Polacy na szkolną wyprawkę w tym roku przeznaczą do 400 EURO
Jak wskazują wyniki badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Stem Mark na zlecenie Vinted, wakacje i święta Bożego Narodzenia to zdecydowanie najbardziej kosztowne momenty w roku wedle respondentów z Polski, Czech i Słowacji. A zbliżający się wielkimi krokami powrót do szkoły i do biur oznacza kolejny wydatek. Respondenci w Polsce częściej niż Czesi i Słowacy są skłonni wydać na powrót do szkoły kwotę większą niż 400 EURO, z kolei co piąty z nas przeznaczy na ten cel do 200 EURO. Chcąc zaoszczędzić jak najwięcej, Polacy znacznie częściej wybierają towary z drugiej ręki niż ich sąsiedzi z południa, traktując rzeczy używane nie tylko, jako tańszą alternatywę (32%), ale także jako znaczącą część gospodarki o obiegu zamkniętym (14%). Wśród respondentów, Vinted jest najpopularniejszą platformą do kupowania towarów z drugiej ręki.
Ile wydamy na szkolną wyprawkę?
Powrót do szkół i biur to wedle respondentów badania przeprowadzonego dla Vinted trzeci najbardziej kosztowny moment w roku, który wiąże się z pokaźnymi wydatkami. Polscy respondenci (44%) deklarują, że na tegoroczną wyprawkę szkolną przeznączą do 400 EURO, podobnie jak Czesi (46%) i Słowacy (43%).
Aby zaoszczędzić jak najwięcej, co trzeci ankietowany w Polsce ograniczy wydatki na rozrywkę i przyjemności (33%), meble i wyposażenie (33%), a także elektronikę (30%). W tym celu Polacy częściej niż sąsiedzi z południa będą sięgać po rzeczy z drugiego obiegu - niemal co piąty ankietowany z Polski (17%) zrobi to w nadchodzącym sezonie, a 42% deklaruje, że robi to często. Towary z drugiej ręki są coraz częściej postrzegane jako bardziej opłacalne, a także jako lepszy wybór w porównaniu z rzeczami nowymi (31%), jak również jako istotny element gospodarki o obiegu zamkniętym (14%). Ograniczanie planowanych zakupów, jak i poszukiwanie przedmiotów z drugiej ręki jest bardziej powszechne wśród Polaków. Jednak, jak wskazują wyniki badań, dla Czechów i Słowaków, którzy decydują się na zakup rzeczy używanych platforma Vinted jest pierwszym wyborem.
Wielu poczeka na wyprzedaż, a także skorzysta z rzeczy po znajomych i rodzinie.
Wielu polskich rodziców pójdzie za głosem dzieci. Coraz częściej to one decydują o tym, co znajdzie się w koszyku z wyprawką. Niemal co drugi ankietowany w Polsce (46%) przyznaje, że wybór pozostawi swoim pociechom - to znacznie więcej niż w przypadku Słowaków (29%) czy Czechów (39%). Z kolei 40% ankietowanych we wszystkich trzech krajach zakup wybranych przez siebie rzeczy skonsultuje z dziećmi.
Vinted wprowadza nową kategorię
Dla poszukującyc tańszej alternatywy, zwłaszcza w sezonie powrotu do szkoły, Vinted wprowadziła nową kategorię: elektronika. Chociaż wybrane używane urządzenia elektroniczne można już było już wcześniej wystawić na platformie, do tej pory nie miały one dedykowanej przestrzeni. Oprócz przeniesienia tych przedmiotów — takich jak gry wideo — do ich własnej, nowej kategorii, można sprzedawać i kupować konsole do gier, urządzenia audio (takie jak słuchawki, wkładki douszne i odtwarzacze muzyki), tablety, czytniki e-booków, ładowarki i wiele innych. Ta nowa kategoria zwiększa widoczność używanej elektroniki, ułatwiając znalezienie nowego domu dla przedmiotów, z których już nie korzystamy.
Powrót to szkół i do biur to idealny czas, aby uporządkować domową przestrzeń i wystawić na Vinted rzeczy, które nie są już nam potrzebne, dodatkowo na tym zarabiając.
*Badanie konsumenckie przeprowadzone w lipcu 2024 roku przez agencję badawczą Stem Mark wśród polskiej, czeskiej i słowackiej populacji w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=3000.

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji

Zima w stylu Black & White z Lee Cooper

Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.