Nowe materiały edukacyjne dla nauczycieli w całej Polsce
Jak działa szampon? Dlaczego jajko dryfuje w wodzie? Jak rozdzielić kolor flamastra na więcej barw? Te i inne pytania znajdą odpowiedzi w nowych scenariuszach lekcji przygotowanych w ramach programu „Świat Młodych Badaczy”. Darmowe materiały edukacyjne dostępne na stronie internetowej programu mają na celu rozwijanie ciekawości naukowej u uczniów szkół podstawowych w klasach II-III, a także wsparcie nauczycieli we wprowadzaniu praktycznych zajęć do przedmiotów ścisłych. Program Henkel pokazuje, że nauka może być fascynującą przygodą, pełną odkryć dostępnych już w szkole podstawowej.
Program, który łączy teorię z praktyką
Stworzony przez firmę Henkel międzynarodowy program edukacyjny funkcjonuje w Polsce od 2016 roku. Świat Młodych Badaczy ma na celu nie tylko rozwijanie zainteresowania naukami ścisłymi, ale także kształtowanie kompetencji kluczowych w dzisiejszym świecie, które będą również niezbędne w przyszłości, takich jak krytyczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów czy praca zespołowa. Eksperymenty, które uczniowie mogą wykonywać podczas zajęć, pozwalają im samodzielnie odkrywać i testować różne teorie, co sprzyja głębszemu zrozumieniu świata. Do tej pory w ramach inicjatywy uczniowie klas II-III szkół podstawowych mogli uczestniczyć w zajęciach przeprowadzanych w szkołach przez wykwalifikowanych edukatorów, oraz wykonywać wraz z rodzicami eksperymenty według instrukcji udostępnionych na stronie internetowej programu. Teraz również nauczyciele znajdą tam specjalnie przygotowaną dla nich sekcję z gotowymi scenariuszami lekcji oraz propozycjami eksperymentów łatwych do przeprowadzenia wraz z uczniami w ramach zajęć lekcyjnych.
Eksperymenty, które zachęcają do odkrywania
Na stronie internetowej programu Świat Młodych Badaczy, w zakładce „Dla nauczycieli” firma Henkel udostępniła osiem modułów lekcyjnych. Każdy z nich składa się z materiałów metodycznych dla nauczyciela i wzoru kart pracy dla uczniów oraz bazuje na prostych doświadczeniach, które uczniowie mogą przeprowadzić pod okiem nauczyciela. Nauczyciele znajdą tam szczegółowy opis lekcji i jej gotowy scenariusz. Karty pracy dla uczniów zawierają z kolei instrukcje, jak krok po kroku przeprowadzić doświadczenia i listę pytań kontrolnych, które zachęcają uczniów do samodzielnego myślenia, refleksji i wyciągania wniosków na bazie poczynionych obserwacji. Eksperymentowanie pozwala dzieciom lepiej zrozumieć istotę zjawisk zachodzących w otaczającym je świecie. Może też je skutecznie i zachęcić do uczenia się przedmiotów ścisłych.
Dodatkowo, moduł dydaktyczny dotyczący chromatografii bibułowej zawiera wskazówki, jak nauczyciele mogą korzystać z nowoczesnych narzędzi, takich jak sztuczna inteligencja, aby wzbogacić swoje lekcje. AI może pomóc w generowaniu nowych pomysłów na eksperymenty, podsuwać ciekawe tematy oraz ułatwiać poszukiwanie nietypowych rozwiązań. Wykorzystując te technologie, nauczyciele mogą szybko znaleźć inspiracje, które ożywią lekcje i zachęcą uczniów do aktywnego udziału w zajęciach.
Rodzice o wyzwaniach i nadziejach w edukacji ścisłej
Praktyczne podejście do nauki przedmiotów ścisłych nie tylko fascynuje dzieci, ale również odpowiada na potrzeby i oczekiwania rodziców.
– Ze zleconego przez nas badania wynika, że 36% rodziców uczniów klas I-VIII dostrzega trudności swoich dzieci w nauce przedmiotów ścisłych. Jednocześnie ponad 40% rodziców uważa, że nauki ścisłe są kluczowe dla przyszłych karier zawodowych ich dzieci. Rodzice wskazują, że szkoły często oferują zbyt mało zajęć praktycznych, co może zniechęcać uczniów do tych przedmiotów. Program „Świat Młodych Badaczy” wychodzi naprzeciw temu wyzwaniu, pokazuje, że nauki ścisłe mogą być nie tylko zrozumiałe, ale również ekscytujące. – mówi Dorota Strosznajder, Dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej oraz Pełnomocnik ds. odpowiedzialności społecznej, Koordynator programu Świat Młodych Badaczy Henkel Polska.
Przyszłość nauki w rękach najmłodszych
W dobie dynamicznych zmian technologicznych i ekologicznych, kluczowe znaczenie ma kształcenie młodego pokolenia w zakresie nauk ścisłych. Program „Świat Młodych Badaczy” nie tylko dostarcza narzędzi do nauczania, ale również inspiruje uczniów do samodzielnego myślenia i odkrywania. Dzięki nowym materiałom edukacyjnym, które teraz są dostępne dla nauczycieli w całej Polsce, nauka staje się przystępna, fascynująca i dostosowana do realiów współczesnego świata.
„Świat Młodych Badaczy” to krok w stronę lepszego przygotowania dzieci na wyzwania przyszłości. Niezależnie od tego, czy jest to pytanie o to, jak działa szampon, czy dlaczego jajko dryfuje w słonej wodzie – każde z tych doświadczeń pomaga uczniom lepiej zrozumieć otaczający ich świat i zachęca do dalszego odkrywania tajemnic nauki.
Zapraszamy do Świata Młodych Badaczy już teraz!
Bajkowy weekend w Atrium Biała! Odwiedźcie świat Arielki oraz Spidey’ego
Niesamowita przygoda z Bluey w Reducie! Czas na wspólną zabawę!
Aplikacja All About Parenting nagrodzona w prestiżowym konkursie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Mamy z synem umowę, że nie rozmawiamy o pracy. Cieszę się, że został ciepło przyjęty przez widzów TVN i ma dobre wyniki oglądalności
Prezenterka związana z formatem śniadaniowym Dwójki cieszy się, że jej syn pracuje w konkurencyjnej stacji. Nie czuje nutki rywalizacji, nawet gdy „Dzień Dobry TVN” kolejny raz z rzędu ma wyższy słupek oglądalności niż „Pytanie na śniadanie”. Katarzyna Dowbor wie, że Maciej przed kamerami czuje się jak ryba w wodzie, z radością obserwuje jego rozwój zawodowy i uważa, że doskonale radzi sobie w kilkugodzinnym programie realizowanym „na żywo”. Obydwoje unikają jednak rozmów o pracy.
Gwiazdy
Maja Klajda (Miss Polonia 2024): Obecność w Zespole Tańca Ludowego Lublin obudziła we mnie poczucie polskości, patriotyzmu i folkloru
Miss Polonia 2024 była członkinią Zespołu Tańca Ludowego w Lublinie przez 11 lat. Jej przygoda z tańcem rozpoczęła się od baletu. Wtedy właśnie jedna z nauczycielek wzbudziła w niej zainteresowanie folklorem i zasugerowała, by spróbowała swoich sił w lokalnej grupie. Maja Klajda traktuje to jako jedno z cenniejszych doświadczeń życiowych.
Problemy społeczne
Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
Polski system ochrony zdrowia jest w tej chwili słabo przygotowany na sytuacje kryzysowe, jak kolejne pandemie czy katastrofy naturalne. Poprawy wymaga w zasadzie każdy jego element: od polityki kadrowej, poprzez finansowanie świadczeń, aż po rozwiązania prawne – wynika z raportu omawianego przez ekspertów podczas konferencji „Zmiany w Ochronie Zdrowia 2024”. Wskazują oni, że nie wyciągnęliśmy wniosków z pandemii COVID-19.