NIECH ŻYJE PRACA! – cykl dokumentalny w ARTE.tv
Face it
Bagatela 10
02-003 Warszawa
j.owsianko|agencjafaceit.pl| |j.owsianko|agencjafaceit.pl
+48 503 543 876
www.agencjafaceit.pl
Satysfakcja zawodowa jest potrzebna, by odczuwać przyjemność z pracy. Lecz jak dziś wygląda praca „made in Europe”? Czy jest pozbawiona wartości, a pracujemy tylko dla pieniędzy? Czy tak bardzo różni się od wyzysku na plantacjach w Bangladeszu? A jak jest w innych częściach świata? Czy dochód podstawowy spowoduje, że ludzie są szczęśliwsi? Ten eksperyment został już wprowadzony w wielu społecznościach. O tym i innych zagadnieniach związanych z pracą mówi cykl dokumentalny „Niech żyje praca!”, który można obejrzeć bezpłatnie na platformie VOD ARTE.tv https://www.arte.tv/pl/.
Twórcy filmów dokumentalnych odwiedzili wiele miejsc na w świecie, by zobaczyć, jaki jest stosunek ludzi do pracy i pracodawców do pracowników. Okazuje się, że w XXI wieku, w Indiach nadal zmusza się kobiety do usunięcia macicy, by nie rodziły dzieci i w ten sposób były lepszymi i bardziej wydajnymi pracownicami. W Japonii zjawisko karoshi, czy zapracowywania się na śmierć, nadal jest tabu, a pracodawcy nic nie robią, by temu zapobiec. Wypowiadają się też pracownicy z Europy, dla których praca jest kompletnie bezwartościowa, niezależnie od tego, czy są sprzedawcami w sklepie, wykładowcami na uniwersytecie czy kierownikami hotelu. Cykl dokumentalny „Niech żyje praca!” porusza też wiele innych tematów, takich jak to czy po pandemii czeka nas era korporacji, gdyż małe przedsiębiorstwa i rodzinne firmy masowo upadają, a rządy nie udzielają im pomocy, tak jak to się dzieje w Niemczech czy we Francji? Czy ludzie otrzymujący dochód podstawowy, są szczęśliwsi? Wydaje się, że tak. Co więcej, dochód podstawowy pomaga kobietom w wywalczeniu sobie ich praw i wolności życiowej.
FILMY W CYKLU „NIECH ŻYJE PRACA!”:
ZAROBIĆ NA ŻYCIE, Francja, 2018
Czy można zarabiać pieniądze bez pracy? Pomysł wydaje się szalony, ale został już zaimplementowany przez niektóre społeczności. Ten cykl dokumentów na temat wprowadzania dochodu podstawowego to przegląd najnowszych rozwiązań zachęcający do zakwestionowania naszej relacji do pracy i pieniędzy oraz do przemyślenia nowego modelu społecznego.
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/RC-016954/zarobic-na-zycie/
ODWIECZNA WALKA, Francja / USA, 2020
Twórcy przez ponad rok spotykali się z pracownikami z różnych środowisk, którzy chcieli zwierzyć się przed kamerą. To było na krótko zanim epidemia COVID-19 zatrzymała świat. Vincent, Raphaël, Frank, Henry, Annie, Christina, Lise i Will opowiedzieli o przebiegu swojej kariery, napotykanych trudnościach i specyfice swoich profesji. Ich historie pozwolą przyjrzeć się wyzwaniom w świecie pracy pozbawionej wartości. Jak chronić się przed dyskryminacją w pracy? Jak w trudnych warunkach odnaleźć satysfakcję i zadowolenie zawodowe?
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/088023-000-A/odwieczna-walka/
CO SIĘ STAŁO Z CZŁOWIEKIEM?, Francja / USA, 2020
Ten dokument to bogaty przegląd dzisiejszego świata pracy, przedstawiający historie kariery ośmiu Europejczyków. Ta seria ujmujących portretów, komentowanych przez socjologów, ekonomistów i filozofów z całej Europy, ilustruje wielorakie zmiany warunków pracy w ciągu ostatnich kilku dekad. Niestety prowadzi do wniosku, że sytuacja tylko się pogorszyła ze szkodą dla tych najsłabszych...
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/088024-000-A/co-sie-stalo-z-czlowiekiem/
BAŁKAŃSKIE SZWACZKI - WYZYSK "MADE IN EUROPE", Niemcy, 2019
Ubrania „Made in Europe” powstają czasem w gorszych warunkach niż te, które znamy z chińskich sweatshopów. Praca w ogromnych szwalniach jest jednak jedynym źródłem dochodu dla wielu bałkańskich rodzin. Kobiety, które tam pracują, muszą się mierzyć ze spartańskimi warunkami, głodowymi pensjami i brakiem szacunku dla podstawowych praw człowieka.
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/084754-009-A/balkanskie-szwaczki-wyzysk-made-in-europe/
NIEMCY: UPADEK MAŁYCH FIRM, Niemcy, 2020
Covid zabija nie tylko ludzi, ale i firmy. Twórcy filmu przyglądają się, jak ten proces wygląda w Niemczech. Według niektórych szacunków w ciągu najbliższych dziesięciu lat kraj ten może stracić jedną czwartą sklepów, zwłaszcza firm rodzinnych działających w handlu detalicznym. Kryzys uderza przede wszystkim w obszary wiejskie, ale nie oszczędza też dużych miast.
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/090637-013-A/niemcy-upadek-malych-firm/
FRANCUZI VS. AMAZON, Niemcy, 2021
Podczas koronakryzysu handel internetowy kwitnie. Zbijają na tym fortunę firmy wysyłkowe, np. Amazon, którego obroty od początku pandemii wzrosły o prawie 40%. Już co druga osoba w Niemczech i co trzecia we Francji kupuje na Amazonie. Nic dziwnego, skoro promuje go sam prezydent Macron. A co z małymi i średnimi firmami?
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/100300-051-A/francuzi-vs-amazon/
INDIE: WIOSKI BEZ MACICY, Francja, 2021
W Indiach pracownice rolne stawiane są pod presją usunięcia macicy, aby mogły pracować bez przerwy. Długo była to jedna z najlepiej chronionych tajemnic wsi w Indiach. Podczas gdy wskaźnik histerektomii (zabieg chirurgicznego usunięcia macicy) na Zachodzie wynosi 2/1000, w Indiach osiąga 17/1000, a w stanie Maharasztra na zachodzie kraju, w tzw „Pasie Cukrowym”, nawet do 350/1000. Przez ostatnie 10 lat 14 000 zbieraczek trzciny poddało się temu zabiegowi.
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/090637-013-A/niemcy-upadek-malych-firm/

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.