Od Svalbardu do Szczęśliwic
Home Sweet Home PR
Łowicka 51 lok. 207
02-353 Warszawa
ola|hshpr.pl| |ola|hshpr.pl
880 320 909
hshpr.pl
Właścicielka 116-metrowego apartamentu zlokalizowanego w sąsiedztwie malowniczego Parku Szczęśliwickiego w Warszawie bardzo precyzyjnie określiła oczekiwany przez nią program funkcjonalny. Architektowi dała natomiast wolną rękę przy budowaniu układu przestrzennego oraz wyborze stylistyki wnętrz. Jacek Tryc, pasjonat podróży, inspirację znalazł w jednej z nich – dalekiej, bo aż na koło podbiegunowe. Koncepcja estetyczna wnętrz nawiązuje więc do krajobrazu arktycznego archipelagu Svalbard, do którego należy m.in. wyspa Spitsbergen.
– Świat Svalbardu to połączenie prostoty i minimalizmu. To poczucie znalezienia się w miejscu, w którym ziemia, powietrze i woda nasycone są tajemnicą. To kolory i faktury, jakich nie ma nigdzie indziej. To także ostry klimat, będący wielkim wyzwaniem dla flory i fauny – mówi Jacek Tryc. Czy tamtejsza przyroda – fascynująca, ale surowa, nieprzystępna – może stać się inspiracją dla projektu komfortowego apartamentu? Architekt pokazał, że tak. I to z wielkim, międzynarodowym sukcesem.
W jaki więc sposób svalbardzkie inspiracje przełożyły się na decyzje projektowe? Po pierwsze architekt postawił na formę otwartą. – Układ apartamentu nie narzuca właścicielom żadnych reguł organizacji przestrzeni. Nie ogranicza jej do tradycyjnych zastosowań – podkreśla Jacek Tryc. – Bo Svalbard to wolność – dodaje. Połączenie funkcji pomieszczeń (zintegrowanie salonu, kuchni i jadalni w strefie dziennej oraz poszerzenie sypialni o część kąpielową) pozwala na uzyskanie przestronności wnętrz – bez wrażenia przeładowania elementami wyposażenia.
Po drugie charakter przyrody archipelagu odzwierciedlił się w minimalizmie kształtów oraz oszczędności w doborze barw i faktur. Chłodne kolory mebli, w tonacjach od jasnej szarości do czerni, delikatnie przełamane są rozbielonym drewnem podłogi. Zestawienie to przyszło wprost z fotografii krajobrazów umieszczonych na ścianach salonu i hallu – majestatycznych pasm górskich Arktyki oprószonych pierwszym letnim śniegiem. Szarość wpadająca w zieleń, obecna na zasłonach, koresponduje z kolei z potężnymi ścianami lodowca widocznego na zdjęciu w sypialni. Wykonane przez samego architekta prace wyeksponowane na ścianach dopełniają wystrój wnętrza i pogłębiają efekt spokoju, wyciszenia, ukojenia.
Przebywanie w prezentowanych wnętrzach pozwala więc odpocząć, zwolnić w codziennym biegu. Wysoki standard wyposażenia nie narzuca się formą, a służy przemyślaną funkcjonalnością. Jednocześnie apartament, choć tak głęboko zanurzony w podbiegunowej atmosferze, zaskakuje swoim ciepłem. Tkaniny przyjemne w dotyku oraz naturalne materiały czynią to miejsce przyjazną ostoją.
Szczególną, bo symboliczną rolę odgrywa w projekcie drewno. Dlaczego? – Na Svalbardzie nie rośnie ani jedno drzewo. Surowy klimat na to nie pozwala. Każda deska, każda belka została tu przetransportowana ze stałego lądu, jest obca. Z czasem zrasta się z otoczeniem, staje się jego częścią. W końcu rozpada się, znika – opowiada Jacek Tryc. I dodaje: – Taka ingerencja w dziewiczą naturę bardzo mocno kojarzy mi się z moją pracą. Przestrzeń zmienia się nieustannie, żyje. Jedne wątki się pojawiają, inne tracą na znaczeniu – jak w naturze. Element, który wprowadzam do pustego wnętrza, powoduje radykalną jego zmianę. Każda decyzja projektowa musi być przemyślana, tak aby nie zaburzała istniejącej struktury, a prowadziła do jej uporządkowania. Harmonijne wnętrze pozwala odnaleźć w nim spokój, ciszę, wytchnienie. Tak jak na Svalbardzie.
Zainspirowany krajobrazem Svalbardu apartament na warszawskich Szczęśliwicach zaprojektowany przez arch. Jacka Tryca otrzymał tytuł Award Winner w prestiżowym konkursie European Property Awards 2021-2022, w kategorii Residential Interior Apartment.
Projekt: arch. Jacek Tryc, założyciel i wiceprezes Stowarzyszenia Architektów Wnętrz
Zdjęcia: Bernard Białorucki
Oko na design. Malwina Konopacka otwiera swój showroom w DOMOTECE
Nowość: drzwi PIRUE – nowoczesne rozwiązanie dla wymagających
Efektowne połączenie kolorystyczne w aranżacji wnętrz
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.