Komunikaty PR

Od kawy z solą i śmietaną do cold brew, czyli krótka historia polskiej kawy

2022-10-21  |  12:00
Biuro prasowe

Kawa pojawiła się w Polsce pod koniec XVII wieku za sprawą handlarzy współpracujących z Turkami. Do wielbicieli jej smaku należeli m.in. Jan III Sobieski czy Bohdan Chmielnicki, jednak zdecydowana większość Polaków podchodziła do tego napoju dość sceptycznie. Uważano, że kawa negatywnie wpływa na zdrowie i jest… niesmaczna. Dopiero na początku XVIII wieku opinia publiczna na temat kawy zaczęła się zmieniać. Uznano ją nawet za napój leczniczy w przypadku tzw. kaca. Moda na kawę rozpoczęła się w Gdańsku, gdzie powstały też pierwsze kawiarnie, początkowo dedykowane tylko elicie. Wówczas kawę spożywano bez żadnych dodatków, jednak z czasem zaczęto dodawać do niej mleko, cukier, śmietankę, a nawet sól. Napój z dodatkiem gęstej śmietanki zaczął być uznawany za „kawę po polsku”, a jego popularność przyrównywano do polskiego chleba. 

Pluton – pierwsza palarnia kawy w Polsce 

W 1882 roku w Warszawie powstała pierwsza profesjonalna palarnia kawy w Polsce – Pluton, założona przez Tadeusza Tarasiewicza. Mieściła się przy ulicy Świętokrzyskiej, następnie została przeniesiona na ulicę Chmielną, a kolejno na ulicę Żytnią. Palarnia spotkała się z dużym zainteresowaniem mieszkańców miasta, a już 25 lat później na terenie Warszawy znajdowało się aż sześć sklepów Pluton oraz dodatkowo dwa punkty w Łodzi. W międzywojniu kawiarnie stawały się coraz popularniejszymi miejscami spotkań, do których przebywali literaci, artyści, politycy. Wiele lokali, chcąc przyciągnąć gości, oferowało także koncerty i występy artystyczne na żywo.

Po II wojnie światowej kawę można było kupić jedynie w nielicznych sklepach. Wysoka cena i niska dostępność sprawiły, że stała się ona towarem deficytowym, jednak już w latach 60. wróciła do łask. Wraz z wprowadzeniem gospodarki wolnorynkowej zniknął problem niedoborów kawy, która ponownie stała się napojem ogólnodostępnym. Ludzie pili ją zarówno w domach, jak i kawiarniach, restauracjach oraz w biurach. Rytuał picia kawy nie przypominał jednak tej pełnej elegancji czynności sprzed lat. Delikatną filiżankę zastąpiły zwykłe szklanki, a tradycyjny sposób parzenia został zastąpiony przez zalewanie zmielonych ziaren wrzątkiem. 

Dziś pijemy kawę, by dodać sobie energii podczas pracy, jako deser czy drobną chwilę przyjemności. Wśród nas nie brakuje miłośników tego napoju, zwracających uwagę na jakość kawy, jej pochodzenie, stopień palenia, gatunek czy nuty smakowe. Na rynku obserwujemy tzw. trzecią falę kawy. Coraz prężniej rozwija się branża kawy speciality, bariści specjalizują się w latte art, powstają też liczne alternatywy dla tradycyjnego mleka krowiego. Powoli wracamy do parzenia kawy w sposób profesjonalny także w naszych domach. Pojawiają się liczne gadżety umożliwiające jej samodzielne przygotowanie w sposób dobrze znany baristom.

Jakie kawy najczęściej wybieramy? Z pewnością najpopularniejszymi rodzajami są: espresso, cappuccino, americano, caffè latte, macchiato, latte macchiato czy frappe, czyli kawa mrożona. Chętnie sięgamy również po te nieco bardziej wyszukane, takie jak cold brew, nitro, snapchiller, czy kawy z dodatkiem CBD.

Kawa i słodkości, czyli połączenie idealne 

Kawa i słodycze to wyjątkowy duet, bez którego wiele osób nie wyobraża sobie popołudnia. Nie jest to tylko kwestia przyzwyczajenia, preferencji czy tradycji – ma to także związek z zawartą w tym napoju kofeiną. Co ciekawe, ochota na sięgnięcie po coś słodkiego podczas picia kawy ma swoje uzasadnione podstawy. Naukowcy z Uniwersytetu Cornella odkryli, że słodycze w połączeniu z kawą stają się… mniej słodkie. Kofeina wpływa na osłabienie zdolności wykrywania słodkiego smaku przez kubki smakowe, przez co mamy o wiele większą ochotę na słodkości. Dla wielu z nas jest to także źródło przyjemności, którym chętnie dzielimy się podczas wspólnych spotkań, imprez i innych okoliczności. Kawa i słodycze to również jeden z najbardziej uniwersalnych, a jednocześnie eleganckich prezentów, które wręczamy np. z okazji urodzin, świąt czy jubileuszy.

Prezentowy duet złożony ze słodkości i kawy może także wywołać efekt wow, na czym doskonale znają się specjaliści z marki Nobilia. Najstarsza kawa w Polsce, Pluton, oraz korzenne słodkości i wyselekcjonowane specjały od marki Nobilia to jedno z połączeń doskonale sprawdzających się jako elegancki podarunek. W szerokim asortymencie Nobilii znajdziemy m.in. Kuferek Złoty czy Kuferek Perłowy, w którym poza aromatyczną kawą kryją się m.in. praliny czekoladowe z dodatkiem kawy, karmelizowane ciasteczka korzenne z cynamonem, pierożki z białej czekolady czy karmelki. Kuferki z aromatyczną kawą Pluton oraz inne zestawy prezentowe dostępne są w świątecznej ofercie marki Nobilia na stronie producenta (www.nobilia.pl).

Zestawy prezentowe od marki Nobilia są kaszerowane ręcznie, dzięki czemu zyskują jeszcze więcej elegancji. Produkty, które się w nich znajdują, importowane są w ilościach limitowanych i nie spotkamy ich w supermarketach. Kosze oraz kuferki to gadżet, który zostanie z obdarowanym na dłużej, ponieważ estetyczne opakowania można wykorzystać do przechowywania drobnych akcesoriów domowych czy biżuterii.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE Biuro prasowe
2025-06-30 | 06:00

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy pestycydy wracają na nasze stoły? Najnowszy raport rzuca światło na poważne niespójności w polityce rolnej i handlowej Unii Europejskiej. Analiza wskazuje, że mimo
Żywienie Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?
2025-06-26 | 15:00

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?

Pieczarki to jedne z najczęściej wybieranych grzybów w polskich domach – są delikatne w smaku, łatwe w przygotowaniu i dostępne przez cały rok. Ale
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Podróże

Damian Janikowski: Po ostatniej walce muszę porządnie odpocząć i wyleczyć kontuzje. Zazwyczaj na wakacje wybieram Egipt albo Turcję

Sportowiec przyznaje, że jego ulubionymi kierunkami na wakacje są Egipt i Turcja. Lubi odpoczywać w egzotycznych kurortach i cieszy się, kiedy cała rodzina ma wreszcie czas dla siebie. Damian Janikowski zaznacza, że teraz przede wszystkim chce wyleczyć kontuzje i naładować akumulatory, a kolejne walki na ringu stoczy dopiero pod koniec tego roku lub na początku przyszłego.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.