Jesteś melomanem czy audiofilem? Sprawdź!
Niektórzy ludzie są szczególnie wyczuleni na jakość dochodzących do nich dźwięków. Słuchanie muzyki jest ich prawdziwą pasją i są w stanie zrobić naprawdę wiele, by móc wychwycić każdy, nawet najsubtelniejszy ton. Znalezienie idealnego sprzętu audio – od źródła, poprzez wzmacniacz po zestawy głośnikowe – przypomina poszukiwanie świętego Graala. Nic dziwnego, najwyższej jakości hi-end jest dla audiofila portalem do magicznego świata dźwięków, w którym potrafi zatracić się na długie godziny. Tymczasem meloman po prostu kocha muzykę, a emocje jakich doświadcza są znacznie ważniejsze niż jakość dźwięków, które je wywołują. Jest jednak coś, co ich łączy – sprzęt audio, który dostarczy im oczekiwanych wrażeń.
Audiofil vs meloman – co ich łączy a co dzieli?
Audiofil kocha muzykę. To uczucie wyraża się poprzez pragnienie głębokiego, dogłębnego i wyraźnego doświadczania dźwięków. Potrzeba znalezienia idealnego sprzętu do osłuchu muzyki i odrzucanie kiepskiej jakości substytutów to jego życiowy cel, jednak efekt końcowy dla audiofila wart jest wszelkiego poświęcenia.
- Krystalicznie czysty dźwięk, głębokie basy, możliwość wychwycenia każdego tonu, ale także elegancki design i wysublimowana estetyka sprzętu – nasi klienci mają ściśle określone oczekiwania i potrzeby, które są dla nas wyzwaniem i inspiracją – mówi Dorota Wojtusiszyn z Diora Acoustics, marki należącej do Diora Świdnica, producenta obudów głośnikowych dla najbardziej znanych marek na świecie. - Wiemy, że tylko dzięki trosce o każdy detal jesteśmy w stanie zapewnić niezapomniane wrażenia akustyczne wszystkim prawdziwym miłośnikom muzyki. Nowoczesne obudowy zestawów głośnikowych, poprzez swój oryginalny kształt i jakość wykorzystywanych materiałów, stanowią pomost między innowacyjną technologią i sztuką rzemieślniczą a ludzką wrażliwością muzyczną i ponadprzeciętnym doświadczaniem dźwięków – dodaje.
Zaspokojenie potrzeb i preferencji audiofila nie jest łatwe. Z pasją kolekcjonuje sprzęt służący do odtwarzania muzyki i posiada sporą wiedzę na ten temat. Nie stroni przy tym od wydawania opinii. Dyskusje między prawdziwymi pasjonatami mogą być postrzegane przez osoby postronne jako kłótnie. Audiofile są bowiem szalenie wyczuleni na odbiór dźwięków, a to jest przecież odczuciem bardzo subiektywnym. Dlatego dysputy o preferowanym wzmacniaczu mogą być niezwykle zacięte. Tymczasem melomani ponad wszystko cenią sobie emocje jakie towarzyszą odsłuchowi muzyki. Sprzęt ma dla nich drugorzędne znaczenie. Dla melomana liczy się to, „co” trafia do jego ucha, a nie „jak” tam trafia. Oczywiście można być jednocześnie audiofilem i melomanem. Takie doświadczanie muzyki ociera się wtedy o prawdziwą sztukę i życiową pasję.
Słuchać każdy może – czasem lepiej, czasem trochę gorzej
Nie każdy ma świadomość, że muzyki można doświadczać nie tylko za pośrednictwem zmysłu słuchu. Wibracje dźwiękowe mają moc przenikania przez całe nasze ciało, wywołując drgania o różnych częstotliwościach. Dźwięk to fizyczny fenomen, który może głęboko poruszać każdą komórkę organizmu. Kluczem do odbioru muzyki jest zatem nie tyle umiejętność słuchania, co wrażliwość.
- To jak postrzegamy dochodzące do nas dźwięki jest uwarunkowane zarówno naszą genetyką, wychowaniem, jak i upodobaniami. Również gust muzyczny jest kwestią bardzo indywidualną, często zmieniającą się na przestrzeni lat. Każdy z nas inaczej odbiera wysokość, głośność i barwę dźwięków – zauważa Dorota Wojtusiszyn z Diora Acoustics. - Naszą misją jest dostarczać takich narzędzi, które sprawią, że każdy słuchacz będzie mógł sam dostroić siłę i moc muzyki do własnych preferencji. Każdy nasz zestaw głośnikowy jest nie tylko urządzeniem odtwarzającym dźwięk, ale portalem, który pozwala wnikać do świata dźwięków, by móc doświadczać ich w najczystszej i najbardziej autentycznej formie – wyjaśnia.
Osoby o ponadprzeciętnej wrażliwości muzycznej często próbują wyrażać własne emocje poprzez tworzenie dźwięków, choćby miało to być tylko wystukiwanie rytmu palcami o stół. Dźwięki wyraźnie koją ich nerwy, a potrzeba otaczania się ulubioną muzyką jest równie silna jak pozostałe potrzeby fizjologiczne. Co ciekawe, każdy niezależnie od wieku, może rozwijać swoją inteligencję muzyczną. Wystarczy słuchać równych gatunków muzyki, uważniej wsłuchiwać się w dźwięki otoczenia, spróbować nauki gry na jakimś instrumencie lub zapisać się na lekcje śpiewu. Doskonałym pomysłem na pogłębianie wrażliwości dźwiękowej jest organizowanie we własnym domu prywatnych koncertów dla najbliższych. Nowoczesny sprzęt audio z pewnością dostarczy równie silnych wrażeń, co profesjonalne wyposażenie sali koncertowej lub filharmonii.
Jak doświadczać muzyki bardziej?
Nie trzeba być ani audiofilem, ani melomanem, by cieszyć się wrażeniami, jakich dostarcza muzyka. Zwłaszcza, że do dyspozycji mamy dziś całkiem spory wybór sprzętu audio. Możemy wybierać między sprzętem analogowym i cyfrowym, a każdy z nich możemy dodatkowo podłączyć do wzmacniacza, dzięki czemu mamy możliwość idealnego dopasowania dźwięków do naszych preferencji i wrażliwości słuchowej.
Na końcu tej układanki są oczywiście odpowiednie zestawy głośnikowe, które różnią się między sobą zarówno wielkością i sposobem montażu, jak i mocą oraz zakresem rozchodzenia się poszczególnych dźwięków. Wbrew pozorom to właśnie design i jakość wykorzystywanych materiałów są tu kluczowe. Czasem nawet drobny element obudowy może wpływać na ruch powietrza, a przez to na cały efekt akustyczny.
Choć współcześnie możemy cieszyć się muzyką dosłownie w każdych warunkach, to ten, kto choć raz miał kontakt z najwyższej jakości dźwiękiem przetwarzanym przez profesjonalny, audiofilski sprzęt audio, już zawsze będzie czuł różnicę.

Enej z napisem LOVE. To nowa trasa zespołu

BNDK wspiera Oasis w powrocie na scenę...

"Święta cały rok" - Czadoman w duecie z Ciocią Agą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.