Rola mody w kreowaniu postaw i przekonań
Często manifestujemy nasze przekonania za pomocą ubrań, które nosimy. Wyrażamy siebie poprzez nadruki, kolory i wzory. Świat mody reaguje na sytuacje społeczne, oferując stroje dostosowane do naszych potrzeb – w efekcie tych zmian powszechnie oswajamy się z nową symboliką odzieży i… stajemy się bardziej otwarci na to, co nowe.
Jeśli w przestrzeni publicznej częściej widzimy coś, co dotychczas było dla nas nieoczywiste, to w końcu się do tego przyzwyczajamy – zapewnia założyciel marki Respect, Paweł Czuk – nawet jeśli najpierw nie zgadzamy się z nową modą, to prędzej czy później uznajemy ją za normę. W wyniku tego procesu podświadomie zaczynamy akceptować inność, która dotychczas mogła nas razić. W rozwiniętym, wolnym społeczeństwie jest miejsce dla wszystkich ludzi, a każda osoba powinna móc nosić strój, w którym czuje się dobrze.
Kobiety w spodniach jako symbol emancypacji
Już od XIX w. kobiety na Zachodzie próbowały zrzucić z siebie brzemię długich sukien i zastąpić je wygodnymi spodniami, jednak aż do lat 50. ostatniego stulecia noszenie tego elementu odzieży wiązało się dla nich z ryzykiem kar i narażało je na dyskryminację ze strony nie tylko mężczyzn, ale także przywiązanych do tradycji pań. To, że płeć piękna nosi np. jeansy, zawdzięczamy popularności wielkich gwiazd Hollywoodu, takich jak Audrey Hepburn czy Brigitte Bardot, które poprzez filmy upowszechniły wizerunek kobiety w spodniach. Kolejnym krokiem był ruch hipisowski, w którym wszyscy mogli nosić kolorowe i wygodne ubrania. Już od lat 70. w modzie dominował jeans dla każdego, a panie chętnie zakładały dzwony, by królować na parkietach tanecznych w rytmie disco.
Upowszechnienie się spodni miało bezpośredni związek ze zmianą ról płciowych w społeczeństwie – rezygnacja z sukienek była symbolem nowych możliwości, a odziane w nowy, wygodniejszy strój panie mogły z powodzeniem pracować zawodowo i wykonywać wszystkie zajęcia dotychczas uznawane za typowo męskie – opowiada Paweł Czuk – dziś nikogo nie dziwi ani widok kobiety w jeansach, ani kobiety – policjantki lub kobiety – szefowej firmy. Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, że akceptując panie w spodniach, akceptujemy równość płci, ale możemy mieć pewność, że odzież jest symbolem zmian.
Gdy novum staje się constans
W polskiej przestrzeni publicznej, szczególnie miejskiej, coraz częściej możemy spotkać kogoś noszącego np. tęczowe symbole, ale także ludzi w turbanach czy kobiety w hidżabach (chustach zakrywających włosy). Widok takich osób często wywołuje w nas emocje, bo dotychczas w kraju było to rzadko spotykane. To naturalne, że boimy się tego, czego nie znamy – przekonuje założyciel marki Respect – tęcza jako symbol tolerancji nigdy jednak nie powinna sprawiać, że czujemy się zagrożeni. Również elementy strojów tradycyjnych, pochodzące z innych krajów, nie powinny być dla nas niepokojące. To naprawdę oczywiste, że wystarczy choć raz wyjechać za granicę, lub nawet obejrzeć zachodni film, by przekonać się, że moda może być… dowolna.
Im częściej i im dłużej mamy do czynienia z nową symboliką, tym prędzej uznajemy ją za oczywistą! Ta różnorodność strojów jest nie tylko domeną krajów zachodnich – wystarczy spojrzeć, jak niesłychanie kolorowe są afrykańskie i azjatyckie bazary. Mieszkańcy orientalnych krain są też zarazem przyzwyczajeni do różnorodności etnicznej i religijnej ludzi zamieszkujących wspólnie tę samą przestrzeń.
Marka Respect to marka streetwearowa, której misją jest szerzenie idei szacunku wobec drugiego człowieka oraz wsparcia dla osób, które spotykają się z wykluczeniem społecznym. W ofercie znajdują się ponadczasowe fasony w szerokiej rozmiarówce z różnymi grafikami, które są na bieżąco aktualizowane. Założyciel marki pragnie przekonać do tego, by wybierać nie tylko dobrej jakości odzież, ale również taką, za którą stoi szczytny cel. Ubrania marki Respect doskonale wpisują się w misję mody jako sposób na szerzenie tolerancji wobec drugiego człowieka.
Kontakt dla mediów:
Agencja Face it! Inga Ryfka, e-mail: i.ryfka@agencjafaceit.pl, tel. 790 393 471
Marka Respect to ponadczasowe fasony, wysoka jakość, a przede wszystkim szczytna misja wzbudzania empatii wobec innych. W ofercie można znaleźć luźne, klasyczne ubrania w szerokiej rozmiarówce. Na odzieży znajdziemy hasła i grafiki, które mają na celu przypominać o tym, że każdy zasługuje na szacunek. Ubrania i dodatki marki Respect dedykowane są świadomym klientom, dla których ważna jest idea szacunku wobec drugiego człowieka oraz wsparcia dla osób, które spotykają się z wykluczeniem społecznym
![SUKCES SZYTY ZŁOTĄ NITKĄ NABÓR DO KONKURSU DLA MŁODYCH PROJEKTANTÓW Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1847194362,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
SUKCES SZYTY ZŁOTĄ NITKĄ NABÓR DO KONKURSU DLA MŁODYCH PROJEKTANTÓW
![Subtelna doskonałość linii – marka Patrizia Aryton rozpoczyna sezon AW24.](/files/_uploaded/glownekonf_289022252,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Subtelna doskonałość linii – marka Patrizia Aryton rozpoczyna sezon AW24.
![Dlaczego Polacy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki?](/files/_uploaded/glownekonf_355597111,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Dlaczego Polacy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Gwiazdy
![](/files/1922771799/poplawska-boks-plany-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Aleksandra Popławska: Pomysł na trenowanie boksu zrodził się u mnie z fascynacji Sashą Sidorenko. Dyscyplina ta wymaga skupienia, a właśnie tego mi na co dzień brakuje
Aktorka zaznacza, że trenuje boks, bo pozwala jej nauczyć się trzeźwo myśleć, analizować i szybko podejmować decyzje. Z uprawiania tej dyscypliny czerpie sporą przyjemność, zwłaszcza że robi to pod okiem mistrzyni – Sashy Sidorenko. Aleksandra Popławska podkreśla, że dla niej nie tyle liczy się zwycięstwo na ringu, ile taktyka gry, jaką przyjmuje się wobec przeciwnika.
Konsument
Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
![](/files/1922771799/wojtasik-regulacje-2-foto,w_133,r_png,_small.png)
– Problem wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie potrzebuje konkretnych regulacji – podkreślają eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. I liczą, że pojawią się one zarówno na forum krajowym, jak i unijnym. Dziś tymczasowe rozporządzenie, wprowadzając odstępstwo od przepisów UE dotyczących prywatności, daje platformom internetowym możliwość dobrowolnego wykrywania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Nowe propozycje przepisów na forum zakładają jednak, że zmieni się to w obowiązek. To budzi szereg pytań o prywatność i potencjalne nadużycia.
Teatr
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
![](/files/1922771799/czule-slowka-aktorzy,w_133,r_png,_small.png)
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.