Wyjątkowa XVII edycja Festiwalu Warszawa Singera
Rebelia Media
Złota 60/38
00-819 Warszawa
grzegorz|rebeliamedia.pl| |grzegorz|rebeliamedia.pl
+48508280865
www.rebeliamedia.pl
Lecznicza rola kultury - Pawlik, KAYAH, Stenka, Młynarski podczas XVII edycji Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera.
Pomimo zawirowań spowodowanych pandemią koronawirusa, przygotowania do tegorocznej edycji Festiwalu Warszawa Singera idą pełną parą.
Ważną, a wręcz leczniczą rolę w powrocie do normalności odegra kultura, dlatego uznaliśmy, że chcemy zorganizować kolejną edycję festiwalu. Wiemy, że nie będzie to łatwe zadanie, ale wierzymy w ten projekt oraz w jego ideę łączenia ludzi - mówi Iza Teodorkiewicz wicedyrektor programowy festiwalu.
Wydarzenia festiwalowe na żywo będą miały bardziej kameralny charakter niż w poprzednich latach. Koncerty i spektakle odbędą się na małych warszawskich scenach klubowych, Synagodze im. Nożyków, Scenie Letniej Teatru Żydowskiego oraz – tradycyjnie w Teatrze Kwadrat. Organizatorzy stawiają na kameralność z powodu obowiązujących zaostrzonych norm sanitarnych, ale też na transmisje internetowe, co sprawia, że wydarzenia festiwalowe będą w niemal każdym miejscu na świecie.
Festiwal zawsze proponował szerokie spektrum wydarzeń kulturalnych. Tak będzie również w tegorocznej edycji. W programie znajdzie się dużo kolorytu warszawskiego, przedwojennego, przypominającego genialnych żydowskich twórców ubiegłego stulecia. Dawne piosenki w porywających współczesnych interpretacjach, między innymi Jana Młynarskiego i grupy Combo czy koncercie Mieczysław Fogg – co nam zostało z tamtych lat w wykonaniu Retro Orchestra.
Na tegorocznym Festiwalu zaprezentowany zostanie najnowszy projekt zespołu KROKE z repertuarem z płyty Rejwach. Znalazła się na niej muzyka do spektaklu Teatru Żydowskiego o tym samym tytule oraz kompozycje z filmów El anonimo caronte (reż. Toni Bestard), Inland Empire (reż. David Lynch).
W tradycyjnym inauguracyjnym koncercie kantoralnym wystąpi oklaskiwany już przez warszawską publiczność kantor Yoni Rose z Niemiec, udział specjalny on line potwierdzili: Yaakov „Yanky” Lemmer/US/ i Nachman Turgeman/IL/
Ponadczasowe szlagiery, m.in. Rodzynki z migdałami, Rebeka, Mein jidisze Mame, Tak jak malował Pan Chagall usłyszymy w wykonaniu znakomitego skrzypka Vadima Brodskiego.
W tej edycji, podobnie jak w poprzednich, zapowiada się bogaty i różnorodny program jazzowy. Wystąpi Francesco Bruno, włoski gitarzysta i kompozytor. Artysta zagra z trzema młodymi polskimi składami: z Jerzy Małek Trio, Szymon Łukowski Trio oraz grupą Jachna/Kądziela/Gwadera. Kolejnym niezwykłym gościem Festiwalu będzie Liudas Mockūnas, litewski saksofonista i eklektyczny kompozytor, tworzący na pograniczu jazzu i muzyki klasycznej. Razem z Mikołajem Trzaską zaprezentują niezwykły projekt muzyczny stworzony specjalnie na tegoroczny festiwal. Zaszczytem dla nas jest występ prawdziwej gwiazdy, laureata nagrody Grammy, pianisty i kompozytora Włodka Pawlika.
Nie zabraknie muzyki klasycznej. Już dziś zapowiedzieć można niezwykły koncert Królewska harfa, w którym wystąpi m.in. wybitna polska harfistka Małgorzata Zalewska- Guthman.
Warszawa Singera to także teatr. Przede wszystkim warszawski Teatr Żydowski, który prezentuje na Festiwalu swe najlepsze spektakle. W tym roku zobaczyć będzie można m. in. Szoszę Singera w reż. Karoliny Kirsz, PeKiN Agaty Biziuk czy Balkon Goldy Marty Miłoszewskiej.
Główny plener wydarzeń festiwalowych przenosi się w tym roku z Placu Grzybowskiego do Centrum Praskiego Koneser. Podczas Nocy Klezmerów nie zabraknie pieśni jidish w wykonaniu Karstena Troyke, Sharon Brauner z Niemiec oraz zespołu Presburger Klezmer Band ze Słowacji. Koncert finałowy uświetni KAYAH z przyjaciółmi.
W tej szczególnej edycji Festiwalu na żywo i online będzie można także uczestniczyć w tradycyjnych cyklach spotkań z literatami i artystami między innymi z Danutą Stenką i Zbigniewem Zamachowskim, w promocjach nowości wydawniczych miedzy innymi w spotkaniu wokół książki „Rozproszony kontakt. Fotografie z Archiwum Ringelbluma na nowo odczytane”, które poprowadzi Agnieszka Obszańska, pokazach filmów, spacerach edukacyjnych po Warszawie oraz w debatach i warsztatach.
Szczegóły na stronie www.shalom.org.pl oraz facebook.com/FestiwalWarszawaSingera
XVII Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera
22-30 sierpnia 2020 r.
Koncert z cyklu Jazz.PL w radiowej Dwójce zagra kwintet Blu/Bry
Technics na Audio Video Show 2024
Giełda winyli w Plejadzie! Każdy meloman znajdzie coś dla siebie!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
Gospodarz „Pytania na śniadanie” przyznaje, że niezwykle ważne jest dla niego tworzenie w studiu odpowiedniej atmosfery, co w efekcie przekłada się na wrażenia widzów. Kiedy bowiem prowadzący czują się swobodnie i komfortowo, to wzrasta jakość programu, a ci, którzy zasiadają przed telewizorami, nie mają powodu, by zmienić kanał na inny. Dlatego też Tomasz Tylicki czasem pozwala sobie na drobne odstępstwa od scenariusza i swoim niestandardowym zachowaniem zaskarbia sobie sympatię oglądających.
Problemy społeczne
W Polsce rodzi się najmniej dzieci w historii pomiarów. Duże znaczenie mają różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn oraz rynek pracy
Przez pierwsze trzy kwartały 2024 roku w Polsce urodziło się 192 tys. dzieci. To najmniej od zakończenia drugiej wojny światowej. Wskaźnik dzietności spadł do dramatycznie niskiego poziomu, a coraz mniej osób decyduje się na powiększenie rodziny. Wiele barier dotyczy kwestii finansowych. To m.in. trudna sytuacja mieszkaniowa, warunki na rynku pracy, np. zatrudnianie młodych dorosłych na czas określony, ale też różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn.
Film
Cezary Pazura: Jeżeli robię żart podczas kręcenia komedii i nikt na planie się nie śmieje, to trzeba go zmienić. Pierwsze wrażenie ekipy mówi mi najwięcej
Aktor wskazuje na dwa różne podejścia do produkcji komedii. Z jednej strony istnieje bowiem przekonanie, że dobra zabawa podczas kręcenia filmu nie gwarantuje jego końcowego sukcesu, on sam woli jednak postrzegać ekipę jako swoich pierwszych widzów i recenzentów. Cezary Pazura zaznacza też, że struktura komedii jest niezwykle delikatna. Nie chodzi w niej bowiem tylko o sam żart, ale także o zgodność wszystkich elementów – od tempa wypowiedzi, przez emocje na ekranie, po reakcje widowni.