Dziewczyny z Neapolu Opera Home Made by Les Femmes
A może by tak… do Neapolu? Co powiecie na wakacyjną podróż do tego niezwykłego
włoskiego miasta położonego u podnóża Wezuwiusza? Już 28 lipca o godzinie 20:00 możemy się tam przenieść wraz z Les Femmes – wyjątkowym zespołem operowym z Trójmiasta. Na swoim kanale na YT oraz FB Natalia Krajewska-Kitowska, Joanna Sobowiec-Jamioł i Emilia Osowska wraz z Arkadiuszem Farkowskim (fortepian) i Piotrem Jamiołem (skrzypce) w śpiewający sposób opowiedzą nam historię pewnych neapolitanek o wielkich marzeniach…
A wszystko to bez wychodzenia z domu i całkowicie bezpłatnie! Spektakl operowy w formie pasticcio będzie dostępny od godziny 20:00 na kanale Les Femmes na Youtube oraz na profilu zespołu na Facebooku.
Niezły pasztet!
Pasticcio to opera, złożona z arii i recytatywów różnych kompozytorów. Określenie przywędrowało ok. 1725 roku do świata muzyki prosto z… kuchni i po włosku oznacza pasztet, przekładaniec, odnoszący się do arystokratycznej haute cuisine. Jako danie przygotowane z najlepszych składników jest kulinarnym rarytasem, popisem szefa kuchni. I taki też popis zobaczymy już w ostatni wtorek lipca – tym razem popis operowy. Obejrzymy cudowne przedstawienie, obfitujące w największe operowe arie włoskich kompozytorów XIX i XX wieku – w wersji online wyreżyserowanej przez same śpiewaczki operowe.
Od tawerny do La Scali
„Dziewczyny z Neapolu...” to opowieść o pracownicach włoskiej, małomiasteczkowej tawerny, które prozę życia zmieniają w scenę teatru muzycznego. Głowy mają pełne marzeń, codziennym przedmiotom nadają nowe, artystyczne znaczenie, a dania przygotowują w niekonwencjonalny sposób… Spektakl, choć silnie nacechowany różnorodnymi emocjami, niesie przesłanie, że warto posiadać jak najwyższe aspiracje, a jednocześnie się cieszyć każdą chwilą tu i teraz.
Przedstawienie miało swoją premierę w 2014 r. podczas Festiwalu Kultury Włoskiej w Polkowicach. Następnie było wystawiane w gdyńskim Centrum Kultury (Niedziela Melomana), Operze Bałtyckiej („Opera? Si!” Jerzego Snakowskiego), podczas 10 Międzynarodowego Forum Młodych (Bydgoski Festiwal Operowy 2017, w którym Natalia Krajewska–Kitowska została laureatką I miejsca w Konkursie na Najciekawszą Osobowość Festiwalu); na Zamku w Krokowej (Koncert Noworoczny) oraz w Filharmonii Koszalińskiej.
W związku z pandemią postanowiłyśmy przygotować wersję on line tego wyjątkowego spektaklu – mówi Natalia Krajewska–Kitowska, sopranistka i odtwórczyni jednej z głównych ról. Doszłyśmy do wniosku, że jest to okazja, by jeszcze więcej osób mogło zobaczyć spektakl a do tego poczuć, czym jest prawdziwa opera. Przygotowania trwały kilka tygodni i były bardzo intensywne – zdradza kulisy Joanna Sobowiec-Jamioł, druga „neapolitanka” sopranista. Nasza Sala Prób na ul. Kochanowskiego w Pruszczu Gdańskim niemalże całkowicie zamieniała się w plan zdjęciowy, wokół nas fruwały kostiumy, a na stołach piętrzyły się główki świeżej zielonej sałaty i innych warzyw – nieustannie dokupowanych w pobliskim sklepie jako istotne elementy scenografii.
Warstwa video została nakręcona w formie dubbingu pod muzykę, która powstawała live kilka minut wcześniej. Zaowocowało to niezwykle świeżym w odbiorze nagraniem, bliskim wersji koncertowej. Zrezygnowałyśmy z wersji studyjnej, gdyż zależało nam na osiągnięciu efektu prawdziwych emocji jak na rzeczywistej scenie operowej – tłumaczy Emilia Osowska, mezzosporanistka i ostatnia z „dziewczyn z Neapolu”. Do tego podczas prób naprawdę świetnie się bawiłyśmy, co mogą potwierdzić nasi panowie – instrumentaliści: Piotr (skrzypek) i Arkadiusz (pianista), którzy współtworzyli z nami to wydarzenie i sami wtargnęli w neapolitańskie szaleństwo jako aktorzy…
28 lipca zapraszamy na operowe pasticcio "Dziewczyny z Neapolu" według Les Femmes & Friends.
Premiera on line na kanałach Les Femmes Opera:
https://www.youtube.com/user/grupalesfemmes
https://www.facebook.com/LesFemmesOpera
got.mov
Joanna Sobowiec-Jamioł - sopran
Natalia Krajewska-Kitowska - sopran
Emilia Osowska - mezzosopran
Piotr Jamioł - skrzypce
Arkadiusz Farkowski - fortepian
Reżyseria: Les Femmes
Realizacja: RockerMedia
Patronat: Radio Gdańsk
Zrealizowano m. in. ze środków gdyńskiego programu Falochron Kultury
lipiec 2020 rok
Les Femmes – (Joanna Sobowiec-Jamioł – sopran; Natalia Krajewska-Kitowska – sopran, Emilia Osowska – mezzosopran;) to niezależny zespół muzyki klasycznej z Trójmiasta założony w 2011 r. W głównym nurcie zespołu są autorskie kolaże operowe sięgające tradycji pasticcio XVII I XVIII w. Są to spektakle muzyczne zbudowane z arii, pieśni i innych fragmentów dzieł kompozytorów muzyki klasycznej, które łączy spójna fabuła
i nowy kontekst interpretacyjny. To oryginalne zestawienie tworzy nową jakość, skłania do zabawy formą oraz nakłada świeże interpretacje sceniczno–muzyczne. Cechą charakterystyczną grupy są przedstawiania nacechowane silnymi emocjami, wyrazistymi bohaterami, a zarazem posiadające pozytywne i niebanalne przesłanie. W swoim dotychczasowym dorobku, Les Femmes posiada ponad 400 koncertów i spektakli na polskich oraz zagranicznych scenach muzycznych. W 2019 r. zespół wydał swoją pierwszą płytę “Pejzaż polski” z pieśniami polskich kompozytorów, a w 2020 r. płytę z piosenkami kina międzywojennego zaaranżowanymi na jazzowo pt. „W małym kinie”. Les Femmes współpracował m.in. z: Filharmonią im. Romualda Traugutta w Warszawie; Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, Filharmonią Koszalińską, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Bałtycką Agencją Artystyczną BART w Sopocie, Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku, Domem Polskim w Wilnie czy Théâtre Ephéméride w Val de Reuil. Brał udział w licznych festiwalach, w tym: w Festiwalu Pieśni Kompozytorów Polskich w Warszawie, Międzynarodowym Bydgoskim Festiwalu Operowym (Operowe Forum Młodych), Międzynarodowym Festiwalu muzyki kameralnej „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Międzynarodowym Festiwalu „Belle Voci” w Brzegu Dolnym, Międzynarodowym Festiwalu „Mistrzowie Modlitwy Muzyką” w Katowicach, „Festiwalu Konfrontacji Sztuki Kobiecej” w Słupsku, Kościańskim Festiwalu Baśni (spektakl dla dzieci), Festiwalu „Wieczory Muzyczne u Luteranów” w Zielonej Górze (koncert inaugurujący), XXXV Jubileuszowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kartuzach (koncert inaugurujący) czy „Fete de la Musique” na okręcie francuskiej fregaty De Grasse w Gdyni.
www.lesfemmes.pl

Enej z napisem LOVE. To nowa trasa zespołu

BNDK wspiera Oasis w powrocie na scenę...

"Święta cały rok" - Czadoman w duecie z Ciocią Agą
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Tomasz Jacyków: Nie lubię uczestniczyć w wakacyjnym obłędzie migracji ludzi. Unikam jak ognia tego, na co inni czekają cały rok
Stylista zaznacza, że nieco na przekór w wakacje dużo pracuje, a po nich, kiedy kurorty świecą już pustkami, on odpoczywa. W tym roku jednak ze względu na nadmiar obowiązków zawodowych i nawiązanie współpracy z branżą filmową pod znakiem zapytania staje jego urlop, który planował na przełomie września i października.
Farmacja
Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba bezdomnych zwierząt w Polsce i związane z nimi wydatki. Potrzebne wprowadzenie kontroli środków przeznaczanych na schroniska

Według analizy bezdomności zwierząt przeprowadzonej przez The State of Pet Homelessness Project opublikowanych w maju 2024 roku w Polsce żyje blisko 950 tys. bezdomnych psów i kotów. W 2023 roku w 230 polskich schroniskach dla zwierząt przebywało 81 778 psów i 35 391 kotów. To o 1,3 proc. więcej niż w 2021 roku – wynika z najnowszych danych Głównego Lekarza Weterynarii. Mimo podejmowanych działań na rzecz zwalczania problemu on wciąż narasta, głównie w obszarze finansowym.