Przed nami święta z prezentami second-hand
Za wcześnie, aby zacząć myśleć o świętach? Nie - tak odpowiada większość Polaków, wskazując, że prezenty świąteczne kupują 1-2 miesiące wcześniej. Zakupy z drugiej ręki dają możliwość znalezienia czegoś bardziej wyjątkowego lub zaoszczędzenia pieniędzy, co wyjaśnia, dlaczego więcej Polaków sprawdza platformy z rzeczami używanymi, aby znaleźć dobre oferty na prezenty. Około 69% planuje w jakiś sposób zaoszczędzić pieniądze i ograniczyć wydatki na prezenty w tym roku, a osoby chętne do wyboru prezentów z drugiej ręki zazwyczaj chcą zapłacić ok. 66-100 zł.
Nowe badania* Stem Mark i Vinted ujawniają nastawienie konsumentów do prezentów pod choinkę z drugiej ręki.
Zaczynaj wcześniej i wydawaj mniej
Ponad połowa dorosłych Polaków (w wieku 18-50 lat) deklaruje kupowanie prezentów świątecznych około 1-2 miesięcy wcześniej, a jedynie 8% pozostawia zakup na ostatnią chwilę. Zdecydowana większość (76%) woli kupować online, aby uniknąć tłumów i kolejek.
Około 69% Polaków (w wieku 18-50 lat) planuje w jakiś sposób zaoszczędzić pieniądze/ograniczyć wydatki na prezenty w tym roku, głównie poprzez „wydawanie mniejszych kwot lub kupowanie tańszych rzeczy” (34%). Kupowanie rzeczy używanych z myślą o prezentach na platformach takich, jak Vinted jest sposobem na osiągnięcie tego celu.
Coraz więcej Polaków sprawdza oferty prezentów z drugiej ręki
Ponieważ postrzeganie towarów z drugiej ręki znacznie się zmieniło w ostatnich latach, Polacy częściej sięgają również po prezenty second-hand. Ponad połowa ankietowanych Polaków kupiła taki w ciągu ostatnich 12 miesięcy, kolejne 16% jeszcze nie, ale planuje to zrobić.
Dla 74% respondentów częstsze sprawdzanie dostępności prezentów na platformach z używanymi rzeczami, takich jak Vinted, staje się nawykiem, aby znaleźć dobrą ofertę.
Poza oszczędnością pieniędzy (27%), głównym powodem zakupu prezentów z drugiej ręki jest według Polaków możliwość znalezienia mniej tuzinkowych rzeczy (42%).
Ci, którzy są gotowi na zakup prezentów z drugiej ręki, zwykle chcą wydać ok. 66-100 zł; mężczyźni są znacznie bardziej skłonni do przeznaczenia większych sum.
Najpopularniejsze prezenty z drugiej ręki
Według badania przeprowadzonego dla Vinted, dla wielu osób inspiracją pomysłów na świąteczne prezenty są listy życzeń czy „listy do Świętego Mikołaja”, którymi się wymieniają. 40% ankietowanych kupuje wszystkie prezenty z listy, a co czwarty wybiera jedną rzecz i dodaje coś od siebie.
Aktualne trendy i media społecznościowe również są brane pod uwagę.
Do 5 najczęściej kupowanych kategorii prezentów z drugiej ręki należą ubrania, rozrywka (książki, gry planszowe), biżuteria lub zegarki, elektronika i zabawki.
Ubrania lub torby są znacznie częściej kupowane przez kobiety; elektronika lub kosmetyki przez mężczyzn, a artykuły rozrywkowe przez młodszych Polaków w wieku 18-29 lat.
Opcje o wartości dodanej, takie jak usługa weryfikacji przedmiotów Vinted, która umożliwia kupującym fizyczne sprawdzenie używanych przedmiotów od projektantów, w tym ubrań i toreb, przez zespół ekspertów za opłatą, pomagają ludziom kupować luksusowe rzeczy z drugiej ręki z większą pewnością i komfortem.
Inną kategorią zyskującą na popularności jest używana elektronika, a Vinted niedawno uruchomiła nową dedykowaną kategorię, aby sprostać temu zapotrzebowaniu, a także usługę weryfikacji elektroniki dla telefonów komórkowych, tabletów i konsol. Dodatkowo płatna usługa oferuje kupującym możliwość sprawdzenia wybranych urządzeń elektronicznych w trybie offline przez zespół specjalistów.
O Vinted PL
Vinted Marketplace to wiodąca internetowa platforma typu C2C w Europie, poświęcona modzie z drugiej ręki, z rosnącą społecznością, w Europie i poza nią. Chcąc uczynić rzeczy z drugiej ręki pierwszym wyborem, Vinted umożliwia ludziom sprzedawanie i kupowanie używanych ubrań i artykułów lifestyle'owych od siebie nawzajem, oferując rzeczom z drugiego obiegu nowe życie.
Firma Vinted została założona w 2008 roku na Litwie, a w 2019 roku stała się pierwszym jednorożcem w tym kraju. Dziś siedziba Vinted mieści się w Wilnie, firma posiada również biura w Niemczech, na Litwie i w Holandii, zatrudniając ponad 2000 pracowników. Platforma jest wspierana przez sześć wiodących funduszy venture capital: Accel, Burda Principal Investments, EQT Growth, Insight Partners, Lightspeed Venture Partners i Sprints.
[1] Badanie konsumenckie przeprowadzone w październiku 2024 r. przez firmę badawczą Stem Mark wśród polskich konsumentów w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=1005.
zdjecie: Canva
Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.
Konsument
Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.
Media
Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.