Wtórpol jako jedyna polska firma partnerem Sorting for Circularity
Projekt Sorting for Circularity, uruchomiony przez Fashion for Good, łączy kluczowe marki i liderów branży z całej Europy. Celem jest przeprowadzenie kompleksowej analizy odpadów tekstylnych przy użyciu innowacyjnej technologii bliskiej podczerwieni (NIR), jednocześnie mapując możliwości recyklingu tekstyliów. Badania te doprowadzą do stworzenia otwartej platformy cyfrowej, która pozwoli łączyć odpady tekstylne z sortowników z recyklerami, umożliwiając ich wyrównanie i zbudowanie infrastruktury w kierunku większej cyrkulacji w nadchodzących latach [1].
Realizacja projektu rozpoczęła się w maju 2021 roku. W ciągu pierwszych 9 miesięcy projekt znacznie się rozwinął, poszerzając swój zasięg o Hiszpanię i Polskę. Ponadto, grupa H&M, spółka dominująca H&M, WEEKDAY, COS, Arket, Monki, & Other Stories i AFound dołączają do projektu jako kluczowi partnerzy, wnosząc swoje ogromne doświadczenie w celu zwiększenia zasięgu działań.
W związku z tym, że współpraca jest istotna w rozwiązywaniu największych wyzwań branży, grupa H&M dołącza do holdingu odzieżowego Inditex jako kluczowy partner zewnętrzny wraz z partnerami korporacyjnymi Fashion for Good: Adidas, BESTSELLER i Zalando, z Arvind Limited, Birla Cellulose, Levi Strauss & Co., Otto i PVH Corp. uczestniczącymi w grupie roboczej. Jest to możliwe częściowo dzięki wsparciu fundacji Laudes, praktykującej filantropię katalityczną.
Jeśli branża modowa chce oddzielić kwestię wzrostu gospodarczego od wykorzystania zasobów naturalnych, musimy sprawić, aby materiały pochodzące z recyklingu były dostępne na większą skalę. Wyrzucane ubrania i tekstylia traktowane są nie jako zasoby, ale jako odpady i właśnie to podejście musimy zmienić! Tylko dzięki współpracy całej branży oraz inwestycjom w badania i innowacje możemy przekształcić nasz sektor w przemysł o obiegu zamkniętym – mówi Anna-Karin Sundelius, Lider strategii cyrkulacyjnej w grupie H&M.
Reprezentacja Polski i Hiszpanii
Mając na celu przedstawienie najbardziej reprezentatywnego obrazu tego, jak wygląda sytuacja w zakresie przetwarzania odpadów tekstylnych w Europie, istotne jest włączenie do całego projektu Hiszpanii i Polski. Zakres geograficzny pozwala na szczegółowe porównania między krajami – ujawniając różnice regionalne dotyczące postępowania z odpadami tekstylnymi. Ustalenia te podkreślą, jak bardzo potrzebne są innowacje, inwestycje i zmiany w polityce w celu przyspieszenia przejścia do modelu o obiegu zamkniętym.
Oba kraje mają kluczowe znaczenie w dyskusjach na temat wykorzystania pokonsumenckich odpadów tekstylnych. Hiszpania została wstępnie wybrana jako potencjalny obszar dla projektu EURATEX ReHubs, wspólnej inicjatywy mającej na celu przetwarzanie odpadów tekstylnych i materiałów w całej Europie, natomiast Polska jest trzecim największym eksporterem odzieży używanej w Europie.
Grupa Moda re- Caritas, hiszpańska firma zajmująca się zbieraniem, sortowaniem i przetwarzaniem tekstyliów, która została włączona do projektu, poprzez swoją działalność zwiększa możliwości zatrudnienia, szczególnie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Jest również największą hiszpańską firmą specjalizującą się w odbieraniu i sortowaniu tekstyliów – posiada 3 zakłady w całej Hiszpanii.
W Polsce do projektu dołączył Wtórpol, jako największa firma zajmująca się zbieraniem tekstyliów, wprowadzaniem ich do drugiego obiegu oraz przetwarzaniem odzieży używanej. Warto dodać, że Wtórpol do drugiego obiegu wprowadza ponad 65 000 ton tekstyliów rocznie.
Od momentu założenia, grupa Moda re- Càritas koncentrowała się na modelu, który łączy nowe technologie dla celów społecznych i ekologicznych. Uważamy, że udział w projekcie „Sorting for Circularity” pozwoli nam na jeszcze skuteczniejsze osiąganie tych celów, dzięki zaangażowaniu i współpracy pomiędzy światowymi partnerami biorącymi udział w tym projekcie – mówi Albert Alberich – Dyrektor Moda re- / Caritas.
Od wielu lat Wtórpol udziela się w różnych inicjatywach badawczych i innowacyjnych. Cel projektu zapoczątkowanego przez Fashion for Good jest bardzo podobny do naszego. Poprzez dołączenie do przedsięwzięcia jesteśmy pewni, że dzięki niemu dojdziemy do kluczowych spostrzeżeń, które mogą okazać się pomocne dla całej branży. Wspólne projekty, takie jak ten, pomagają nam nie tylko osiągnąć nasze cele dotyczące podejścia „zero waste”, ale co ważniejsze – dokształcić branżę i społeczeństwo w zakresie przetwarzania odpadów tekstylnych – mówi Mateusz Bolechowski, Specjalista ds. kontaktu z mediami w Wtórpol.
[1] https://fashionforgood.com/our_news/sorting-for-circularity-fashion-for-good-launches-new-project-to-drive-textile-recycling/

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dom i ogród

Sandra Kubicka: Najpierw kupiłam małą domową szklarnię na zioła. A teraz zamówiłam duży model do ogrodu i będę tam mieć pomidory, ogórki i truskawki
Modelka czerpie dużą radość z własnoręcznie wyhodowanych ziół i warzyw. Swoją przygodę z ogrodnictwem zaczęła od małej domowej szklarni kupionej w sklepie internetowym, a już niedługo będzie miała szklarnię z prawdziwego zdarzenia. Sandra Kubicka nie ukrywa, że teraz z dużą niecierpliwością czeka na to, jaki plon wydadzą sadzonki pomidorów. Na razie rosną jak na drożdżach.
Transport
Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty

W dyskusji o prawach pasażerów linii lotniczych pojawiają się rozbieżności między unijnymi instytucjami. Dotyczą one m.in. odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty. Ministrowie transportu UE proponują 300 euro odszkodowania za czterogodzinne opóźnienie lub odwołanie krótkiego lotu, a Parlament Europejski opowiada się za wyższymi odszkodowaniami i to po trzech godzinach opóźnienia. Parlamentarna komisja transportowa proponuje także szereg zmian dotyczących m.in. bagażu podręcznego czy odpowiedzialności pośredników sprzedających bilety.
Dziecko
Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci

Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.