Niemal 90% nauczycieli poleca „Stację Galaxy” innym edukatorom [raport]
Za nami pierwsza, pilotażowa edycja programu edukacyjnego Samsung: „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci”, którego misją jest edukacja dzieci na temat bezpieczeństwa w świecie nowych technologii. W celach ewaluacyjnych nauczyciele i nauczycielki z całej Polski, wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę i przedstawili swoje rekomendacje dotyczące programu.
„Stacja Galaxy” jest to program edukacyjny Samsung, który stanowi odpowiedź na wyzwania związane z bezpieczeństwem dzieci online, a także motywuje do wspólnego działania na rzecz cyfrowego dobrostanu w domu i w szkole. Program jest w szczególności skierowany do dzieci w wieku 7-9 lat, a także ich rodziców, opiekunów oraz nauczycieli, nauczycielek i dyrekcji szkół.
W pierwszej edycji programu wzięło udział 289 szkół, 1445 nauczycieli i nauczycielek, 28 900 dzieci, 400 aktywnych rodziców. Odbyły się także 24 wydarzenia i lekcje pokazowe. W związku z tak szerokim zainteresowaniem, firma Samsung poprosiła nauczycieli i nauczycielki, uczestniczących w projekcie o przedstawienie swoich opinii i uwag. Wyniki tego badania zostały przedstawione w raporcie przygotowanym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
– Przeprowadzenie badania ewaluacyjnego pozwoliło na zebranie opinii nauczycielek i nauczycieli z całej Polski, którzy zaangażowali się w program Stacja Galaxy. Dzięki temu mogliśmy poznać nie tylko ich oceny i opinie na temat zajęć, ale także uwagi i pomysły na przyszłość. Co ciekawe, program wpłynął pozytywnie nie tylko na dzieci, ale także nauczycieli – 77% z nich stwierdziło, że poszerzyło swoją wiedzę z zakresu nowych technologii – mówi dr Szymon Wójcik, Koordynator Działu Badawczego z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Jak wynika z raportu, nauczyciele docenili w programie możliwość wyboru dostępnych materiałów, co pozwala na dostosowanie treści do potrzeb dzieci. Zwrócili uwagę na to, że program pozwala na pracę w określonej tematyce zarówno w domu, jak i w szkole, a także indywidualnie, grupowo czy we współpracy z rodzicami. Wśród zalet programu wskazali także atrakcyjność pod względem merytorycznym i wizualnym.
Co ważne, według nauczycieli, program pozytywnie wpłynął na poszerzenie wiedzy i kompetencji uczniów. Jak wynika z raportu zanotowano wzrost, jeśli chodzi o poznanie zasad cyfrowej higieny – u 90% dzieci, czy o wiedzę na temat wpływu używania urządzeń elektronicznych na zdrowie – u 87%. Ponadto 87% przebadanych nauczycieli zadeklarowało, że poleciłoby program „Stacja Galaxy” innym nauczycielom.
– Niedługo upłynie rok od startu pilotażowej edycji programu, a to dobry czas na podsumowania. Cieszymy się, że „Stacja Galaxy” zainspirowała wielu rodziców i nauczycieli do refleksji. Raport zawiera rekomendacje do udoskonalenia kolejnych odsłon programu. Będziemy poszerzać „Stację Galaxy” o zaproponowane treści i kontynuować naszą misję rozwijania kompetencji dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego – powiedziała Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska.
Jak wskazuje raport, rodzice byli chętni do współpracy i cieszyli się, że włączono ich do dyskusji między nauczycielami i uczniami. Także podczas debaty podsumowującej I edycję programu „Stacja Galaxy” eksperci: prof. dr hab. Jacek Pyżalski i dr Magdalena Rowicka starali się podkreślić rolę rodziców w byciu przewodnikami po cyfrowym świecie.
– Warto żebyśmy pamiętali, że zarówno szanse związane z wykorzystaniem technologii, jak i zagrożenia z niego wynikające mają charakter jedynie potencjalny. Jednym z istotniejszych czynników, który wpływa na to jak bilans tych dobrych i złych rzeczy wyglądać będzie u konkretnego dziecka jest to, co rodzice robią z technologią w domu. Wchodzi tu w grę zarówno to jakim jesteśmy wzorem, jak korzystamy wspólnie z dziećmi z technologii i wreszcie to jakie mamy zasady stosowania tych narzędzi – powiedział prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski.
– Pamiętajmy, że w obecnych czasach wychowanie to nie tylko ekrany i zakazy lub zachęty wokół nich – ale także, albo przede wszystkim, rozwój dziecka w wymiarze fizycznym, społecznym, emocjonalnych czy poznawczym – dodała dr Magdalena Rowicka. – I choć bardzo dobrze dobrane treści mogą wspierać niektóre z tych wymiarów, to w dalszym ciągu zabawa w berka, układanie klocków typu lego czy gry planszowe mogą dać więcej korzyści. Ekrany – tak, ale z umiarem, aby nie wyparły okazji do ruchu, interakcji społecznych, poznawania bogatego świata emocji czy rozwoju poznawczego. I co ważne – towarzyszmy dzieciom w tym procesie.
Moderatorem dyskusji był Dawid Łasiński, znany szerzej jako Pan Belfer – nauczyciel z Internetów, który skomentował kwestię ustalenia zasad higieny cyfrowej w domu.
– Jako rodzice, towarzyszyliśmy swoim dzieciom na placach zabaw, dbając o ich bezpieczeństwo. Dzieci podrosły i często dostały od nas klucz do zupełnie nowych placów zabaw, tych cyfrowych. Czy nadal pamiętamy o tym, że naszym obowiązkiem jest im tam towarzyszyć i wspierać w odkrywaniu możliwości sieci, ale też wskazywać i zabezpieczać przed potencjalnymi zagrożeniami? To nie jest opcja, ta opieka jest naszym obowiązkiem – skomentował Dawid Łasiński, znany jako Pan Belfer.
Jeszcze do 31 grudnia 2024 roku można wziąć udział w rekrutacji do programu. Wystarczy wypełnić formularz pod linkiem: https://stacjagalaxy.pl/rejestracja. Ponadto szkoły, które zgłoszą się do programu i zrealizują zadania określone w regulaminie mogą wziąć udział w wyjątkowym konkursie „Aktywna Stacja Galaxy”. Dla najbardziej zaangażowanych szkół przewidziano nagrody rzeczowe: interaktywny filpchart Samsung Fl!p Pro oraz 15 sztuk tabletów Tab S9 FE.
Raport można pobrać na stronie:
https://cms.stacjagalaxy.pl/fotifon/2024/11/Raport_stacja_galaxy_FIN.pdf

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.