TOMASZ UMBRAS ZE ZŁOTĄ NITKĄ SIÓDMA EDYCJA ŁÓDŹ YOUNG FASHION DOBIEGŁA KOŃCA
TOMASZ UMBRAS ZE ZŁOTĄ NITKĄ
SIÓDMA EDYCJA ŁÓDŹ YOUNG FASHION DOBIEGŁA KOŃCA
Futurystyczne, niezwykle precyzyjnie wykonane filcowe formy i udana próba stworzenia nowego świata łączącego to, co ludzkie, z tym, co zwierzęce, zdecydowały, że to Tomasz Umbras kolekcją „Return of the Witch” wywalczył nagrodę główną w prestiżowym konkursie „Złota Nitka”. Uroczysta gala finałowa zakończyła dziś tegoroczną edycję Łódź Young Fashion.
O statuetkę Złotej Nitki i nagrodę pieniężną w wysokości 30 000 złotych walczyło w tym roku dwunastu finalistów, wybranych z ponad stu nadesłanych zgłoszeń. Julia Burak, Maria Czarnecka, Robert Geserick, Natalia Kowalska, Monika Łuczak, Oliwia Matlak, Gabriela Nowak, Sandra Skórka, Tomasz Umbras, Hanna Wojciechowska, Anastasiya Zaretskaya i Dominik Żyża zaprezentowali swoje kolekcje w Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP podczas widowiskowego pokazu konkursowego, reżyserowanego przez Waldka Szymkowiaka.
– Złota Nitka od 30 lat kreuje scenę mody w Polsce i co roku nagradza niezwykle utalentowanych projektantów, którzy mogą zrewolucjonizować światowe wybiegi, stąd tak ogromne zainteresowanie konkursem – podkreśla Katarzyna Wróblewska, dyrektor artystyczna Łódź Young Fashion, w ramach którego Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi organizuje konkurs.
Finałowe kolekcje wybrało jury w składzie: Prezydent Miasta Łodzi – Hanna Zdanowska, dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. uczelni – Dziekana Wydziału Sztuk Projektowych ASP w Łodzi, Marcin Świderek – wicenaczelny i szef działu mody magazynu „Elle”, Karolina Limbach – stylistka magazynu „Elle”, Dawid Tomaszewski – projektant mody, Tomasz Ossoliński – projektant mody, Rafał Michalak i Ilona Majer – projektanci mody tworzący duet MMC, Robert Kupisz – projektant mody, Agnieszka Ścibior – dyrektor kreatywna „Viva Moda”, Aleksandra Szol – dyrektor marketingu
i e-commerce w Modivo, Maurycy Zylber – projektant mody, laureat Złotej Nitki 2022. Ostateczną decyzję jury podjęło w czasie finałowego pokazu. Jego zdaniem najlepsza była kolekcja „Return of the Witch” autorstwa Tomasza Umbrasa.
– Byliśmy zgodni. Braliśmy pod uwagę kreatywność projektantów i to, w jaki sposób kolekcje wpisują się w panujące trendy, a nawet je wyznaczają – relacjonuje Marcin Świderek, przewodniczący jury. – Zwróciliśmy uwagę na pięknie zdobione trójwymiarowe, formy – niesamowicie uformowany filc, dzięki któremu sylwetki stały się futurystyczne, kosmiczne, ale w samych wzorach nawiązujące do przeszłości. Dało to połączenie świata, który był, z tym, który nadejdzie – uzasadnia werdykt i dodaje, że jury zwróciło też uwagę na niecodzienne źródło inspiracji projektanta, który zaczerpnął pomysł z nowoczesnej metody leczenia oparzeń, w której pacjentom rany przykrywa się łuskami, co przywodzi na myśl hybrydy ludzi i zwierząt.
Jak tłumaczy sam projektant, „Return of the Witch” to próba stworzenia alternatywnego świata.
– Eksploruję surrealistyczną stronę natury, reinterpretuję to, co mogłoby stać się po śmierci z czarownicą, która jest dla mnie symbolem wyalienowania i odrzucenia. W mojej pracy łączę świat zwierząt i ludzi, a sama kolekcja powstała z chęci wyobrażenia sobie zupełnie nowego gatunku – mówi o swoich inspiracjach Tomasz Umbras. – Dzięki filcowaniu surowej wełny na mokro, tworzę zupełnie bezszwowe ubrania o rzeźbiarskich formach – dodaje zdobywca tegorocznej statuetki „Złota Nitka”.
Oprócz jury, swoje nagrody przyznali również partnerzy wydarzenia:
- Wyróżnienie firmy FERRERO, producenta batonika DUPLO: Dominik Żyża, kolekcja „Nigdy o Tobie nie zapomnę”;
- Nagroda specjalna LPP: Maria Czarnecka, kolekcja „Cut Up”;
- Nagroda specjalna Fundacji Play Sustain: Sandra Skórka, kolekcja „Giardino”;
- Nagroda specjalna GPoland: Maria Czarnecka, kolekcja „Cut Up”; Natalia Kowalska, kolekcja „Womanhood”; Monika Łuczak, kolekcja „Forbidden Body”; Sandra Skórka, kolekcja „Giardino”; Hanna Wojciechowska, kolekcja „Riqueza del Sur”;
- Nagroda specjalna magazynu Elle: Robert Geserick, kolekcja „Buntprächtigerlebensverlauf”.
Widowiskowej prezentacji finałowych kolekcji towarzyszyły też dwa gościnne pokazy specjalne: MMC Studio oraz Dawida Tomaszewskiego. MMC Studio zaprezentowało projekt kapsuły, będącej zapowiedzią najnowszej kolekcji, a jednocześnie kwintesencją charakterystycznego stylu, łączącego prostotę i puryzm z ultranowoczesnymi tkaninami.
Natomiast pokaz Dawida Tomaszewskiego zaskoczył łódzką publiczność unikatowymi zderzeniami kolorów i faktur, inspirowanych sztuką, architekturą, podróżami, przyrodą i muzyką. Jego sylwetki emanowały innowacyjnym designem, a równocześnie cechowała je precyzja detali i wysoka jakość wykonania.
Gala finałowa konkursu „Złota Nitka” zakończyła tegoroczną, siódmą, edycję Łódź Young Fashion, której organizatorami są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu, partnerem głównym jest Miasto Łódź, partnerem wydarzenia – Łódzkie Centrum Wydarzeń.
![SUKCES SZYTY ZŁOTĄ NITKĄ NABÓR DO KONKURSU DLA MŁODYCH PROJEKTANTÓW Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1847194362,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
SUKCES SZYTY ZŁOTĄ NITKĄ NABÓR DO KONKURSU DLA MŁODYCH PROJEKTANTÓW
![Subtelna doskonałość linii – marka Patrizia Aryton rozpoczyna sezon AW24.](/files/_uploaded/glownekonf_289022252,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Subtelna doskonałość linii – marka Patrizia Aryton rozpoczyna sezon AW24.
![Dlaczego Polacy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki?](/files/_uploaded/glownekonf_355597111,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Dlaczego Polacy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/czule-slowka-aktorzy-ram,w_274,r_png,_small.png)
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.
Inwestycje
Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
![](/files/1922771799/lipinski-apartamenty-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.
Media
Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
![](/files/1922771799/dowbor-nasz-nowy-dom-foto-1,w_133,_small.jpg)
Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.