Przed nami święta z prezentami second-hand
Za wcześnie, aby zacząć myśleć o świętach? Nie - tak odpowiada większość Polaków, wskazując, że prezenty świąteczne kupują 1-2 miesiące wcześniej. Zakupy z drugiej ręki dają możliwość znalezienia czegoś bardziej wyjątkowego lub zaoszczędzenia pieniędzy, co wyjaśnia, dlaczego więcej Polaków sprawdza platformy z rzeczami używanymi, aby znaleźć dobre oferty na prezenty. Około 69% planuje w jakiś sposób zaoszczędzić pieniądze i ograniczyć wydatki na prezenty w tym roku, a osoby chętne do wyboru prezentów z drugiej ręki zazwyczaj chcą zapłacić ok. 66-100 zł.
Nowe badania* Stem Mark i Vinted ujawniają nastawienie konsumentów do prezentów pod choinkę z drugiej ręki.
Zaczynaj wcześniej i wydawaj mniej
Ponad połowa dorosłych Polaków (w wieku 18-50 lat) deklaruje kupowanie prezentów świątecznych około 1-2 miesięcy wcześniej, a jedynie 8% pozostawia zakup na ostatnią chwilę. Zdecydowana większość (76%) woli kupować online, aby uniknąć tłumów i kolejek.
Około 69% Polaków (w wieku 18-50 lat) planuje w jakiś sposób zaoszczędzić pieniądze/ograniczyć wydatki na prezenty w tym roku, głównie poprzez „wydawanie mniejszych kwot lub kupowanie tańszych rzeczy” (34%). Kupowanie rzeczy używanych z myślą o prezentach na platformach takich, jak Vinted jest sposobem na osiągnięcie tego celu.
Coraz więcej Polaków sprawdza oferty prezentów z drugiej ręki
Ponieważ postrzeganie towarów z drugiej ręki znacznie się zmieniło w ostatnich latach, Polacy częściej sięgają również po prezenty second-hand. Ponad połowa ankietowanych Polaków kupiła taki w ciągu ostatnich 12 miesięcy, kolejne 16% jeszcze nie, ale planuje to zrobić.
Dla 74% respondentów częstsze sprawdzanie dostępności prezentów na platformach z używanymi rzeczami, takich jak Vinted, staje się nawykiem, aby znaleźć dobrą ofertę.
Poza oszczędnością pieniędzy (27%), głównym powodem zakupu prezentów z drugiej ręki jest według Polaków możliwość znalezienia mniej tuzinkowych rzeczy (42%).
Ci, którzy są gotowi na zakup prezentów z drugiej ręki, zwykle chcą wydać ok. 66-100 zł; mężczyźni są znacznie bardziej skłonni do przeznaczenia większych sum.
Najpopularniejsze prezenty z drugiej ręki
Według badania przeprowadzonego dla Vinted, dla wielu osób inspiracją pomysłów na świąteczne prezenty są listy życzeń czy „listy do Świętego Mikołaja”, którymi się wymieniają. 40% ankietowanych kupuje wszystkie prezenty z listy, a co czwarty wybiera jedną rzecz i dodaje coś od siebie.
Aktualne trendy i media społecznościowe również są brane pod uwagę.
Do 5 najczęściej kupowanych kategorii prezentów z drugiej ręki należą ubrania, rozrywka (książki, gry planszowe), biżuteria lub zegarki, elektronika i zabawki.
Ubrania lub torby są znacznie częściej kupowane przez kobiety; elektronika lub kosmetyki przez mężczyzn, a artykuły rozrywkowe przez młodszych Polaków w wieku 18-29 lat.
Opcje o wartości dodanej, takie jak usługa weryfikacji przedmiotów Vinted, która umożliwia kupującym fizyczne sprawdzenie używanych przedmiotów od projektantów, w tym ubrań i toreb, przez zespół ekspertów za opłatą, pomagają ludziom kupować luksusowe rzeczy z drugiej ręki z większą pewnością i komfortem.
Inną kategorią zyskującą na popularności jest używana elektronika, a Vinted niedawno uruchomiła nową dedykowaną kategorię, aby sprostać temu zapotrzebowaniu, a także usługę weryfikacji elektroniki dla telefonów komórkowych, tabletów i konsol. Dodatkowo płatna usługa oferuje kupującym możliwość sprawdzenia wybranych urządzeń elektronicznych w trybie offline przez zespół specjalistów.
O Vinted PL
Vinted Marketplace to wiodąca internetowa platforma typu C2C w Europie, poświęcona modzie z drugiej ręki, z rosnącą społecznością, w Europie i poza nią. Chcąc uczynić rzeczy z drugiej ręki pierwszym wyborem, Vinted umożliwia ludziom sprzedawanie i kupowanie używanych ubrań i artykułów lifestyle'owych od siebie nawzajem, oferując rzeczom z drugiego obiegu nowe życie.
Firma Vinted została założona w 2008 roku na Litwie, a w 2019 roku stała się pierwszym jednorożcem w tym kraju. Dziś siedziba Vinted mieści się w Wilnie, firma posiada również biura w Niemczech, na Litwie i w Holandii, zatrudniając ponad 2000 pracowników. Platforma jest wspierana przez sześć wiodących funduszy venture capital: Accel, Burda Principal Investments, EQT Growth, Insight Partners, Lightspeed Venture Partners i Sprints.
[1] Badanie konsumenckie przeprowadzone w październiku 2024 r. przez firmę badawczą Stem Mark wśród polskich konsumentów w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=1005.
zdjecie: Canva
ŚWIĘTO MŁODEJ MODY. ŁÓDŹ YOUNG FASHION JUŻ ZA TYDZIEŃ
Concept Store Pokaz. Jeszcze więcej mody w OFFIE
Laurastar i JEMIOL łączą siły - współpraca na rzecz perfekcji w modzie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.