Komunikaty PR

Światowy Dzień Recyklingu: Moda jest wielkim szkodnikiem zaśmiecającym planetę

2024-04-02  |  01:00

Światowy Dzień Recyklingu obchodzony jest corocznie 18 marca. Recykling odgrywa szczególnie ważną rolę w zmniejszaniu negatywnego wpływu przemysłu mody na środowisko, promując bardziej zrównoważony i odpowiedzialny sposób produkcji i konsumpcji ubrań.

- Moda jest wielkim szkodnikiem jeżeli chodzi o zaśmiecanie planety. Dlatego dla mnie ochrona środowiska  jest codziennością. Cały czas mam z tyłu głowy jak będzie wyglądał nasz świat w przyszłości – mówi Dorota Wolff, ekspertka ds. wizerunku, projektantka biżuterii i ubrań, twórczyni niezwykłej facebookowej społeczności Drzwi Do Stylu, którą zbudowała wokół idei zrównoważonej mody, ubrań z drugiej ręki i ekologii.

- Od samego początku moim celem było propagowanie mody slow fashion i ochrony środowiska. Dzięki tej idei każdego dnia robimy coś małego dla naszej Ziemi. Czasami nie zdajemy sobie sprawy, że dzięki takim działaniom jak sprzedaż z drugiej ręki dokładamy swoją cegiełkę dla ochrony powietrza, wody, przyrody – podkreśla modowa ekspertka.

Obecnie grupa Drzwi Do Stylu zrzesza ponad 30 tys. kobiet.

Dawać rzeczom drugie życie

- Bardzo często sama wykorzystuje stare elementy. W tworzeniu biżuterii używam historycznych, autentycznych monet. Nie mam problemu z tym, że kupuję rzeczy z drugiej ręki. Łącze stare z nowym, przerabiam i daje rzeczom drugie życie – mówi Dorota Wolff, która zasłynęła jako projektantka oryginalnej biżuterii marki Forget me not.

Wyrażenie "dawać rzeczom drugie życie" często odnosi się do promowanej w ekologicznym podejściu do życia praktyki recyklingu i ponownego wykorzystywania przedmiotów lub materiałów, zamiast wyrzucania ich. Współczesna niestety moda promuje szybki obrót trendów, co prowadzi do szybkiego wymiany ubrań i nadmiernego konsumpcjonizmu. Kupowanie tanich ubrań, noszenie ich tylko kilka razy, a następnie wyrzucanie prowadzi w konsekwencji do powstania ogromnych ilości odpadów tekstylnych.

- Podróżuję po świecie i wiem jakie są konsekwencje. Konsumpcja kiedyś nas zgubi. Największym zagrożeniem i powodem katastrofy ekologicznej są ludzie. Za dużo produkujemy śmieci, a podążając tropem masowej mody klonujemy nasze wizerunki.  Świat będzie wiele ciekawszy jak nie będziemy chcieć tego, co mają wszyscy. Postawimy na jakość, design i siebie – przekonuje ekspertka ds. wizerunku

Im mniej mamy rzeczy, tym łatwiej o styl

Często stosowane w kontekście mody powiedzenie "mniej znaczy więcej" to dewiza filozofii minimalizmu i zrównoważonego stylu życia. Grupa Drzwi Do Stylu promuje ideę ograniczania zbędnych dóbr materialnych, redukcji konsumpcjonizmu oraz skupiania się na rzeczach i doświadczeniach, które mają dla nas prawdziwą wartość. 

Poprzez pozbycie się nadmiaru przedmiotów, odzyskujemy bowiem przestrzeń, czas i energię na bardziej istotne aspekty życia, takie jak relacje, rozwój osobisty czy przyjemności intelektualne. Dlatego ważnym elementem życia tej społeczności, która wciąż się rozrasta i przyjmuje nowych członków, jest uczestnictwo w warsztatach i wykładach – zarówno online jak i na żywo.

- Zaczęło się to zupełnie przez przypadek z mojej potrzeby i dzisiaj rzeczywiście jest nas ponad 31 tys. kobiet, które w jakiś sposób łączy moda, ale też ochrona środowiska. Pamiętam ten czas, jak była pandemia, gdzie wszyscy byliśmy pozamykani w domach i ja sobie pomyślałam “Boże, to jest czas na to, żeby posprzątać dokumentnie tą swoją garderobę, szafę, czyli oddać to, co wisi i czeka i się na pewno nie doczeka. Zamienić, sprzedać odświeżyć garderobę. I tak się to wszystko zaczęło. Myślałam, że będę sama na tej grupie, a się okazuje, że jest nas już 31 tys., czyli miasto kobiet – mówi Dorota Wolff.

W kontekście mody "mniej znaczy więcej"  oznacza preferowanie jakości nad ilością, inwestowanie w trwałe i uniwersalne ubrania, oraz dbanie o to, by nasza garderoba była minimalistyczna, ale funkcjonalna i dopasowana do naszych potrzeb. Ta filozofia może przyczynić się do zmniejszenia wpływu przemysłu mody na środowisko oraz prowadzić do bardziej zrównoważonego i satysfakcjonującego stylu życia.

- Gwarantuję, że im mniej będziemy mieli rzeczy, tym łatwiej będzie określić nasz styl i nasze potrzeby. Warto oddać, sprzedać, unowocześnić  czy zamieniać się̨ rzeczami, które leżą w szafie. To nie znaczy, że mamy nic nie kupować. Kupujmy, ale nie warto kupować tylko dla metki czy po to, by „mieć”.  Warto korzystać z tego co posiadamy i takimi rzeczami się otaczać. Ochrona otaczającego nas świata jest obowiązkiem każdego człowieka dlatego recykling jest fantastyczną ideą – podkreśla ekspertka.

Recykling w modzie

Recykling w modzie odgrywa istotną rolę z kilku powodów:

Ochrona środowiska: Przemysł odzieżowy generuje duże ilości odpadów, zużywa ogromne ilości wody i energii oraz wykorzystuje duże ilości surowców naturalnych. Recykling ubrań i materiałów pomaga zmniejszyć negatywny wpływ przemysłu mody na środowisko poprzez ograniczenie ilości odpadów, zużycie zasobów naturalnych oraz emisję gazów cieplarnianych.

Zmniejszenie zużycia surowców: Recykling ubrań i materiałów pozwala wykorzystać już istniejące zasoby, co redukuje zapotrzebowanie na nowe surowce i pomaga chronić środowisko naturalne. Dzięki temu można ograniczyć wycinkę drzew, wydobycie minerałów czy produkcję materiałów syntetycznych.

Pozyskiwanie wartości z odpadów: Recykling może prowadzić do ponownego wykorzystania materiałów i ubrań, które w innym przypadku trafiłyby na składowiska odpadów. Odpady te mogą być przetwarzane na nowe produkty modowe, co pozwala zmniejszyć ilość odpadów i wydłuża życie produkowanych materiałów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Moda TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace Biuro prasowe
2025-05-07 | 16:00

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

TATUUM, modowa marka z Łodzi, wzięła udział w Światowej Wystawie EXPO 2025 w Osace, prezentując specjalną kolekcję inspirowaną postacią Misia Uszatka. Udział w tym
Moda Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
2024-12-23 | 12:00

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji

Wybór między okularami a soczewkami na sylwestra zależy od kilku czynników, takich jak komfort, styl  i okoliczności.  Jeśli planujemy przetańczyć całą noc,
Moda Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
2024-12-19 | 12:10

Zima w stylu Black & White z Lee Cooper

Buty bardzo Black W tym sezonie warto mieć w szafie czarne botki z rockowym, grunge’owym lub wojskowym sznytem. Można je zestawiać zarówno z jeansami i oversize’ową

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.

Prawo

Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.