Niemal 90% nauczycieli poleca „Stację Galaxy” innym edukatorom [raport]
Za nami pierwsza, pilotażowa edycja programu edukacyjnego Samsung: „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci”, którego misją jest edukacja dzieci na temat bezpieczeństwa w świecie nowych technologii. W celach ewaluacyjnych nauczyciele i nauczycielki z całej Polski, wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę i przedstawili swoje rekomendacje dotyczące programu.
„Stacja Galaxy” jest to program edukacyjny Samsung, który stanowi odpowiedź na wyzwania związane z bezpieczeństwem dzieci online, a także motywuje do wspólnego działania na rzecz cyfrowego dobrostanu w domu i w szkole. Program jest w szczególności skierowany do dzieci w wieku 7-9 lat, a także ich rodziców, opiekunów oraz nauczycieli, nauczycielek i dyrekcji szkół.
W pierwszej edycji programu wzięło udział 289 szkół, 1445 nauczycieli i nauczycielek, 28 900 dzieci, 400 aktywnych rodziców. Odbyły się także 24 wydarzenia i lekcje pokazowe. W związku z tak szerokim zainteresowaniem, firma Samsung poprosiła nauczycieli i nauczycielki, uczestniczących w projekcie o przedstawienie swoich opinii i uwag. Wyniki tego badania zostały przedstawione w raporcie przygotowanym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
– Przeprowadzenie badania ewaluacyjnego pozwoliło na zebranie opinii nauczycielek i nauczycieli z całej Polski, którzy zaangażowali się w program Stacja Galaxy. Dzięki temu mogliśmy poznać nie tylko ich oceny i opinie na temat zajęć, ale także uwagi i pomysły na przyszłość. Co ciekawe, program wpłynął pozytywnie nie tylko na dzieci, ale także nauczycieli – 77% z nich stwierdziło, że poszerzyło swoją wiedzę z zakresu nowych technologii – mówi dr Szymon Wójcik, Koordynator Działu Badawczego z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Jak wynika z raportu, nauczyciele docenili w programie możliwość wyboru dostępnych materiałów, co pozwala na dostosowanie treści do potrzeb dzieci. Zwrócili uwagę na to, że program pozwala na pracę w określonej tematyce zarówno w domu, jak i w szkole, a także indywidualnie, grupowo czy we współpracy z rodzicami. Wśród zalet programu wskazali także atrakcyjność pod względem merytorycznym i wizualnym.
Co ważne, według nauczycieli, program pozytywnie wpłynął na poszerzenie wiedzy i kompetencji uczniów. Jak wynika z raportu zanotowano wzrost, jeśli chodzi o poznanie zasad cyfrowej higieny – u 90% dzieci, czy o wiedzę na temat wpływu używania urządzeń elektronicznych na zdrowie – u 87%. Ponadto 87% przebadanych nauczycieli zadeklarowało, że poleciłoby program „Stacja Galaxy” innym nauczycielom.
– Niedługo upłynie rok od startu pilotażowej edycji programu, a to dobry czas na podsumowania. Cieszymy się, że „Stacja Galaxy” zainspirowała wielu rodziców i nauczycieli do refleksji. Raport zawiera rekomendacje do udoskonalenia kolejnych odsłon programu. Będziemy poszerzać „Stację Galaxy” o zaproponowane treści i kontynuować naszą misję rozwijania kompetencji dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego – powiedziała Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska.
Jak wskazuje raport, rodzice byli chętni do współpracy i cieszyli się, że włączono ich do dyskusji między nauczycielami i uczniami. Także podczas debaty podsumowującej I edycję programu „Stacja Galaxy” eksperci: prof. dr hab. Jacek Pyżalski i dr Magdalena Rowicka starali się podkreślić rolę rodziców w byciu przewodnikami po cyfrowym świecie.
– Warto żebyśmy pamiętali, że zarówno szanse związane z wykorzystaniem technologii, jak i zagrożenia z niego wynikające mają charakter jedynie potencjalny. Jednym z istotniejszych czynników, który wpływa na to jak bilans tych dobrych i złych rzeczy wyglądać będzie u konkretnego dziecka jest to, co rodzice robią z technologią w domu. Wchodzi tu w grę zarówno to jakim jesteśmy wzorem, jak korzystamy wspólnie z dziećmi z technologii i wreszcie to jakie mamy zasady stosowania tych narzędzi – powiedział prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski.
– Pamiętajmy, że w obecnych czasach wychowanie to nie tylko ekrany i zakazy lub zachęty wokół nich – ale także, albo przede wszystkim, rozwój dziecka w wymiarze fizycznym, społecznym, emocjonalnych czy poznawczym – dodała dr Magdalena Rowicka. – I choć bardzo dobrze dobrane treści mogą wspierać niektóre z tych wymiarów, to w dalszym ciągu zabawa w berka, układanie klocków typu lego czy gry planszowe mogą dać więcej korzyści. Ekrany – tak, ale z umiarem, aby nie wyparły okazji do ruchu, interakcji społecznych, poznawania bogatego świata emocji czy rozwoju poznawczego. I co ważne – towarzyszmy dzieciom w tym procesie.
Moderatorem dyskusji był Dawid Łasiński, znany szerzej jako Pan Belfer – nauczyciel z Internetów, który skomentował kwestię ustalenia zasad higieny cyfrowej w domu.
– Jako rodzice, towarzyszyliśmy swoim dzieciom na placach zabaw, dbając o ich bezpieczeństwo. Dzieci podrosły i często dostały od nas klucz do zupełnie nowych placów zabaw, tych cyfrowych. Czy nadal pamiętamy o tym, że naszym obowiązkiem jest im tam towarzyszyć i wspierać w odkrywaniu możliwości sieci, ale też wskazywać i zabezpieczać przed potencjalnymi zagrożeniami? To nie jest opcja, ta opieka jest naszym obowiązkiem – skomentował Dawid Łasiński, znany jako Pan Belfer.
Jeszcze do 31 grudnia 2024 roku można wziąć udział w rekrutacji do programu. Wystarczy wypełnić formularz pod linkiem: https://stacjagalaxy.pl/rejestracja. Ponadto szkoły, które zgłoszą się do programu i zrealizują zadania określone w regulaminie mogą wziąć udział w wyjątkowym konkursie „Aktywna Stacja Galaxy”. Dla najbardziej zaangażowanych szkół przewidziano nagrody rzeczowe: interaktywny filpchart Samsung Fl!p Pro oraz 15 sztuk tabletów Tab S9 FE.
Raport można pobrać na stronie:
https://cms.stacjagalaxy.pl/fotifon/2024/11/Raport_stacja_galaxy_FIN.pdf
![Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_574828242,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba
![Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce](/files/_uploaded/glownekonf_262925430,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
![Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa](/files/_uploaded/glownekonf_1377003196,w_230,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Gwiazdy
![](/files/1922771799/kszczot-sport-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Adam Kszczot: Sportowcy, którzy nie wchodzą do finału podczas olimpiady, nie mają za co żyć. Nie dostają stypendium w kolejnym roku
Biegacz dostrzega potrzebę zmian w polskim sporcie, bo jego zdaniem zawodnicy często są zdani tylko na siebie. Podczas igrzysk dużo się od nich oczekuje, zapominając jednocześnie, że bez wsparcia ze strony związków i pomocy sponsorów nie mają zbyt komfortowych warunków do szlifowania swoich umiejętności, a dodatkowo muszą walczyć o każdy grosz. Adam Kszczot cieszy się więc z nowelizacji ustawy o sporcie. Nowe rozwiązania mają bowiem zagwarantować transparentność w ramach związków sportowych i wzmocnienie pozycji kobiet.
Finanse
Opieka środowiskowa to najpilniejsza potrzeba polskiej psychiatrii. Reforma zachodzi zbyt wolno
![](/files/1922771799/zdrowie-psychiczne-program-foto-1,w_133,_small.jpg)
Co czwarta dorosła osoba mierzy się w czasie swojego życia z zaburzeniami psychicznymi. Częstość występowania problemu jest szczytowa u młodzieży wchodzącej w dorosłość oraz u osób w drugiej połowie siódmej dekady życia. Psychiatrzy apelują o wprowadzenie nowego modelu psychiatrii, opartego na opiece środowiskowej, i takie są też założenia Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2023–2030. Realizacja tych założeń nie następuje jednak tak szybko, jak oczekiwaliby klinicyści i ich pacjenci. Główną barierą są niewystarczające nakłady finansowe.
Gwiazdy
Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
![](/files/1922771799/rzezniczak-pilka-foto,w_133,_small.jpg)
Były piłkarz podkreśla, że na bieżąco śledzi poczynania polskiej reprezentacji w piłce nożnej i wierzy, że przed biało-czerwonymi jeszcze wiele sukcesów. Choć Jakub Rzeźniczak nie planuje już powrotu na boisko, to jego ambicje wciąż są związane z piłką nożną. Rozważa różne możliwości, w tym pracę w zarządzie PZPN-u lub rolę eksperta sportowego w jakieś redakcji. Wierzy też, że jego doświadczenie i wiedza zdobyta w ciągu ponad dwóch dekad kariery będą cennym atutem w nowych rolach.