Rola mody w kreowaniu postaw i przekonań
Często manifestujemy nasze przekonania za pomocą ubrań, które nosimy. Wyrażamy siebie poprzez nadruki, kolory i wzory. Świat mody reaguje na sytuacje społeczne, oferując stroje dostosowane do naszych potrzeb – w efekcie tych zmian powszechnie oswajamy się z nową symboliką odzieży i… stajemy się bardziej otwarci na to, co nowe.
Jeśli w przestrzeni publicznej częściej widzimy coś, co dotychczas było dla nas nieoczywiste, to w końcu się do tego przyzwyczajamy – zapewnia założyciel marki Respect, Paweł Czuk – nawet jeśli najpierw nie zgadzamy się z nową modą, to prędzej czy później uznajemy ją za normę. W wyniku tego procesu podświadomie zaczynamy akceptować inność, która dotychczas mogła nas razić. W rozwiniętym, wolnym społeczeństwie jest miejsce dla wszystkich ludzi, a każda osoba powinna móc nosić strój, w którym czuje się dobrze.
Kobiety w spodniach jako symbol emancypacji
Już od XIX w. kobiety na Zachodzie próbowały zrzucić z siebie brzemię długich sukien i zastąpić je wygodnymi spodniami, jednak aż do lat 50. ostatniego stulecia noszenie tego elementu odzieży wiązało się dla nich z ryzykiem kar i narażało je na dyskryminację ze strony nie tylko mężczyzn, ale także przywiązanych do tradycji pań. To, że płeć piękna nosi np. jeansy, zawdzięczamy popularności wielkich gwiazd Hollywoodu, takich jak Audrey Hepburn czy Brigitte Bardot, które poprzez filmy upowszechniły wizerunek kobiety w spodniach. Kolejnym krokiem był ruch hipisowski, w którym wszyscy mogli nosić kolorowe i wygodne ubrania. Już od lat 70. w modzie dominował jeans dla każdego, a panie chętnie zakładały dzwony, by królować na parkietach tanecznych w rytmie disco.
Upowszechnienie się spodni miało bezpośredni związek ze zmianą ról płciowych w społeczeństwie – rezygnacja z sukienek była symbolem nowych możliwości, a odziane w nowy, wygodniejszy strój panie mogły z powodzeniem pracować zawodowo i wykonywać wszystkie zajęcia dotychczas uznawane za typowo męskie – opowiada Paweł Czuk – dziś nikogo nie dziwi ani widok kobiety w jeansach, ani kobiety – policjantki lub kobiety – szefowej firmy. Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, że akceptując panie w spodniach, akceptujemy równość płci, ale możemy mieć pewność, że odzież jest symbolem zmian.
Gdy novum staje się constans
W polskiej przestrzeni publicznej, szczególnie miejskiej, coraz częściej możemy spotkać kogoś noszącego np. tęczowe symbole, ale także ludzi w turbanach czy kobiety w hidżabach (chustach zakrywających włosy). Widok takich osób często wywołuje w nas emocje, bo dotychczas w kraju było to rzadko spotykane. To naturalne, że boimy się tego, czego nie znamy – przekonuje założyciel marki Respect – tęcza jako symbol tolerancji nigdy jednak nie powinna sprawiać, że czujemy się zagrożeni. Również elementy strojów tradycyjnych, pochodzące z innych krajów, nie powinny być dla nas niepokojące. To naprawdę oczywiste, że wystarczy choć raz wyjechać za granicę, lub nawet obejrzeć zachodni film, by przekonać się, że moda może być… dowolna.
Im częściej i im dłużej mamy do czynienia z nową symboliką, tym prędzej uznajemy ją za oczywistą! Ta różnorodność strojów jest nie tylko domeną krajów zachodnich – wystarczy spojrzeć, jak niesłychanie kolorowe są afrykańskie i azjatyckie bazary. Mieszkańcy orientalnych krain są też zarazem przyzwyczajeni do różnorodności etnicznej i religijnej ludzi zamieszkujących wspólnie tę samą przestrzeń.
Marka Respect to marka streetwearowa, której misją jest szerzenie idei szacunku wobec drugiego człowieka oraz wsparcia dla osób, które spotykają się z wykluczeniem społecznym. W ofercie znajdują się ponadczasowe fasony w szerokiej rozmiarówce z różnymi grafikami, które są na bieżąco aktualizowane. Założyciel marki pragnie przekonać do tego, by wybierać nie tylko dobrej jakości odzież, ale również taką, za którą stoi szczytny cel. Ubrania marki Respect doskonale wpisują się w misję mody jako sposób na szerzenie tolerancji wobec drugiego człowieka.
Kontakt dla mediów:
Agencja Face it! Inga Ryfka, e-mail: i.ryfka@agencjafaceit.pl, tel. 790 393 471
Marka Respect to ponadczasowe fasony, wysoka jakość, a przede wszystkim szczytna misja wzbudzania empatii wobec innych. W ofercie można znaleźć luźne, klasyczne ubrania w szerokiej rozmiarówce. Na odzieży znajdziemy hasła i grafiki, które mają na celu przypominać o tym, że każdy zasługuje na szacunek. Ubrania i dodatki marki Respect dedykowane są świadomym klientom, dla których ważna jest idea szacunku wobec drugiego człowieka oraz wsparcia dla osób, które spotykają się z wykluczeniem społecznym

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.