Vinted podsumowuje 2023 rok i świętuje swoje 15. urodziny
Impreza, inspirująca rozmowa i genialny pomysł. W takich okolicznościach narodził się pomysł założenia Vinted przez Mildę Mitkute i Justasa Janauskasa. Dzisiaj, czyli 15 lat od pamiętnego wieczora, firma obchodzi swoje kolejne urodziny i celebruje rocznicę globalnej społeczności, która z całkiem niewielkiej na Litwie rozrosła się do milionów ludzi w całej Europie.
Jednym z pierwszych produktów Mildy, który udało jej się sprzedać, była torebka. Dziś Vinties, czyli Vintedzianki na całym świecie nie tylko sprzedają i kupują wystawione rzeczy, ale wymieniają się historiami i wskazówkami, tworząc społeczność zrzeszoną wokół idei second-hand. Tylko w tym roku globalna społeczność Vinted powitała w klubie kolejne trzy kraje: Rumunię, Danię i Finlandię! Vinted w Polsce została uruchomiona w 2013 roku, a dzisiaj liczy ponad 10 mln zarejestrowanych użytkowników.
Jak wynika z najnowszego badania konsumenckiego, przeprowadzonego dla Vinted przez agencję badawczą Stem Mark w listopadzie 2023 r.*, Polacy są pozytywnie nastawieni do kupowania rzeczy z drugiej ręki. Używane rzeczy kupują dość regularnie, zarówno w internecie, jak i stacjonarnie, nie czując z tego powodu wstydu. Co więcej, ponad 45% respondentów przyznaje, że po rzeczy z drugiej ręki sięga od ponad 4 lat, a 38% deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy z pewnością to zrobi.
Oto kilka inspirujących faktów z mijającego roku:
Hity 2023 roku
●Bambino Jacquemus z ponad 1300 polubieniami - to tegoroczny hit i sensacja, która zebrała aż 1300 polubień!
●Najczęściej wyszukiwane hasła: Wśród 150 najpopularniejszych wyszukiwanych haseł wśród globalnej społeczności Vinted znalazły się zapytania sezonowe, takie jak karnawał, Halloween oraz popularne trendy, jak choćby Y2K.
- Wśród TOP 10 poszukiwanych brandów w 2023 znalazły się Adidas, Converse, Nike i Sézane.
- Color Chronicles: to najczęstsza gama kolorów używana przez społeczność globalną, a także w Polsce: czarny, biały, szary, brązowy, beżowy i czerwony.
- Kiedy w 2008 Vinted rozpoczynała swoją działalność, zaczynała od mody damskiej. W ciągu 15 lat liczba kategorii nie tylko powiększyła się o kolejne, ale i odnotowała mocny wzrost, np. kategoria męska stanowi obecnie ponad 10% pozycji wystawionych na całym świecie, a kategoria dziecięca stanowi prawie jedną trzecią. Połowa artykułów nadal znajduje się w kategorii damskiej.
- Wśród kategorii męskich i damskich to odzież sprzedaje się najlepiej.
- W ramach kategorii Zwierzęta, najczęściej poszukiwane są akcesoria i produkty dla psów.
- Z kolei w kategorii Rozrywka to książki cieszą się największym zainteresowaniem.
●Aby jeszcze bardziej ułatwić znalezienie odpowiedniego artykułu, wprowadziliśmy nowy filtr materiału i dodaliśmy więcej opcji rozmiaru.
●W związku ze zbliżającymi się świętami uruchomiliśmy nową podkategorię Dom - Uroczystości i święta, w której można wystawiać i sprzedawać dekoracje świąteczne, a także rzeczy na prezenty.
●W 2023 r. widzimy, że członkowie na wszystkich naszych rynkach najbardziej byli aktywni w weekendy. Zakupy często odbywały się w niedzielne wieczory, a najwięcej sprzedawców dodawało nowe oferty w sobotnie popołudnia.
Razem możemy coś zmienić ♻️
Ten rok przyniósł namacalne dowody na to, że kupowanie rzeczy używanych na Vinted jest lepsze dla klimatu niż kupowanie nowych, z pierwszej ręki - tak wynika z pierwszego raportu Vinted dotyczącego Oddziaływania na Klimat (przeprowadzonego przez Vaayu). To największy jak dotąd podstawowy zbiór danych na temat wpływu zakupów online z drugiej ręki na klimat na tak dużą skalę. Raport wykazał, że drobne wybory mogą mieć pozytywny wpływ, jeśli wszyscy dokonamy tego razem.
- Zakup przedmiotu z drugiej ręki na Vinted zamiast nowego, wykazał oszczędność emisji wynoszącą 1,8 kgCO₂e.
- W ten sposób społeczność Vinted uniknęła emisji dwutlenku węgla netto na poziomie ponad 453 kiloton CO₂e w 2021 r., co odpowiada emisji około 275 tys. lotów w obie strony między Londynem a Los Angeles.
Zafunduj sobie trochę więcej
Mijający rok zakończyliśmy wprowadzeniem nowej usługi dla naszych członków, którzy od czasu do czasu lubią pozwolić sobie na nieco droższe przyjemności. Usługa Weryfikacji Przedmiotu sprawia, że użytkownicy Vinted mogą z jeszcze większą pewnością kupować droższe produkty markowe od 100 € w górę.
W 2023 roku usługa jest dostępna 7 rynkach. W przyszłym roku usługa Weryfikacji Przedmiotów zostanie uruchomiona także w Polsce! Nasz zespół ekspertów ma 50-letnie doświadczenie zawodowe w weryfikowaniu markowych produktów od światowych projektantów, dając kupującym pewność, że otrzymają oryginalny przedmiot.
W tym roku najdroższy produkt, który trafił na Vinted do weryfikacji to torba Hermès Birkin za 9900 EUR.
Co zatem przyniesie przyszłość?
Postrzeganie mody używanej znacznie ewoluowało w ciągu ostatnich 15 lat, z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój i świadomy konsumpcjonizm. Kiedy platforma Vinted powstawała, zakupy rzeczy z drugiej ręki kojarzone były głównie ze sklepami z używaną odzieżą i wyprzedażami garażowymi. Dzisiaj co piąty użytkownik Vinted wybrałby rzeczy używane, a nie nowe, nawet jeśli obydwie byłyby dostępne w porównywalnej cenie. To daje nam to pewność, że zmierzamy w dobrym kierunku i właściwego miejsca, gdzie rzeczy z drugiej ręki stają się pierwszym wyborem dla jeszcze większej liczby osób na całym świecie.
Piętnaście lat dokonywania wyboru z drugiej ręki to dopiero początek; jeszcze wiele przed nami i nie byłoby tego bez niesamowitej, jedynej w swoim rodzaju społeczności Vinted.
*Badanie konsumenckie przeprowadzone w listopadzie 2023 roku przez agencję badawczą Stem Mark wśród polskiej populacji w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=1000.
Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
Artysta promuje obecnie swój najnowszy singiel zatytułowany „Szybkie tempo” i właśnie z taką prędkością od trzech lat podbija polski rynek muzyczny. Piosenkarz zdaje sobie jednak sprawę z tego, jakie wyzwania narzuca życie w ciągłym biegu, dlatego on sam, mimo że prężnie rozwija swoją karierę i czerpie ogromną radość ze śpiewania, od czasu do czasu zatrzymuje się i patrzy na to, co robi z innej perspektywy, by złapać tak potrzebny dystans. Wiktor Dyduła przyznaje bowiem, że w branży muzycznej nie brakuje osób, które skarżą się na zbyt duże obciążenie psychiczne i wypalenie zawodowe.