
Edukacja
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
![](/files/1922771799/edukacja-stem-foto,w_133,_small.jpg)
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
![](/files/1922771799/spoleczenstwo-goz-foto-4,w_133,_small.jpg)
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.