Yesa i tieli od strażników w brokacie do współczesnych wojowników
Instytut Konfucjusza w Krakowie
Oleandry 2A
30-063 Kraków
media|instytutkonfucjusza.pl| |media|instytutkonfucjusza.pl
12 663 26 07
www.instytutkonfucjusza.uj.edu.pl/
Instytut Konfucjusza w Krakowie serdecznie zaprasza w czwartek 24 listopada o godz. 18:30 na wykład dr Magdaleny Greli-Chen pt. „Yesa i tieli od strażników w brokacie do współczesnych wojowników”.
Będzie to kolejny wykład z cyklu poświęconego chińskim tradycyjnym strojom. Poprowadzi go dr Magdalena Grela-Chen i będzie się starała odpowiedzieć na pytanie, jaki ładunek symboliczny może nieść ubiór? Za czasów dynastii Ming (1368–1644) cesarscy ochroniarze noszący miano strażników w brokacie, spośród wielu przysługujących im przywilejów dostępowali zaszczytu noszenia strojów podkreślających ich wysoki status. Formacja ta została unieśmiertelniona dodatkowo przez liczne produkcje filmowe. Postać legendarnych jinyiwei (锦衣卫) stała się jedną z inspiracji dla zwolenników wskrzeszenia tradycyjnych ubiorów. Współcześnie każdy może wzorować się na tym wizerunku, stając się wojownikiem XXI wieku. Czy każdy fason yesy (曳撒) i tieli (贴里) oznacza, że mamy do czynienia w kontynuatorem tradycji jinyiwei? Podczas wydarzenia prowadząca rozwieje te wątpliwości i opowie, dlaczego liczba smoczych pazurków ma znaczenie.
dr Magdalena Grela-Chen, Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu UJ
Badaczka związków pomiędzy strojem a polityką w Azji, autorka publikacji dotyczących hanfui mody chińskiej. Prywatnie właścicielka kolekcji hanfuoraz innych strojów azjatyckich.
Wstęp wolny!
Czas: czwartek 24 listopada godz. 18:30.
Miejsce:
Instytut Konfucjusza w Krakowie
ul. Oleandry 2A
Sala: 2.01
Więcej informacji: https://instytutkonfucjusza.uj.edu.pl

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji

Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.