Komunikaty PR

Upcyclingowa kolekcja Buczynski X Wtórpol

2022-07-14  |  10:22
Biuro prasowe

Czołowy polski projektant działający w idei upcyclingu, Jackob Buczynski, zaczął tworzyć swoje kolekcje z potrzeby zamanifestowania sprzeciwu wobec wszechobecnej nadprodukcji odzieży. Jego ubrania są nie tylko symbolem zmieniającej się świadomości konsumpcji dóbr, ale pozytywną zmianą dla środowiska i kolejnych pokoleń. Projektant połączył swoje siły z Wtórpolem, właścicielem jednej z największych w Europie sortowni odzieży używanej.

Dzięki tej współpracy, upcyclingowa działalność jest możliwa na dużo większą skalę, a kolekcja Buczynski X Wtórpol została zaprezentowana na tegorocznej scenie Fashion Open’er Festival.

 

Moda z kontenera - dla jednych śmieci, dla innych - cenny materiał

Ubrania, z których Buczynski pozyskał materiały do tworzenia kolekcji pochodzą z sortowni Wtórpolu. Z kolei tam trafiają z ponad 60 tysięcy kontenerów ustawionych na terenie całego kraju. Ogromne znaczenie ma więc to, w jaki sposób pozbywamy się niepotrzebnych ubrań - jeśli oddamy je do dedykowanych miejsc mogą zyskać drugie życie i posłużyć innym, a jeśli wyrzucimy je do śmieci zmieszanych - ich los jest tylko jeden. Trafią na wysypisko i staną się odpadem.

 

Co roku wprowadzamy do drugiego obiegu 84 miliony kilogramów niepotrzebnej odzieży. Ubrania w najlepszym stanie trafiają do second handów lub na eksport, a te w gorszym - są poddawane recyklingowi. Dzięki temu nie tylko ratujemy te rzeczy przed wysypiskiem, ale też przyczyniamy się do redukcji śmieci - mówi Monika Lipnicka z Wtórpolu.

Chociaż te liczby robią wrażenie, trzeba mieć świadomość, że w Polsce drugie życie otrzymuje dziś wciąż mniej niż połowa wyrzucanych ubrań. Aby to zmienić, potrzebna jest edukacja i uświadomienie, jak ogromną rolę - zarówno w życiu naszym, jak i w życiu przyszłych pokoleń mają nasze codziennie, z pozoru mało istotne wybory - jak np. decyzje co zrobić niepotrzebnymi ubraniami. Wszystkim nam powinno zależeć na tym, by niepotrzebne tekstylia nie były traktowane jako odpad, ale zgodnie z prawdą, jako cenny surowiec nadający się do stworzenia zupełnie nowych rzeczy. Mogący nadal służyć ludziom, bez szkody dla środowiska - dodaje Lipnicka.

 

Upcyclingowa współpraca to dawanie drugiego życia odzieży na dużo większą skalę

Jackob Buczynski współpracuje z Wtórpolem już od dłuższego czasu - najpierw w pracowni projektanta barwny charakter otrzymało 500 kurtek jeansowych, przygotowanych w sortowni polskiej firmy. Aktualnie Buczynski zakończył prace nad zupełnie nowym projektem – stworzył 20 sylwetek kolekcji Jackob Buczynski X Wtórpol.

 

Aby podkreślić wyjątkowy charakter nowo stworzonych ubrań ich prezentacja odbyła się w miejscu, z którego pochodziły - sortowni Wtórpolu. Przestrzeń, w której na co dzień sortuje się 350 ton niepotrzebnych ubrań stała się planem zdjęciowym i wybiegiem dla modelek prezentujących oryginalna kolekcję. Jak mówi sam projektant: Niesamowite jest to, że robię sztukę z rzeczy, których ktoś się pozbył. Jak cała ta idea pójdzie dalej i nabierze tempa, to oddawanie niepotrzebnych ubrań do kontenerów, które są tak naprawdę wokół nas, stanie się trendy i o to właśnie chodzi. Żeby ludzie przekonali się, że to, co im nie jest już potrzebne może przydać się komuś innemu. My naprawdę w dosłownym znaczeniu dajemy drugie życie tej odzieży! I to jest piękne. Upcycling to nasza przyszłość - twórców i konsumentów - wiem, że mamy coraz więcej narzędzi żeby działać w tej idei.

 

Upcyclingowa kolekcja na scenie Open’er Festival

Kolekcja Jackob Buczynski X Wtórpol została zaprezentowana na Fashion Stage tegorocznej edycji Open’er Festiwal. Motywem przewodnim strefy był upcycling.

Każda społeczna akcja uświadamiająca ma sens, ponieważ dzisiaj ubrania są najszybciej przyrastającym odpadem na świecie. Ponosimy za to odpowiedzialność zbiorową. Jako twórca odpowiedzialny przypominam o konieczności dawania drugiego życia ubraniom, ale również o zaprzestaniu produkcji całkowicie nowych rzeczy - to ten proces kosztuje nas najwięcej. Ta kolekcja jest wyrazem sprzeciwu wobec wszechobecnego konsumpcjonizmu. To również pokazanie, że można wykorzystać potencjał drzemiący w wyprodukowanych ubraniach. Trzeba tylko chcieć - podsumowuje Buczynski.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Moda SUKCES SZYTY ZŁOTĄ NITKĄ NABÓR DO KONKURSU DLA MŁODYCH PROJEKTANTÓW Biuro prasowe
2024-07-17 | 10:00

SUKCES SZYTY ZŁOTĄ NITKĄ NABÓR DO KONKURSU DLA MŁODYCH PROJEKTANTÓW

SUKCES SZYTY ZŁOTĄ NITKĄ NABÓR DO KONKURSU DLA MŁODYCH PROJEKTANTÓW   Ten konkurs otworzył drzwi do kariery takim gwiazdom, jak Łukasz Jemioł,
Moda Subtelna doskonałość linii – marka Patrizia Aryton rozpoczyna sezon AW24.
2024-07-12 | 09:00

Subtelna doskonałość linii – marka Patrizia Aryton rozpoczyna sezon AW24.

Kapsułowa kolekcja Atelier Patrizia Aryton na sezon jesień-zima 2024, to moc zaklęta w doskonałych liniach sylwetek, ubrania najwyższej jakości, które tworzą kompletną szafę
Moda Dlaczego Polacy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki?
2024-07-11 | 14:00

Dlaczego Polacy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki?

Vinted, wiodąca w Europie internetowa platforma C2C mody używanej, spytała respondentów w Polsce o ich nawyki zakupowe dotyczące mody luksusowej z drugiej ręki.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.