Koncert z cyklu Jazz.PL w radiowej Dwójce zagra kwintet Blu/Bry
15 listopada w ramach cyklu Jazz.PL zagra kwintet Blu/Bry - zwycięzcy Grand Prix 48. edycji Konkursu Jazz Juniors, studenci Akademii Muzycznej w duńskim Odense. Transmisja koncertu od godz. 18.00 na antenie Programu 2 Polskiego Radia oraz – w formie streamingu wideo – na: Facebooku, stronie dwojka.polskieradio.pl i kanale YouTube Dwójki. Zaproszenia na koncert można zdobyć, słuchając Programu 2.
Choć zespół istnieje od 2019 roku, muzycy poznali się o wiele wcześniej. Przyjaźń zawiązała się jeszcze w gimnazjum. Bracia bliźniacy Jan i Tomasz Kuszowie, grający na instrumentach dętych – saksofonie oraz trąbce, połączyli siły z rówieśnikami: pianistą Jakubem Letkiewiczem, kontrabasistą Franciszkiem Wicke oraz perkusistą Stanisławem Banysem. Za namową przyjaciół, jak również ze względu na upodobania estetyczne, wybrali się na studia do Danii. Muzycy przyznają, że główną inspiracją jest dla nich jazz europejski, a także ludowe melodie z różnych stron świata. Pytani o ulubione wytwórnie płytowe, bez namysłu wskazują monachijską oficynę:
W obrębie jazzu, na pewno ECM gra dla nas ważną rolę – przyznaje Franciszek Wicke.
W finale jednego z najważniejszych konkursów jazzowych w Europie, który w tym roku odbywał się po raz czterdziesty ósmy – Jazz Juniors, pokonali pięć innych zespołów z Polski
i Niemiec. Nagrodą dla zwycięzców będzie min. sesja nagraniowa w włoskiej wytwórni Emme Records, którą młodzi artyści zrealizują w sierpniu 2025 roku. Na swoim koncie mają jak dotąd debiutancki album, zatytułowany „Blubry”, wydany w listopadzie ubiegłego roku. W cyklu Jazz.PL zaprezentują nowe kompozycje, zupełnie inne od tych, które znalazły się na krążku. Brzmienie kwintetu poszerzy się o warstwę muzyki elektronicznej, dotąd nieobecną w twórczości Blu/Bry.
- Koncert powstał we współpracy z Narodowym Centrum Kultury. Dofinansowano z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Wydarzenie odbędzie się 15 listopada w Studiu S-3 Polskiego Radia przy ul. Modzelewskiego 59 w Warszawie.
Technics na Audio Video Show 2024
Giełda winyli w Plejadzie! Każdy meloman znajdzie coś dla siebie!
Remedium na jesienną chandrę - podróż do Miami..
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
Gospodarz „Pytania na śniadanie” przyznaje, że niezwykle ważne jest dla niego tworzenie w studiu odpowiedniej atmosfery, co w efekcie przekłada się na wrażenia widzów. Kiedy bowiem prowadzący czują się swobodnie i komfortowo, to wzrasta jakość programu, a ci, którzy zasiadają przed telewizorami, nie mają powodu, by zmienić kanał na inny. Dlatego też Tomasz Tylicki czasem pozwala sobie na drobne odstępstwa od scenariusza i swoim niestandardowym zachowaniem zaskarbia sobie sympatię oglądających.
Problemy społeczne
W Polsce rodzi się najmniej dzieci w historii pomiarów. Duże znaczenie mają różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn oraz rynek pracy
Przez pierwsze trzy kwartały 2024 roku w Polsce urodziło się 192 tys. dzieci. To najmniej od zakończenia drugiej wojny światowej. Wskaźnik dzietności spadł do dramatycznie niskiego poziomu, a coraz mniej osób decyduje się na powiększenie rodziny. Wiele barier dotyczy kwestii finansowych. To m.in. trudna sytuacja mieszkaniowa, warunki na rynku pracy, np. zatrudnianie młodych dorosłych na czas określony, ale też różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn.
Film
Cezary Pazura: Jeżeli robię żart podczas kręcenia komedii i nikt na planie się nie śmieje, to trzeba go zmienić. Pierwsze wrażenie ekipy mówi mi najwięcej
Aktor wskazuje na dwa różne podejścia do produkcji komedii. Z jednej strony istnieje bowiem przekonanie, że dobra zabawa podczas kręcenia filmu nie gwarantuje jego końcowego sukcesu, on sam woli jednak postrzegać ekipę jako swoich pierwszych widzów i recenzentów. Cezary Pazura zaznacza też, że struktura komedii jest niezwykle delikatna. Nie chodzi w niej bowiem tylko o sam żart, ale także o zgodność wszystkich elementów – od tempa wypowiedzi, przez emocje na ekranie, po reakcje widowni.