O pieniądzach jak Polak z Polakiem – czy finanse to łatwy temat?
Wbrew powszechnej opinii, Polacy w zdecydowanej większości deklarują, że pieniądze są dla nich naturalnym tematem rozmowy. Jednak jeśli spojrzy się głębiej, można zobaczyć, że co piąty z nas uważa rozmowę o finansach za źródło konfliktów, a 25% woli szukać informacji na ten temat w internecie, niż wśród najbliższych. Tak wynika z badań ING. Jak jest więc naprawdę i czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach?
Pieniądze są stałym elementem naszego życia, nic więc dziwnego, że przewijają się w naszych dyskusjach. Jak pokazało badanie ING, rozmowa o nich jest naturalna dla 68% Polaków. To bardzo dużo, biorąc pod uwagę obiegowe opinie mówiące, że rozmowy o naszych finansach przychodzą nam raczej z trudnością. Często to efekt normy kulturowej, przyzwyczajeń, czy doświadczeń wyniesionych z całego życia.
Rozmawiamy, ale ostrożnie
Pomimo deklarowania otwartości do rozmów, przyznajemy się też, że chętniej szukamy informacji o finansach w internecie (tak robi co czwarty badany) oraz do konfliktów wynikających z dyskusji o pieniądzach (19%). Powodem takiego stanu rzeczy może być to, jak duże znaczenie mają dla nas pieniądze. To nie tylko rzecz, ale środek służący realizacji naszych potrzeb, czy życiowe zabezpieczenie. Prawie 80% Polaków przyznaje, że oszczędności są bardzo ważne dla nich i ich rodzin.
Pogodzenie odmiennych zdań
Jak pokazuje badanie ING, pieniądze nie są także łatwym tematem dla par – 16% z nas nie lubi rozmawiać z drugą połówką na ten temat. Z badania wynika również, że 75% kobiet deklaruje, że podejmowało ten temat z partnerem w ciągu ostatniego tygodnia, ale twierdząco na to samo pytanie odpowiada jedynie 62% mężczyzn. Mamy więc do czynienia z różnicami zdań, które wpływają również na nasze bliskie relacje.
W rozmowie o pieniądzach powinniśmy nie tylko przedstawić swoje zdanie, ale również zobaczyć, co sprawia nam trudność w tej komunikacji. Kiedy już dowiemy się, czy wstydzimy się, czy może mamy odmienne zdanie, dużo łatwiej będzie nam dojść do kompromisu. Jak pokazało badanie ING, sama rozmowa jest dla nas naturalna, ale już jej jakość może być różna. A właśnie dbając o jakość komunikacji, bardzo wpływamy na nasze relacje, bo faktycznie przekazujemy to, co mamy w sobie. Aby nauczyć się rozmawiania o pieniądzach, trzeba spojrzeć na nie z innej perspektywy - tej drugiej strony, czyli naszego rozmówcy. To zupełnie naturalne, że jedno z nas może mieć podejście bardziej instrumentalne, a drugie bardziej emocjonalne. Im więcej będziemy mówić i argumentować, tym lepiej się zrozumiemy i nie będziemy utożsamiać rozmowy o finansach z konfliktem. – mówi Maria Rotkiel, psycholożka rodzinna i terapeutka, prowadząca podcasty „Porozmawiajmy o pieniądzach”.
Efektywna i szczera komunikacja nawet w tak ważnym temacie, jakim są pieniądze, jest możliwa. Aż 74% procent badanych przyznających się do bycia w szczęśliwym związku, zadeklarowało, że rozmawiało o pieniądzach w ostatnim tygodniu. Jak wiadomo – komunikacja to droga do zdrowej i szczęśliwej relacji.
Ten temat Maria Rotkiel porusza w nowym odcinku podcastu „Porozmawiajmy o pieniądzach” z profesor psychologii wrocławskiego SWPS, Agatą Gasiorowską YT: youtu.be/jm_BCYZKFTA, Spotify: open.spotify.com/episode/77gmoEC6HCZGwGwxI5iMVH oraz stand up Czesława Mozila
w rozrywkowej odsłonie akcji społecznej: youtube.com/watch?v=P0DdcifWGfI&feature=youtu.be
Więcej o akcji i badaniu „Porozmawiajmy o pieniądzach” na stronie: www.ing.pl/lp/porozmawiajmy-o-pieniadzach
* Badanie CAWI „Porozmawiajmy o pieniądzach” na reprezentatywnej próbie Polaków N=1000 zrealizowane
w czerwcu 2020 przez firmę Difference dla ING Banku Śląskiego.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

Ponad 60% kobiet prowadzących biznes doświadczyło kryzysu psychicznego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.
Konsument
Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.
Dom i ogród
Sandra Kubicka: Najpierw kupiłam małą domową szklarnię na zioła. A teraz zamówiłam duży model do ogrodu i będę tam mieć pomidory, ogórki i truskawki

Modelka czerpie dużą radość z własnoręcznie wyhodowanych ziół i warzyw. Swoją przygodę z ogrodnictwem zaczęła od małej domowej szklarni kupionej w sklepie internetowym, a już niedługo będzie miała szklarnię z prawdziwego zdarzenia. Sandra Kubicka nie ukrywa, że teraz z dużą niecierpliwością czeka na to, jaki plon wydadzą sadzonki pomidorów. Na razie rosną jak na drożdżach.