Wtórpol jako jedyna polska firma partnerem Sorting for Circularity
Projekt Sorting for Circularity, uruchomiony przez Fashion for Good, łączy kluczowe marki i liderów branży z całej Europy. Celem jest przeprowadzenie kompleksowej analizy odpadów tekstylnych przy użyciu innowacyjnej technologii bliskiej podczerwieni (NIR), jednocześnie mapując możliwości recyklingu tekstyliów. Badania te doprowadzą do stworzenia otwartej platformy cyfrowej, która pozwoli łączyć odpady tekstylne z sortowników z recyklerami, umożliwiając ich wyrównanie i zbudowanie infrastruktury w kierunku większej cyrkulacji w nadchodzących latach [1].
Realizacja projektu rozpoczęła się w maju 2021 roku. W ciągu pierwszych 9 miesięcy projekt znacznie się rozwinął, poszerzając swój zasięg o Hiszpanię i Polskę. Ponadto, grupa H&M, spółka dominująca H&M, WEEKDAY, COS, Arket, Monki, & Other Stories i AFound dołączają do projektu jako kluczowi partnerzy, wnosząc swoje ogromne doświadczenie w celu zwiększenia zasięgu działań.
W związku z tym, że współpraca jest istotna w rozwiązywaniu największych wyzwań branży, grupa H&M dołącza do holdingu odzieżowego Inditex jako kluczowy partner zewnętrzny wraz z partnerami korporacyjnymi Fashion for Good: Adidas, BESTSELLER i Zalando, z Arvind Limited, Birla Cellulose, Levi Strauss & Co., Otto i PVH Corp. uczestniczącymi w grupie roboczej. Jest to możliwe częściowo dzięki wsparciu fundacji Laudes, praktykującej filantropię katalityczną.
Jeśli branża modowa chce oddzielić kwestię wzrostu gospodarczego od wykorzystania zasobów naturalnych, musimy sprawić, aby materiały pochodzące z recyklingu były dostępne na większą skalę. Wyrzucane ubrania i tekstylia traktowane są nie jako zasoby, ale jako odpady i właśnie to podejście musimy zmienić! Tylko dzięki współpracy całej branży oraz inwestycjom w badania i innowacje możemy przekształcić nasz sektor w przemysł o obiegu zamkniętym – mówi Anna-Karin Sundelius, Lider strategii cyrkulacyjnej w grupie H&M.
Reprezentacja Polski i Hiszpanii
Mając na celu przedstawienie najbardziej reprezentatywnego obrazu tego, jak wygląda sytuacja w zakresie przetwarzania odpadów tekstylnych w Europie, istotne jest włączenie do całego projektu Hiszpanii i Polski. Zakres geograficzny pozwala na szczegółowe porównania między krajami – ujawniając różnice regionalne dotyczące postępowania z odpadami tekstylnymi. Ustalenia te podkreślą, jak bardzo potrzebne są innowacje, inwestycje i zmiany w polityce w celu przyspieszenia przejścia do modelu o obiegu zamkniętym.
Oba kraje mają kluczowe znaczenie w dyskusjach na temat wykorzystania pokonsumenckich odpadów tekstylnych. Hiszpania została wstępnie wybrana jako potencjalny obszar dla projektu EURATEX ReHubs, wspólnej inicjatywy mającej na celu przetwarzanie odpadów tekstylnych i materiałów w całej Europie, natomiast Polska jest trzecim największym eksporterem odzieży używanej w Europie.
Grupa Moda re- Caritas, hiszpańska firma zajmująca się zbieraniem, sortowaniem i przetwarzaniem tekstyliów, która została włączona do projektu, poprzez swoją działalność zwiększa możliwości zatrudnienia, szczególnie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Jest również największą hiszpańską firmą specjalizującą się w odbieraniu i sortowaniu tekstyliów – posiada 3 zakłady w całej Hiszpanii.
W Polsce do projektu dołączył Wtórpol, jako największa firma zajmująca się zbieraniem tekstyliów, wprowadzaniem ich do drugiego obiegu oraz przetwarzaniem odzieży używanej. Warto dodać, że Wtórpol do drugiego obiegu wprowadza ponad 65 000 ton tekstyliów rocznie.
Od momentu założenia, grupa Moda re- Càritas koncentrowała się na modelu, który łączy nowe technologie dla celów społecznych i ekologicznych. Uważamy, że udział w projekcie „Sorting for Circularity” pozwoli nam na jeszcze skuteczniejsze osiąganie tych celów, dzięki zaangażowaniu i współpracy pomiędzy światowymi partnerami biorącymi udział w tym projekcie – mówi Albert Alberich – Dyrektor Moda re- / Caritas.
Od wielu lat Wtórpol udziela się w różnych inicjatywach badawczych i innowacyjnych. Cel projektu zapoczątkowanego przez Fashion for Good jest bardzo podobny do naszego. Poprzez dołączenie do przedsięwzięcia jesteśmy pewni, że dzięki niemu dojdziemy do kluczowych spostrzeżeń, które mogą okazać się pomocne dla całej branży. Wspólne projekty, takie jak ten, pomagają nam nie tylko osiągnąć nasze cele dotyczące podejścia „zero waste”, ale co ważniejsze – dokształcić branżę i społeczeństwo w zakresie przetwarzania odpadów tekstylnych – mówi Mateusz Bolechowski, Specjalista ds. kontaktu z mediami w Wtórpol.
[1] https://fashionforgood.com/our_news/sorting-for-circularity-fashion-for-good-launches-new-project-to-drive-textile-recycling/
![Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_896805807,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
![Zima w stylu Black & White z Lee Cooper](/files/_uploaded/glownekonf_2057791647,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
![Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper](/files/_uploaded/glownekonf_1530621354,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/olbrychski-urodziny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
Daniel Olbrychski uznawany jest za jednego z najwybitniejszych aktorów filmowych i teatralnych swojego pokolenia. W dorobku ma wiele znakomitych ról i już od dawna mógłby odcinać kupony od sławy, ale jak podkreśla – nie zamierza rezygnować z pracy. Z przyjemnością przyjmuje kolejne propozycje zawodowe i mierzy się z nowymi rolami, bo dzięki takiej aktywności nie czuje upływającego czasu. Za trzy tygodnie artysta będzie świętował okrągłe urodziny.
Edukacja
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
![](/files/1922771799/edukacja-stem-foto,w_133,_small.jpg)
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
![](/files/1922771799/spoleczenstwo-goz-foto-4,w_133,_small.jpg)
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.