Nie działka czy auto, ale podróż i nowe hobby. O czym marzy pokolenie 50+?
75 proc. osób w wieku 55-84 ma wiele pragnień, które chciałoby zrealizować. Trzy najpopularniejsze to podróż do wymarzonego miejsca, nauczenie się czegoś nowego i osiągnięcie celu lub sukcesu. Ponad połowa przedstawicieli pokolenia 50+ chciałaby doświadczyć z bliskimi ciekawego przeżycia jak lot balonem czy przejazd supersamochodem. To informacje z najnowszego badania „Silversi pełni marzeń, czyli pragnienia pokolenia 50+” przeprowadzonego przez firmę Wyjątkowy Prezent. Dane pokazują, że seniorzy mają wiele planów i aspiracji, a realizacja marzeń odgrywa istotną rolę w ich życiu.
1.10 obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Starszych. Z tej okazji marka Wyjątkowy Prezent postanowiła przyjrzeć się pragnieniom pokolenia silver — osób po 50 roku życia i wspólnie z firmą badawczą IQS zrealizowała badanie na respondentach w wieku 55-84 lata. Uzyskane wyniki dają wgląd w marzenia, plany i aspiracje polskich seniorów.
“Badanie objęło 500 osób i pokazało, że pokolenie 50+ nie tylko ma wiele niezrealizowanych pragnień, ale także intensywnie myśli o tym, jak je spełniać. Silversi chcą podróżować, zdobywać nowe umiejętności i doświadczać zupełnie nowych przeżyć” – mówi Michał Sikorski, specjalista ds. PR w firmie Wyjątkowy Prezent.
Chcieć od życia więcej
Według wyników badania znacząca większość pokolenia silver zrealizowała przynajmniej część swoich marzeń – 52 proc. kilka, 29 proc. wiele, a 7 proc. jedno. Tylko 12 proc. ankietowanych stwierdziło, że nie spełniło dotychczas żadnego swojego marzenia. Niezależnie od dotychczasowych doświadczeń, osoby starsze mają liczne plany na swojej liście. 75 proc. respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że ma jeszcze wiele marzeń, które chciałoby zrealizować. Jedynie 13 proc. odpowiedziało negatywnie.
Silversi nie tylko chcą więcej doświadczyć, ale także często o tym myślą. 18% respondentów robi to codziennie, a 22 proc. kilka razy w tygodniu. Tylko 1% ankietowanych nigdy nie zastanawia się nad spełnieniem swoich marzeń.
Marzenia, które wciąż czekają na spełnienie
Jakie pragnienia są najczęściej wskazywane? Aż 66% badanych chciałoby wybrać się w podróż do wymarzonego miejsca. Na drugim miejscu znalazły się plany o nauce nowych umiejętności lub rozwijaniu hobby, a także osiągnięcie osobistego celu bądź sukcesu (po 31 proc.). Marzenia materialne, takie jak nabycie nieruchomości czy ruchomości znalazły się na dalszych miejscach — odpowiednio z wynikami 29 proc. i 16 proc. Silversi chcieliby także odkrywać nowe kultury i tradycje (22 proc.).15 proc. badanych wskazało, że marzy o doświadczeniu czegoś nowego i wyjątkowego, jak na przykład lot paralotnią czy przejażdżka konna. Tyle samo badanych myśli o spotkaniu inspirującej osoby.
Dla silversów nie bez znaczenia jest dzielenie się marzeniami z bliskimi. 49 proc. chciałoby zrealizować swoje pragnienie z osobą partnerską, a 44 proc. z dziećmi lub wnukami. Co czwarty badany zabrałby przyjaciół lub innych członków rodziny.
“Dla pokolenia 50+ bardziej od dóbr materialnych liczą się doświadczenia, które wzbogacają ich życie i pozwalają na poczucie spełnienia. Takie przeżycie można sprezentować sobie lub bliskiej osobie na kilka sposobów. Jednym z nich jest voucher, który można porównać do „biletu” na realizację wybranej usługi, takiej jak skok ze spadochronem, kolacja w ciemności, przejażdżka supersamochodem czy egzotyczny masaż. Ponad 56% badanych uznało tego typu voucher za atrakcyjną formę prezentu” – tłumaczy Michał Sikorski.
Doświadczać wyjątkowego
67% respondentów przyznało, że w tym momencie życia ważne jest dla nich, aby próbować nowych rzeczy. Jedynie 11 proc. uważa, że to raczej nieistotne, a 22 proc. nie ma na ten temat zdania.
Co więcej, 69% ankietowanych zgodziło się z twierdzeniem, że chciałoby przeżyć coś wyjątkowego, co pozwoliłoby im poczuć się młodziej i pełniej korzystać z życia.
“Ta otwartość na nowe doświadczenia osób 50+ jest niezwykle budująca i pokazuje, że osoby starsze chcą aktywnie czerpać z życia, niezależnie od wieku. Każdy może mieć na to inny sposób. Co trzeci badany chciałby spróbować czegoś ekstremalnego, czego nigdy wcześniej nie robił – na przykład skoczyć na bungee czy polecieć balonem. Wśród wymarzonych przeżyć dominowały doświadczenia relaksacyjne, motoryzacyjne oraz kulinarne, co pokazuje, jak szerokie są zainteresowania osób starszych. Każde z nich możemy pomóc zrealizować” – dodaje Michał Sikorski.
Przeszkody w realizacji pragnień
W drodze do spełnienia marzeń można trafić na przeszkody, które utrudniają ich realizację. Zdecydowanie najczęstszą barierą są koszty finansowe – aż 70% respondentów wskazało, że brak środków pieniężnych powstrzymuje ich przed spełnieniem marzeń.
Mimo że finanse są traktowane jako wyzwanie dla dużej części badanych, znaczna grupa postrzega spełnianie swoich pragnień jako osiągalne nawet przy umiarkowanych nakładach. 42 proc osób oceniając koszt spełnienia marzenia w skali od 1 do 5, gdzie 1 to bardzo niski wydatek, a 5 bardzo wysoki, wybrało środkową wartość.
“Myśląc o innych trudnościach, 41 proc. badanych wskazała na zdrowie lub bezpieczeństwo. Co jednak ciekawe, gdy zapytaliśmy się, czy zdrowie pozwala na realizację aktywnych form spędzania czasu, to jedynie 30 proc. zasygnalizowało swoje obawy. Z tego wynika, że choć zdrowie stanowi istotną barierę dla części silversów, większość z nich czuje się na tyle dobrze, by decydować się na różne formy wypoczynku” – wyjaśnia Michał Sikorski.
Badanie pt. „Silversi pełni marzeń, czyli pragnienia pokolenia 50+” zostało zrealizowane w dniach 20.08 – 27.08 2024 za pośrednictwem platformy Omnisurv by IQS, na próbie 500 Polaków w wieku 55-84.
Wyjątkowy Prezent to pierwsza w Polsce firma, oferująca prezenty w formie niezwykłych przeżyć. Podwodna Kolacja, wypad za miasto, relaks w spa czy jazda za kierownicą Lamborghini to tylko drobna część oferty, którą posiada Wyjątkowy Prezent. W jej skład wchodzi wiele tysięcy pomysłów na prezent, które zrealizować można na terenie całej Polski. Vouchery, Pakiety Przeżyć i Karty Podarunkowe Wyjątkowego Prezentu można wręczyć każdemu i na każdą okazję - dostępne są one w sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski i on-line na wyjatkowyprezent.pl.

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
Prowadząca „Must Be the Music” jest przekonana, że nowa odsłona programu zrobi wśród widzów prawdziwą furorę. Ona sama, mimo że zna kulisy, to i tak z dużym zaciekawieniem obejrzała pierwszy odcinek i to, co zobaczyła na ekranie, zrobiło na niej ogromne wrażenie. Patricia Kazadi chwali uczestników, jurorów, a także współprowadzących nową edycję. Nie ukrywa, że dużą inspiracją jest dla niej Maciej Rock, pracowity, utalentowany, a zarazem niezwykle skromny człowiek.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Transport
Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.